Sör és autók - új női hobbik
Évszázadok óta léteznek a nők elől elzárt, férfias hobbik, hivatások. Csakhogy a múlt század óta a nemi sztereotípiák lassan megdőltek, és kiderült, hogy a nők is megállják a helyüket a vállalatok élén, űrhajósként vagy akár katonai szervezetekben. A maszkulin területek meghódítása azóta is zajlik, ugyanis a gyengédebb nem képviselői újabb és újabb, korábban elképzelhetetlennek hitt frontokon vetik meg a lábukat. Ott van például a sör. Vagy az autósport.
Sört inni, sört főzni, sörről beszélgetni, sőt, általában mindenféle sörrel kapcsolatos tevékenységet űzni a férfiak szoktak. Pedig a sört a nők is szeretik, és erre többek közt a svéd FemAle Egyesület a bizonyíték, amelynek tagjait a folyékony kenyérnek is nevezett ital szeretete, és a női egyenjogúságért vívott küzdelem köti egybe. A göteborgi társaság nem elégedett meg a szimpla fogyasztással, úgy döntöttek, elkészítik a saját sörüket.
Az ital neve, a We Can Do It egy híres második világháborús plakátra utal, amely a hátországban dolgozó nőket buzdította munkára, s azóta a dolgozó nők szimbólumává vált. Ahogy Elin Carlson, a FemAle vezetője fogalmazott, ez nem női sör, hanem egy olyan sör, amit nők készítettek, és bárki bátran ihatja. Semmi köze a feminizmushoz, az egyenlőségről szól. Az egyesület tagjai meg akarták mutatni, hogy meg tudják csinálni.
Svéd sörforradalom
A nagy sörgyártó cégek már régóta céloznak a parlagon heverő női fogyasztókra, csakhogy rendszeresen célt tévesztenek, ugyanis általában alacsonyabb alkoholtartalmú, ízesített sörökkel próbálják megtalálni őket. A dán Carlsberg Eve és Copenhagen nevű italai, a Fosters Radlere és a Coors Animée-ja mind bukás volt: úgy fest, azért, mert ha a nők sört isznak, ugyanazokat a markáns ízeket keresik, mint a férfiak.
A FemAle egyenlőséget ígérő víziójában a sörös világ nem kizárólag a férfiaké: a pubokat vidáman söröző nők töltik meg, akik női serfőzdék készítményeit isszák. Ennek érdekében a sörkészítés mellett oktatást is tartanak, hogy minél több nőt vonjanak be a sörös világba. „Mindenki hozza el a barátnőjét, húgát, nővérét, anyukáját, nagymamáját, hogy együtt tanuljunk a sörről!” – hangzik a jelmondatuk.
A saját sör ötlete egyébként egy pultos, Felicia Nordström fejéből pattant ki, akinek elege lett abból, hogy szakállas sörsznobok kioktatják, mondván: mit tudhat ő erről a témáról? Megkereste a FemAle-t, összeálltak egy mikro sörfőzdével, egy hét alatt összeállították a receptet, és lefőztek belőle 1600 liternyit. A hölgyeknek nem kellett aggódniuk, hogy a nyakukon marad az ital, ugyanis még a főzés előtt előre elkelt szinte a teljes mennyiség. Azóta már más sörfőzdék is megkeresték őket, hogy dolgozzanak együtt, így nagyon úgy tűnik, hogy a svéd kézműves sörforradalmon belül nyílik egy női front. Kíváncsian várjuk, hogy a hazai sörös mikrokozmoszban feltűnnek-e majd női csillagok.
Nők a volán mögött
Ha van maszkulinabb tárgy egy korsó sörnél, az csak egy versenyautó lehet, de előfordulhat, hogy ez az állítás előbb-utóbb okafogyottá válik. Minden, ami az autókhoz köthető, olyan, mint egy zártkörű klub, amelyet kizárólag férfiak látogathatnak. Csakhogy ez a klub már jó ideje koedukált: elég, ha eszünkbe jut Danica Patrick neve, aki 2005-ben, huszonhárom évesen az első nő volt a kultikus Indy Racing verseny történetében, akinek sikerült a mezőny élére állnia. Az ominózus versenyen végül negyedik lett, de a harminckét éves hölgy azóta is a sportág élő legendái közé tartozik.
Persze, nők nemcsak versenyautókat vezetnek már, hanem nehézsúlyú járműveket is. Angliában a nyilvántartások szerint 300 000 kamionsofőr dolgozik, közöttük 1600 nő. Katie Gillard eredetileg óvónőnek készült, de 2010-ben, tizenkilenc éves korában megszerezte a jogosítványt teherautóra – a vizsgán ő volt az egyetlen nő –, és huszonegy évesen már kamiont vezetett egy kőfejtő cég alkalmazásában. Állítása szerint gyorsan megszokták, hogy nő, és ugyanabban a bánásmódban részesül, mint bárki. „Itt mindenki megkapja a magáét, legyen az férfi, vagy nő – állítja. – Egy kőfejtő nem való mimózáknak.”
Női autószerelőt is találni már, igaz, egyelőre még csekély számban: 500 000 férfi szerelőre mindössze 200 nő jut. 2006-ban, az angliai Norfolkban Caroline Lake például egy olyan műhelyt nyitott, ahol csak nőkkel dolgozik, és azt a küldetést tűzte ki maga elé, hogy ezt a tipikusan férfias szakmát alaposan átformálja.
Magyar sörfőző nőkről még nem tud a szakirodalom, de autóversenyzőink akadnak szép számmal. Bende Adrienn szépségkirálynőből lett pilóta, amikor 2011-ben elkezdett versenyezni a Lotus Ladies Cup sorozatban. Harminchat futamból ötöt megnyert, huszonnégyszer állhatott a dobogóra, és ötször az első helyről indulva kezdte a versenyt. Egy játék keretében ugyan, de idén már összemérte erejét két Forma 1-es pilótával, Romain Grosjeannal és Pastor Maldonadóval, és ki tudja, talán ő lesz az első nő a legnagyobb presztízsű autós cirkusz történetében.
A Lotus Ladies Cup nem mellékesen az első olyan európai autóverseny, amelyen csak nők vesznek részt, és tíz pilótából hat hazánk lánya. Nagyon úgy fest, hogy a magyar hölgyek szeretik a benzingőzt.
Még nincs hozzászólás