A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Érett a hatéves az iskolára?

Menjen iskolába, vagy maradjon még egy évig ovis a nagycsoportos? A hatéves gyerekek szülei számára ez ma komoly dilemma, hiszen egyre több az évvesztes az első osztályokban. De mikor dönt jól a szülő?

Fotó: Thinkstock

Közeledik az iskolaválasztás ideje, a hatéves gyerekek szülei pedig már hónapok óta azon gondolkoznak, vajon vigyék-e iskolába idén a csemetéjüket, vagy hagyjanak neki még egy évnyi gondtalan gyermekkort.

Bár a jogszabályok ma már kimondják, hogy minden gyermek, aki augusztus 31-ig betölti a hatodik életévét, iskolaköteles, továbbra sem nehéz elérni, hogy valaki évvesztessé váljon. Elég egy szakvélemény, és a kicsi kap plusz egy évet az oviban.

Menjen vagy maradjon?

Kérdés, hogy mikor tesz jót a szülő: ha visszatartja, vagy ha iskolába engedi a hatévesét. „Eszem ágában sincs visszatartani. Okos, értelmes lányom van, az óvodában pedig már most is unatkozik” – mondta Zsuzsa, aki Eszter lányának már ki is választotta az iskolát. Pedig még hatéves sincs, tavasszal ünnepli a születésnapját.

Tény, hogy a Zsuzsához hasonló szülők kisebbségben vannak. Akadnak iskolák, ahol el is mondják a szülőknek: nem vesznek fel ilyen fiatal gyerekeket.

„Egy év még nagyon sokat számít ebben a korban – magyarázza Kiss Irén tanító. – Hat- és hétéves koruk között rengeteget fejlődnek, komolyodnak, ami az iskolai élet szempontjából nagyon fontos. Úgy tapasztaljuk, hogy kiemelkedő képességűnek kell lennie annak a hatévesnek, aki maximálisan helyt tud állni az iskolában.

Ráadásul az ilyen gyerektől, mivel az osztálytársai többsége egy-másfél évvel idősebb nála, korához képest többet várnak el. A szint ugyanis most már automatikusan a hétévesek képességeihez igazodik.”

A pedagógus tapasztalatai szerint a legtöbb gond a figyelemmel van: egy hatéves még nem képes úgy koncentrálni, mint egy hétesztendős. A figyelme hamar elkalandozik, hajlik rá, hogy inkább játékkal kösse le magát. Ez pedig nemcsak a tanulásra, de a magatartására is hatással lehet.

Rossz döntésünk a gyerek kudarca

De mit is jelent, hogy a gyerek iskolaérett? „Az iskolaérettségnek négy feltétele van: testi, lelki, értelmi és szociális szempontokat vesznek figyelembe – mondta Molnárné Nemesvári Rita klinikai gyermek-szakpszichológus. – Ezek mindegyike ugyanolyan fontos, éppen ezért azt szoktam mondani, hogy ha bármelyik hiányzik, a gyerek még nem alkalmas rá, hogy iskolába menjen. Ha viszont egyikkel sincs semmi probléma, mindegy, hogy hány éves, beíratható.”

Mit ne tegyünk?
Ne stresszeljük azzal, milyen kemény élet vár rá az iskolában - előre meg fogja utálni az egészet.

Ne ültessük folyton gyakorló füzetek fölé, hogy biztosan megfeleljen az elvárásoknak - épp eleget tanul majd a következő években.

Ne gondoljuk, hogy már írnia, olvasnia kell tudnia szeptemberben - arra való az iskola, hogy ott mindezt megtanulja.

Ne várjuk tőle, hogy máris komoly iskolásként viselkedjen - maradjon csak gyerek, amíg csak lehet.

Testi fejlettségen értelemszerűen a fizikai adottságokat értjük: megfelelő súlyt és magasságot, illetve a már megkezdődött fogváltást. Az értelmi fejlettséget pedig az óvodában mérik különböző tesztekkel – ebbe a ceruzafogás ugyanúgy beletartozik, mint a beszédkészség és az általános tájékozottság. A másik két feltételről már ritkábban esik szó, pedig a szakember szerint ezek talán fontosabbak is, mint az, hogy alkalmas lesz-e az elsős arra, hogy matematikaversenyen indítsák.

„Ennél a korosztálynál az érzelmi stabilitás a legfontosabb. Hiába dúl a gyerekben az energia, és hiába haladja meg testi fejlettségben a társait, ha nem tud alkalmazkodni a szabályokhoz, vagy alacsony a kudarctűrő képessége, nem tud majd jól teljesíteni.

Fontos szempont az is, hogy meddig köthető le a figyelme. Az első pár hónapban még elegendő, ha 20 percig képes koncentrálni, csakhogy az elvárások fokozatosan nőnek, a gyerek pedig egy idő után elfárad. Érdemes tehát azt is figyelembe venni, mennyire terhelhető.”

Molnárné Nemesvári Rita úgy fogalmazott: ma már trend, hogy minél később vigyék a szülők iskolába a gyereket.„Ha a gyerek túl korán megy iskolába, amikor még nem áll teljesen készen rá, folyamatos kudarcokra számíthat. Nem kell itt nagy dolgokra gondolni, de ettől még a sikertelenség érzése folyamatosan jelen lesz. Ez pedig csökkentheti a motivációját és a tanulási kedvét, súlyos esetben pedig akár szorongásos tüneteket is okozhat."

Ha eljött a választás ideje

Előbb vagy utóbb viszont mindenképp véget érnek az óvodás évek, és el kell dönteni, hol tanuljon a gyerek, hol alapozza meg egész életére a tanulmányait. Ma már szinte minden iskola szervez nyílt napokat, bemutató órákat vagy óvodásfoglalkozásokat, zsákbamacskáról tehát nem beszélhetünk. A kérdés csak annyi: iskolát vagy pedagógust válasszunk.

Van, aki erre, van, aki arra esküszik, ám a legnagyobb körültekintés mellett is dönthet az ember rosszul. Lehet ugyanis egy iskola jó hírű és komoly – ha a gyerekről kiderül, hogy nem bír megfelelni az ottani elvárásoknak, nem lesz jó helyen. És lehet aranyos és kedves abban a pár órában a pedagógus is, amikor bemutatkozó órákat tart – ez senkit sem vigasztal majd később, ha éppen az ő gyerekével nem találja meg a közös hangot.

Ilyenkor sincs veszve minden, csak merni kell változtatni. A gyerek jó eséllyel sokkal könnyebben veszi majd az akadályt, mint amire a szülő számít, úgyhogy nyugodtan mondjuk ki: irány az új iskola!

Címkék: iskolakezdés, iskolaválasztás, iskolaérettség, évvesztes, iskolaköteles, hatévesek

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!