Tanmese a legnagyobb 'posztolóról'
Mindenkinek megvan a maga története, csak tegye bátran közkinccsé! - vallja a napokban negyvenhatodik születésnapját ünneplő Sheryl Kara Sandberg. Mondjátok hát bátran, posztoljatok! Ő sosem fél a kényes kérdésektől, igyekszik a dolgok végére járni. De még hogy! Sebeket oszt és kap, csak az eredményesség érdekli.
Nem csoda, hogy alig huszonkilenc évesen, friss harvardi MBA-másoddiplomával és némi világbanki kitérővel a Clinton-kormányzat pénzügyminisztériumában landolt. Stábfőnök lett, az apparátus irányítója. Így sokan meglepődtek, mikor a hölgy alig négy év után, 2001-ben mégis továbbállt. Egy viszonylag kicsiny, de annál dinamikusabban gyarapodó céghez. Google-guru lett: rövidesen a birodalom nemzetközi értékesítési elnökhelyettese. Olyasvalaki, aki sohasem elégszik meg azzal, amit elért. Így már-már természetesnek hatott, hogy a siker csúcsán otthagyta ezt a munkahelyét is.
Mark Zuckerberg, a Facebook „csodagyerek” alapítója korábbról ismerte, és éppen ez a kemény határozottság tetszett meg neki. 2007-ben egy karácsonyi partin találkoztak. Sheryl hamarosan a Facebooknál kötött ki. Egy évre rá főnök, aztán az igazgatótanács első hölgytagja, majd ügyvezető vezérigazgató (COO) lett. Vezetésével 2010-re világszerte már 40 millió fölhasználót „hálóztak be”.
A világ legnagyobb közösségi portálja azóta is egyre növekszik. Tőkepiaci értéke eléri a 276 milliárd dollárt. Csak az idei második negyedévben 40 százalékkal, jó négymilliárd dollárra nőtt az árbevétele. Ugyanakkor a nyereség csökkent! Mert a cégvezetés (Sheryllel az élen) az örök száguldás híve: a profit javarészét vissza kell forgatni a fejlesztésbe, azt, mint most is, új szolgáltatási csomagok – akár a Messenger – fölfuttatására szánják. Hiszen a vezérigazgató(nő) vezérelve: csak a növekedés teremt újabb lehetőségeket.
Magánéletéről is hasonlóan gondolkodhat, hisz új emelkedési lehetőséget látott a házasságban – másodszor is. „Életem legjobb döntése volt, hogy hozzámentem Dave-hez” – mondta boldogsága teljében, pedig Sheryl Sandberg már addig is éppen elég sikeres döntést hozott, szinte futószalagon.
Eközben a kaliforniai Athertonban lévő otthonukban kisfiát és lányát olyan gonddal nevelte, mintha számára nem 24 órából állna egy nap. Aztán beköszöntött a váratlan tragédia. Mexikói nyaralásuk közben David Goldberg összeesett és meghalt. A szíve vitte el. A haláleset az egész info-tech világot megrázta. Az özvegy befolyását jelzi, hogy még Barack Obama elnök is a részvétéről biztosította.
„A Facebook közössége segített, hogy földolgozzam a veszteségem, és tanuljak az örök szerelemről” – írta népes táborának Sheryl. Márpedig a tábor „emberfeletti”, a legfrissebb adatok szerint havonta 1,49 milliárd „hálótárs” tölti ideje egytizedét náluk, és havonta 2,5 millió fotót rak föl.
Sheryl a Forbes magazin szupergazdagokat összegző listáján szerény helyen szerepel, „mindössze” 1,1 milliárd dollárra becsült vagyonával. De a sikeres menedzserasszonyok lajstromáról hosszú évek óta elmaradhatatlan.
A Time a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta. Nem véletlenül. A minap a Vanity Fair sorolta a 10 legfontosabb informatikai személyiség közé. Két éve sikerkönyvet dobott piacra, Lean In (Dőlj előre): Nők, munka, akarat a vezetésre címmel. Hamar jó millió példány kelt el belőle, és persze a bestsellerlistára is felkapaszkodott. Nem egy feminista mű, de méltó helyet követel a lányoknak-asszonyoknak. Tán szerzőjéhez méltót!
Mert Sheryl a (még mindig) férfiak „uralta” világban igazi női élharcossá vált. A szülési szabadságnak, a gyereknevelési támogatásnak, a nők jogos kedvezményeinek feltétlen híve. Még arra is odafigyel, hogy munkahelyén előnyösen elkülönített parkolóhely jusson a várandós anyáknak.
2003-ban egy tudományos vizsgálatból döbbent rá, hogy a sikeres üzletemberekre vadászók eleve férfinevek után kutatnak. A még mindig Calvin Klein és Prada cuccokért rajongó vezérnő szerint – szerencsére – múlóban vannak azok az idők. Ő csak tudja, hogy miért. Aki nem hiszi, járjon utána – a világhálón.
Még nincs hozzászólás