A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

A gyereknek hallgass a neve?

A gyerek helye és szerepe a családban a történelem során nagyon sokat változott. Arisztokrata családokban például természetes volt, hogy a mama azt mondta, kisasszony vigye ki a gyereket. Szegényebb családokban a gyerekeknek már egészen kicsi koruktól kezdve segíteniük kellett otthon, s ahogy nőttek, egyre nehezebb munkákat kaptak. A gyerek a történelem során csak ritkán, és kevés társadalomban volt a család szeme fénye. A gyereknevelés története szinte a változatos fenyítés históriája.

Fotó: Shutterstock.com

Egykor nem létezett gyermekkor

Az ókori és középkori társadalmakban a gyerekeket gyakran gazdasági javaknak tekintették. Azt várták tőlük, hogy munkával járuljanak hozzá a család megélhetéséhez. Különösen így volt ez az agrártársadalmakban. A formális oktatás alig létezett, a legtöbb gyerek gyakorlati készségeket sajátított el a szüleitől vagy inasként valaki mellett. Az oktatás sokáig csak a legfelső társadalmi osztályok gyerekeinek a kiváltsága volt, és legtöbbször elvont tudományokra, vallási tanokra, filozófiára fókuszált.

Az ókortól körülbelül a tizenhetedik századig a gyerekeket tökéletlen felnőtteknek tekintették. A középkori műalkotások miniatűr felnőttként ábrázolták őket, ha egyáltalán feltűntek bármelyik festményen. A gyermekkor egyik első történésze, Philippe Ariés írta le először, hogy a középkori Európában nem létezett a gyermekkor.

A középkori társadalmakban a gyerekeket tökéletlen és tapasztalatlan felnőttekként kezelték, hamar munkába állították, nem tekintették ártatlan lénynek. S bár nem volt könnyű élete, viszonylagos szabadságban élt. Ha elvégezte, amit rábíztak, amire már képes volt, ha befejezte a rábízott munkát senki sem törődött tovább vele.

A középkor emberei, s ebben alig volt különbség a nemesség és az egyszerű nép gyermekei között egészen fiatalon házasodtak, ezért aztán a gyermekkor időtartama rövid volt, és a felnőtt szerepekhez való alkalmazkodást hamar meg kellett tanulni. A középkori ember nem rendelkezett egyértelműen körülírható gyermekkor-felfogással, nem volt jellemző rá a gyermeki sajátosságok iránti érzékenység. A gyermek attól kezdve, hogy megélt anyja, vagy dajkája gondoskodása nélkül, már a felnőttek társadalmának részévé vált.

(A teljes cikket elolvashatja a Ridikül Magazin 2023. évfolyama 11. számának 20. oldalán!)

Címkék: luther marton, rudolf steiner, maria montessori, jean-jacques rousseau, a gyereknevelés története, a reformáció pedagógiai elvei, gyerekkor a középkori európában, mióta van gyerekszoba, gyerekek az ipri forradalom idején, a humanisták gyereknevelése

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!