A festő dolga
Birkás Ákos legújabb kiállításán nemcsak az fog kiderülni, hogy van-e még a festőnek dolga, vagy csak dolgai vannak, hanem az is, hogy mi történt vele, körülötte az elmúlt nyolc évben.
Merthogy a művész pályája vett már néhány karakteres fordulatot, és így volt ez az ezredfordulón is, amikor elmaradtak a programszerűen festett oválok, s a helyükre a figurális és a narratív festészet lépett.
Többeket sokkolt az a stílusváltás, ahogy a 2000-es évek elején a festő hozzányúlt az újságokból oly ismerős képekhez, fotókhoz, melyek az éppen aktuális politikai zavargásokat vagy etnikai konfliktusokat, a valós élet történéseit dokumentálták. Persze, ami őt érdekelte ebből, az sokkal mélyebbre ment: a személyes életek kudarcait, megoldatlanságait, a „honnan jöttél, hogy ez történt veled"-et kutatta.
A kiállítás kurátorának, Kukla Krisztiánnak a szándéka szerint akár egy-egy történetté is összeállhat a tárlat egésze annak, aki „végigjárja” a festő elmúlt évtizedét, ráadásul ezeknek a képeknek egy része most először látható Magyarországon: „A történetek pedig arról szólnak, hogy mi a festő dolga, és mi a dolga úgyszólván a dolgán túl, egyáltalán: miben ügyködik, elkötelezettségeinek bemutatása vajon lehet-e a kötelessége? Mi látszik át a festményeken, vagy éppenséggel mit takarnak el a képek, és mindezt hogyan teszik?”
A kurátor három tematikus nézőpont köré szervezte a festő munkáit. A horizont vonala szekcióban a (sajtó)fotókon alapuló festmények kaptak helyet, A lehetetlen párbeszédben a szöveges képek, a harmadik részbe, A populista konstellációba pedig Birkás Ákos legújabb festményei kerültek. És ha egy író használhat vendégszöveget, mondjuk egy regényében, miért ne lehetnének vendégképek Birkás Ákos kiállításán is? A kurátor épp ezért hívta meg „szellemi kommentátornak” a kiállításra Johanna Kandl, Jan van der Pol és Szűcs Attila egy-egy művét.
A festő dolga – Birkás Ákos 2006–2014
MODEM, Debrecen
Nyitva: 2015. február 8-ig
Még nincs hozzászólás