A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Városi barangolások rovat

Ahol a tűzfal a vászon

Múlt nyáron a BAH-csomópontnál autózva arra lettem figyelmes, hogy egy lány aranyos, meseszerű rajzokat fúj festékszóróval és nagy műgonddal a felüljáró lábaira. Később tudtam meg: a Színes Város Csoport művésze volt.Gyakran járok Óbudára is, beszédtechnika-órára. Nemrégiben feltűnt, hogy valaki bordó színekkel grafikát festett az Árpád híd lábánál...

Titkokkal övezett városok

Sokan járnak Olaszországba napozni meg a tengerben fürdőzni, este pedig spagettit enni és cipőt vásárolni. De ha kiruccanunk Észak-Olaszországba, a Friuli-Venezia Giulia autonóm régióba, érdemes egy kicsit a városkákba is bekukkantani. Hiszen a nagy hun előd, Attila sem tett másképpen. Az itáliai polgárok pedig igyekeztek eldugni előle az aranykincseket. Talán épp a kerekes kutakba....

Misztérium a föld alatt

Nekem bejön a közösségi közlekedés, mert ott mindig történik valami - és ez most is így lett. A volánnál a kőbányaiak kedvenc buszsofőrje, Öreg Kakas, aki a végletekig udvarias, és útközben diszkrét, egyáltalán nem tolakodó show-műsorral szórakoztatja az utazó nagyérdeműt.Mindenki kedélyesen cseveg, én meg kifülelem, hogy más is tart a 145 éves kőbányai víztározó...

Templomjárás bakancsosan

Az a jó a barangolásban, hogy mindig érik az embert váratlan meglepetések. Van, amikor a tartós esőzések után előbukkan egy patak, aminek korábban nyoma sem volt. Az erdőket járva addig nem látott barlang kerül elő, most meg templom búvik meg egy olyan csalitosban, ahol húsz évvel ezelőtt csak rom árválkodott.Ez a túra úgy kezdődött, mint a mesék. Egyszer volt, hol nem volt egy keletelt templomrom....

Vácott vigadunk

1846-ban Pest és Vác között adták át az ország első vasútvonalát. Petőfi is kipróbálta a vasutat, akinek a szülei egy darabig Vácott éltek, ő pedig itt írta az Anyám tyúkja című versét.Egy nap Dömény Csaba könyvkiadó Pesten összefutott egy idős úrral, akiről kiderült, hogy idegenvezető:„Ön honnan jött?" – kérdezte Csabát....

'Lánchídból' csillagos ötös!

Valószínűleg nem vagyok egyedül azzal az adrenalint felpörgető kíváncsisággal, hogy mi lehet egy zárt ajtó vagy egy álfal mögött, főleg, ha kifejezetten tiltják, hogy arrafelé vegyem az irányt. Azt a két titokzatos ajtót az Alagút bejáratánál - a Clark Ádám tér felől - már évtizedekkel ezelőtt kinéztem magamnak.Most legálisan közelítem meg az egyiket, azzal a biztos tudással, hogy ott...

Dunapest

Surányban, a Duna-parton nőttem fel. Kis túlzással a Dunában, mert reggeltől estig a vízben voltunk. Számunkra az a rövid partszakasz maga volt az édenkert. Homokvárat csöpögtettünk, kis kagylókból láncot fűztünk, úsztunk, a stégen ettük a lángost, csónakáztunk. Földön, vízen, sőt, a levegőben is játszottunk - egy faágra erősített kötéllel ugráltunk a Dunába....

Érdi emlékek nyomában

Azt sokan tudják, hogy Érden található a Magyar Földrajzi Múzeum, a Minaret, a Kutyavár és a Pataki Cukrászda. Azokat a történeteket már kevesebben ismerik, melyeket Ábel András - a város jó ismerője - szívesen mesél az ide látogatóknak. Ő a Római úton lakik, szemben a Thermal Hotellel, onnan indulunk együtt a különleges érdi sétára....

Irodalmi 'nyócker'

Ha azt hiszik, hogy ismerik Budapestet, hát nagyon tévednek. Nem, ne tessenek legyinteni, hogy ugyan, mit tudnak még nekem mutatni, mert egy-egy tematikus élményséta után hamar rájövünk, hogy milyen izgalmas, eldugott helyek és történetek mellett megyünk el naponta. Ha hozzávesszük, hogy olyan kapuk is megnyílnak előttünk ilyenkor, amelyeken átjutni amúgy esélyünk sem lenne, akkor már csak kalandvágyból is érdemes csatlakozni...

Futás!!! A föld alatt

Kevesen tudják, hogy az egyik pesti városrész alatt kilométereken át különleges labirintus húzódik. Sok évszázadon át kőfejtők vájták egyre hosszabbra és mélyebbre, majd egy részüket söröspincék foglalták el. A kőbányai alagútrendszer újkori története azzal folytatódott, hogy felfedezték maguknak az extrémbringások, majd az amatőr ultrafutók fantáziáját mozgatta...