Ridikül Magazin logo

Évszakokba burkolózva - A téli lehangoltság leküzdéséről

Minden évszaknak megvan a maga sajátos hangulata. Sokan az időjáráshoz igazítják hangulati korszakukat is, ilyen a nyári pezsgés, az ősz és az új kezdetek, a téli depresszió és a tavaszi újjáéledés. A legnagyobb mumus azonban a téli depresszió, amely köré már egy egész irodalom épült. Vannak, akiket már egyáltalán nem befolyásol a két hónap sötétség. Nekik mi a titkuk? Egy adás a tél szépségéről és a téli lehangoltság leküzdéséről. Beszélgetőtársunk lesz Kautzky Adrienn, Varga Judit és Abodi Dóra. Meglepetés férfi vendégünk télen chili függő lesz.

A téli depresszió

A téli depresszió egy szezonális betegség. Ebben az időszakban sokkal pesszimistább lehet a hozzáállásunk egyes dolgokhoz, fáradtabbnak érezhetjük magunkat, megnövekedhet az alvásigényünk, sokkal nagyobb lehet a szénhidrát iránti vágyunk, csökkenhet a munkateljesítményünk, feszültebekké válhatunk, s gyakran felüti a fejét az immunrendszer meggyengülésének jele is. Ennek leküzdéséhez hozzájárulhat a szabadban történő testmozgás. Nagyobb odafigyelést igényel a táplálkozásunk is, fontos, hogy megfelelő mennyiségű vitamint, asványi anyagot, fehérjét vigyünk be a szervezetünkbe. 
Alapvetően a téli depresszió fő oka a fényhiány és a nappalok megrövidülése. Ennek a tudományos magyarázata a követező. Az ún. szerotoninszint csökkenésnek is szerepe van ebben. Ha nincs megfelelő szinten, ennek követezménye lehet az édesség utáni vágyakozás. Ugyanis az édességek olyan anyagokat tartalmaznak, amelyek több szerotoninhoz jutattják az agysejteket. A sötétség és a nappalok rövidsége pedig hatással van a szem ideghártyájára. A melatonin az alvási ciklust irányító hormon. Ha ennek a hormonnak a mértéke magas, akkor kizökkenthet minket a normális ritmusunkból, és sokkal fáradtabbnak érezhetjük magunkat. 
De mint mindenben, próbáljuk meg megtalálni az örömöt, és legyünk magunkra tudatosan pozitív hatással!

Kapcsolódó cikkek: