A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Menedzselem a gyerekem?!

A gyereksztárok mögött ambiciózus, elszánt anyák állnak, vagy megy ez a maga útján? Lehet-e tudatosan sztárt nevelni és milyen károkat okoz ez a gyereknek? A szülő megvalósulatlan álmait teljesíti be a gyerek vagy tényleg izgalmas játék ez számára? Szülői dilemmák, melyekre vendégeink - Hámori Ildikó, Korcsog Melinda, Sütő Enikő és meglepetés férfi vendégünk talán tudják a választ.

Mi szülők felelősek vagyunk gyermekünk boldogulásáért, még akkor is, ha sokszor saját gondjainkkal, lelki feszültségeinkkel vagyunk elfoglalva. Fontos azonban, hogy ne jelentsen számunkra újabb stresszforrást gyermekünk útjának egyengetése. Gyermekünket folyamatosan figyeljük és – több-kevesebb sikerrel – próbálunk kommunikálni vele. Hamar kiderülhet, hogy a gyerekben az átlagosnál nagyobb érdeklődés vagy akár tehetség van valamilyen irányba, lehet az éneklés, színjátszás, színpadi szereplés.

Sütő Enikő szerint már a négyéves gyerekek is tudatosak abban, hogy szeretnének-e szerepelni, vagy sem. Enikőt tizennégy évesen fedezték fel, saját szülei azonban nem támogatták a modellkedést. Saját modelliskolájában csak olyan gyerekekkel foglalkozik, akik maguk nagyon érdeklődnek és szeretnének szerepelni. Szerinte a tehetséges gyerekeket menedzselni is kell. Amikor azonban azt tapasztalja, hogy a szülő a saját álmát szeretné megvalósítani a gyereken keresztül, nem javasolja, hogy folytassák. A döntő szempont, hogy megvan-e a gyerekben az indíttatás a színpadi szereplésre.

Hámori Ildikó színésznő lánya Szinetár Dóra, aki – bár szülei nem menedzselték - egészen fiatalon ért el színházi és popzenei sikereket. Ildikó egyetlen embert tudna említeni, aki lányát menedzselte, Miklós Tibort, aki sajnos ma már nincs közöttünk. A fiatal művésznő édesanyja tanácsait nem szokta megfogadni – sem régen, sem ma. Az ebből adódó esetleges nehézségeket azután mindig vállalja is. Az éneklést, a színpadi szereplést Dóra soha nem munkának tekintette. Ő így játszott.

Czutor Zoltán, a Belmondo zenekar frontembere úgy érzi, hogy az ismertség olyan stresszel és csalódásokkal jár, amit csak a felnőtt lélek tud kezelni, sokszor az is nehezen. Tizenkét éves fia, Győző egy rock bandában énekel. A Rockforce tagjai 11 év körüli lányok és fiúk. „Miért van ez a sok szabály?” című számukhoz már forgattak egy klipet is. Többek között AC/DC, Red Hot Chilli Peppers, Metallica, Nirvana, Beatles számokat dolgoznak fel és adnak elő. Büszkék saját dalaikra is, melyeket általában közösen írnak. A csapat koncertjeit és fellépéseit a szülők szervezik.

Hazai gyermekszépségversenyek 

A Miss Hungary a legrégebbi országos rendezésű magyar szépségverseny.  Először 1929-ben rendezték meg, a II. világháborút követően pedig csak 1985-ben tartották meg újra. Gyermekszépségversenyeket Magyarországon 2005 óta rendeznek.

Korcsog Melinda üzletasszony lánya, Laura hétévesen, 2010-ben megnyerte a Little Miss Hungary címet. Még abban az évben további két szépségversenyen győzött abszolút kategóriában. Melinda úgy érzi, hogy minden gyerek szép, de aki megnyer egy ilyen versenyt, valami másban egy picit több, különlegesebb, mint az átlag. A fellépés, a vidámság, a talpraesettség döntően számít. A versenyeken való részvétel és győzelem arra volt jó számukra, hogy megbizonyosodjanak róla, Laura jól bírja a versenyhelyzeteket. A kislány – korát meghazudtolóan – maximalista, színészkedik, hegedül, zongorázik, táncol, amihez kezd, igyekszik eredményesen csinálni.

Évente körülbelül 50-100 kisebb és nagyobb verseny zajlik országszerte. Sok cég marketing célokra használja a gyermekszépségverseny szervezést. Az egyik  legismertebb verseny, a Little Miss Hungary szervezője például három különböző versenyt is szervez különböző neveken és eltérő tematikában. A versenyek rendezői között szerepel egyébként falusi közösségház, modellügynökség, vagy éppen fotóstúdió. A nevezési díjak  2.000-5.000 forint között mozognak. A közösségi portálokon rendezett szépségversenyek ingyenesek, de a szavazatokkal, lájkokkal elég nagy publicitást kapnak a szervező cégek, melyek a szépségversenyek világához képest általában elég egyszerű weboldalakat üzemeltetnek. A díjak változóak a szponzoroktól függően: van játszóházi belépő, ruhautalvány, vagy ingyenes szereplés, regisztráció a cég weboldalán, vagy éppen fotósorozat. A hazai versenyeken minden gyerek kap oklevelet, vagy szponzorajándékot, de nincsenek olyan nagy pénzdíjak, mint azt gondolnánk.

Mire jó?

A gyermekszépségversenyeket – főleg külföldön – rengetegen támadják, mivel szerintük a gyerekek valójában nem élvezik a felhajtást. A Szülők Háza Program vezetője szerint valóban káros hatással lehet a gyerekekre, ha a szülők saját, kielégületlen vágyaikat próbálják kiélni csemetéiken keresztül. Ráadásul a gyerekek törekszenek arra, hogy minden helyzetben megfeleljenek a szülői elvárásoknak. "Ha egy gyerek csak megfelelési kényszerből vállal valamit, akkor nem tud kibontakozni a saját személyisége, nem tudja élvezni az életet" - nyilatkozta a szakértő. Más a helyzet, ha a gyerek tényleg élvezi és szereti, amit csinál. "Minden, ami nekik is jól esik, jó hatással van rájuk. Ilyen esetben nem káros, ha részt vesznek egy ilyen versenyen."

A legjobb, amit tehetünk, hogy folyamatosan figyeljük gyermekünket és sokat beszélgetünk egymással. Így kiderül számunkra is, hogy ő valójában mit szeretne, meddig szeretne foglalkozni valamivel, vagy miben érzi jónak magát. Amellett, hogy ebben megerősítjük és támogatjuk, mindenképpen hagynunk kell a gyereket gyereknek lenni. Nekünk, anyáknak kell nőnek lennünk, hogy azután lányaink a helyes minta nyomán – a megfelelő időben – nővé válhassanak.

Kapcsolódó cikkek: