A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Feketén-fehéren

Egyes feltételezések szerint a kora-középkori katedrálisok padlózatát azért rakták ki fekete-fehér kőkockákból, mert ezzel is arra utaltak, hogy az ember lépésről lépésre közelítheti meg Istent. Vannak kutatók, akik úgy vélik, a keleti filozófiákban a tökéletesség elérésének ugyanezt a fajta útját szimbolizálta egy szobrocskákkal ellátott, fekete-fehér kockákból álló asztali ábrázolás, ilyenformán tehát a sakkjáték eredetileg valamiféle ősi, vallási rítus része lehet.

Fotó: Europress/Getty Images

1. e4 e5
A fentiekre semmi bizonyíték sincs, ahogy arra sem, hogy mikor alakult ki a sakkjáték. Nagyjából ezerötszáz-kétezer évvel ezelőtt, Indiában létezett egy csaturanga, azaz „négy hadtest” nevű játék, utalva a figuráknak az indiai hadseregben betöltött rendjére, és ez arra enged következtetni, hogy a sakk nem vallási szimbólum, hanem inkább a hadviselés modellezésével kapcsolatos, nagyon is gyakorlati tevékenység volt.

Ráadásul ebben az ősi játékban nem is szerepeltek még fekete-fehér kockák, hanem sávokra volt osztva a játéktér. A király és a vezér mellett nem futók álltak, hanem a korabeli hadrendben fontos szerepet betöltő elefántfigurák, a mező szélén pedig a mai bástyák helyén akkoriban harci szekerek, vagy hadihajók foglaltak helyet. Ebben az indiai játékban még szerepe volt a szerencsének is, mivel dobókocka határozott a megtehető lépések számáról, és a játékot négy játékos játszotta, párban. A cél azonban akkor is az volt, hogy az ellenfél bábuit, és főként a királyát, leüssék.

2. Fc4 Hc6
Indiából elterjedt a játék Kelet felé is, és Kínában és Japánban számos átalakuláson ment keresztül. A kínai sakkot például 8×9-es táblán játsszák, középen egy semleges sávval; a japán változatban pedig a leütött bábukat vissza lehet venni. Nyugat felé terjedve először Perzsiába jutott el, a neve shah mat lett, ami azt jelenti: a király tehetetlen, halott. Nagy Sándor birodalmában egészen biztos, hogy játszották a sakkot, de már nem szerepelt a játékban dobókocka, vagyis a szerencsefaktort kiküszöbölték, de egyébként a játék sokkal jobban megőrizte indiai elemeit, mint a keleti változatokban.

Európába arab, majd bizánci, illetve török közvetítéssel került, és itáliai, valamint spanyol arisztokrata körökben lett igazán népszerű: vészjósló perzsa neve ellenére a királyok játékának tartották…

3. Vh5 Hf6
Az első európai sakk-szakkönyvet 1283-ban írta Bölcs Alfonz kasztíliai király. A könyv külön érdekessége, hogy egyes feltételezések szerint ebben látható az első, név szerint ismert magyar sakkjátékos, mivel az egyik képecske a királyt és feleségét ábrázolja sakkozás közben, márpedig Alfonz király felesége Aragóniai Jolánta, vagyis II. András királyunk unokája volt…

18 446 744 073 709 551 615 búzaszem
A jól ismert legenda szerint a sakkot egy indiai király unalmának az elűzésére találta fel egy udvari bölcs, aki szerényen mindössze annyit kért jutalmul, hogy a sakktábla első négyzetére tegyen a király egy szem búzát, a másodikra ennek a kétszeresét, vagyis két szemet, a harmadikra négyet, a negyedikre nyolcat, és így tovább. A király sajnálta, hogy a feltaláló csak ennyit kívánt - de ha ismerte volna a mértani sorozat szabályait, nem ment volna bele olyan könnyű szívvel a dologba. A 64 kockán ugyanis összesen mintegy 18 trillió búzaszemet kellett volna elhelyeznie! Egy búzaszem átlagos súlyát 40 milligrammnak véve ez több mint 70 milliárd tonna búzát jelent. Viszonyításként, a világ jelenlegi búzatermése kb. évi 700 millió tonna, vagyis a mai mezőgazdasági technológiával nagyjából 100 év alatt terem annyi búza a Földön, amennyit a szerény tudós kért.

Magyar földön is egy hölgy az első, ismert nevű sakkozó: Heltai Gáspár leírja, hogy Mátyás király kívánságára a felesége, Beatrix gyakran sakkozott Ulászló cseh királlyal.    

Zrínyi Miklós a Vitéz hadnagy című írásában az olasz scacco szót veszi át, és a figurákat még „fának” hívja. De az a tény, hogy katonai képzésre alkalmas jelképnek tartja a sakkot, azt is jelenti, hogy joggal feltételezhette: széles körben ismert játékról beszél.

„…Hasonló a vitézség a sakkjátékhoz: szemesnek kell lenni az embernek és gondosnak, minden gyalogra, minden lovasra, minden bástyára és minden egyéb fára minduntalan szorgalmatos gondot kell viselni.”

Rákóczi fejedelemnek is kedvelt időtöltése volt a sakk, Kempelen Farkas sakkozógépéről pedig egész Európa hallott: Nagy Frigyestől Napóleonig sokan ki is próbálták a – minden valószínűség szerint egy törpe sakkozót rejtő – gépet, amely bárkit legyőzött. Csokonai, majd Kazinczy még ötleteket is adott a figurák magyar elnevezésére; komoly játékosnak számított Széchenyi, Kossuth, Klapka és Görgey is.

Az 1864-ben megalakult Pesti Sakk-kör alapító alelnöke, később elnöke nem más volt, mint Erkel Ferenc; a 20. századi közismert hazai sakkozók között pedig Karinthy Frigyes vagy József Attila, Portisch Lajos és Polgár Judit mellett meg kell említeni a sakkon kívüli világban nem mindig szabályos, tiszta eszközökkel játszó „nagy politikai sakkmestert”, Kádár Jánost is… 

4. Vxf7
Huizinga szerint „az emberi kultúra a játékban, játékként kezdődik és bontakozik ki”. A sakk azonban nemcsak játék, kikapcsolódás, hanem művészet is, tudomány, nevelési eszköz, és a legelterjedtebb szellemi sport, amelynek saját olimpiája és világbajnoksága van.

Az elmúlt századok során számtalan, művészi értékű sakk-készlet készült, de maga a játék is megjelent a képzőművészetben, az irodalomban és a zenében is – elég Stefan Zweig Sakknovellájára, Kosztolányi Dezső Sakk-matt című írására vagy Tim Rice és az ABBA szerzőpárosa, Benny Andersson és Björn Ulvaeus 1986-ban bemutatott, Chess című musiceljére utalni, amelynek prológusában a „bíró” egy indiai mesébe ágyazva beszéli el a sakk történetét.

A sakk kifejezéseit az is használja nap mint nap, aki nem is ismeri a játékot, hiszen nyelvgyakorlatunkban szerepel a „sakkban tart”, a „csak sakkfigurák vagyunk”, a „politikai sakkjátszma”, vagy a sakk-matt kifejezés – de a gyors, ellenállás nélküli győzelemre is gyakran mondjuk, hogy „susztermatt”, amit, ha valaki nem ismer, akkor elég, ha egy sakktáblán lejátssza a fenti írás négy alcímét, és máris álmélkodva tapasztalja majd, hogy susztermattot adott, vagyis: „világos indul, és a negyedik lépésben mattot ad”…     

Címkék: sakk, csokonai vitéz mihály, szerencsejáték, perzsa kultúra, mértani sorozat, susztermatt, beatrix királyné, abba együttes, sakk musical, kempelen sakkgépe, zrinyi miklós

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!