Sminkcuccok a Jézuskától Sephora-gyerekeknek
Az idei karácsony egyik meglepő trendje az volt, hogy a szinte még gyerek, éppenhogy serdülő kislányok már nem Barbie babát vagy játék konyhát, hanem különböző kozmetikai készítményeket, bőrtápláló szérumokat, krémeket, sminkcuccokat kértek a Jézuskától.
A jelenség annyira elterjedt, hogy ezek a lányok nevet is kaptak az interneten. Ők a ’Sephora-gyerekek’, akik már gyerekkorban elkezdik felfedezni a sminktermékek és a bőrápolás világát.
Már a tízévesek is
A Sephora-gyerekek nevüket onnan kapták, hogy Amerikában és Nyugat-Európában rendszeres vásárlói lettek a Sephora nevű, meglehetősen drága kozmetikumokat áruló boltnak. Naponta több órán át a neten lógnak, és az olyan influenszereket nézik, mint amilyen James Charles amerikai sminkes, akinek az Instagramon körülbelül 20, a YouTube-on körülbelül 24 millió (!) feliratkozója van. Többségük tinédzser.
A huszonöt éves fiú már 15 éves korában elindított egy YouTube-csatornát, ahol elkezdett sminkoktató videókat feltölteni. Kiadott egy szemhéjpúder-palettát és készített egy sminkcsaládot is. Hasonlóan népszerű sminkes sztár NikkieTutorials, a harmincéves holland sminkes, aki már 14 évesen kezdett videókat feltölteni a YouTube-ra, és ma már több mint 14 millió követője van. Az ilyen nagyon fiatal, tehát már tízévesen is sminkelő kislányok őket követik.
Emiatt a neten hatalmas a felnőttek felháborodása. Egyenesen a világ végét vizionálják, holott a jelenség mindig is létezett, hiszen már az óvodás jelmezbálon is minden kislány hercegnő akar lenni, és a csillogó szoknyácskák és csili-vili hajdíszek a legkapósabb termékek közé tartoznak ma is. Mert a lányok szépek akarnak lenni nagyjából négy- és nyolcvanéves koruk között mindig.
Sajnos azonban ezek az influenszerek által feltöltött képek, videók gyakran erősen módosítottak, sokszor nem a valóságot mutatják, ezért irreális elvárásokat fogalmaznak meg, melyeknek a gyerekek nem tudnak megfelelni. Ennek komoly lélektani következményei vannak. Ezért felháborodás helyett érdemesebb lenne megmagyarázni valahogy, hogy a szépség nem egyenlő a tökéletességgel. De mi, akik ezt szeretnénk elmondani, nem rendelkezünk milliós követő táborral…
A kamaszok és a smink
A mai tizennégy-tizenhét éves lányok többsége nem lép ki smink nélkül az utcára. Olykor indokolt a dolog, hiszen a serdülőkorban tele van az arcuk pattanással. Persze nem csak ezért sminkelnek. Szinte mindenben követik az olyan influenszereket, amilyen például Jeffree Star, aki több mint 15 millió feliratkozóval rendelkezik a YouTube-on. 13 évesen kezdte sminkes karrierjét, majd elindította saját kozmetikai márkáját, a Jeffree Star Cosmeticset.
Több mint tízmillióan követik Sara Marie Lawlert, ismert nevén SaraBeautyCornert is, aki kreatív sminkvideóiról és egyedi stílusáról ismert. Ez a korosztály, tehát a 14 évnél idősebbek már tudják, hogyan lehet képeket videókat manipulálni, és meg is teszik, amikor saját magukról töltenek fel efféle tartalmakat.
Azt persze nem biztos, hogy tudják, hogy az egész őrület mögött a pénz van. S mivel ők szinte a legkönnyebben befolyásolható célcsoport, ezért a közösségi média és az egész szépségipar komoly nyomást gyakorol rájuk. Illetve lehet, hogy már tudják, de nem érdekli őket, hiszen legtöbbször a szüleik finanszírozzák a bevásárlásaikat.
A tökéletes megjelenésre való törekvés arra késztetheti őket, hogy smink nélkül ne érezzék magukat elég vonzónak vagy elfogadhatónak. A közösségi média platformokon látott influenszerek és az általuk bemutatott bőrápolási és sminkelési rutinok miatt jelentősen nőtt azoknak a szorongó, magukkal elégedetlen tiniknek a száma, akik túlzottan aggódnak a megjelenésük miatt.
A rang és a smink
Coco Chanel a legendás divattervező mondta állítólag, hogy az a nő, aki smink nélkül mutatkozik, túl sokat képzel magáról. S bár lehet, hogy ez csupán legenda, de tény, hogy a smink viselése gyakran összefügg az önértékeléssel. A jó smink növelheti viselője önbizalmát, mivel vonzóbbnak és magabiztosabbnak érezheti magát általa.
Victoria R. Mileva pszichológus és csapata a Stirling Egyetemen végzett vizsgálatai szerint a férfiak a rendszeresen sminket viselő nőket tekintélyesebbnek és rangosabbnak látják. Ugyanez a kutatócsoport azt is megvizsgálta, hogy a smink hogyan befolyásolja egy állásinterjú kimenetelét. Kiderült, hogy az alacsonyabb beosztású pozíciók esetében az enyhe smink előnyös lehet. Magasabb pozíciók esetében az erőteljesebb smink, például mélylila rúzs vagy fekete szemhéjtus kedvezőbb benyomást kelthet, mivel határozottságot és kompetenciát sugall.
Amikor a smink önkifejezés
A közösségi média, a reklámok, a popkultúra és a kortársak azt sugallják, hogy a vonzó külső a legfontosabb, ha sikeres és elfogadott akarsz lenni. Márpedig ebben a korban a tinik nem a felnőttek, hanem a kortársaik közözött akarnak népszerűek lenni. De nem csak erről van szó.
A sminkelés a kreativitás és az önkifejezés egyik formája is lehet. A tinédzserek számára lehetőséget ad arra, hogy kísérletezzenek, és megtalálják saját stílusukat, s ez hozzájárulhat identitásuk kialakításához. Ezért a sminkelés egyfajta önismereti folyamat. Ebben a korban a tinik még csak keresik saját stílusukat, és ahhoz, hogy megtalálják, mi áll jól nekik, sok mindent ki kell próbálniuk. A különböző színek, textúrák és technikák próbálgatása segíti őket abban, hogy kiismerjék önmagukat.
Ez a kísérletezés nem csak a sminkre vonatkozik, hanem az öltözködésre, hajszínre, frizurára, orrkarikára és általában a megjelenésükre. Ettől persze a szülők és általában a felnőttek kiborulnak. Mi van az orrodban?!? Már megint egy új szoknya? Új bakancs? Hiszen ugyanolyanból négy lóg a szekrényben és kettő áll az előszobában.
No, de lássuk be, mi, felnőtt nők is képesek vagyunk egy negyedik vagy ötödik, majdnem ugyanolyan cipőcskét megvenni, mint amilyen már van. A felnőtteknek, bármilyen nehéz is, meg kell érteniük, hogy a tinédzser azért tölt jelentős időt sminkeléssel, mert ez a folyamat az önmaga jobb megértéséhez vezető út. Jó lenne persze, ha közben nemcsak a külső megjelenésükkel, de belső értékeikkel is ilyen kitartóan ismerkednének.
Sajnos az nem megy ilyen gyorsan, és nem ilyen látványos. Ma egy átlagos tini 8-12 másodpercig képes a figyelmét fenntartani egy adott ingerre, például egy közösségi média posztra. Megszokták, hogy mindenre gyors válaszokat és visszacsatolást kapnak a neten. Ezért a sminkelés, amely azonnali eredményt hoz, rendkívül népszerű. S ennek a viselkedésnek tudományosan bizonyítható neurológiai oka is van.
Mi köze a sminknek az agyunkhoz?
Amikor a tini lányok az őrületbe kergetnek azzal, hogy már másfél órája a szemüket festik, a viselkedésnek az agy fejlődéséhez is köze van. A prefrontális kéreg, amely a hosszú távú tervezésért, az impulzusok kontrollálásáért és a racionális döntéshozatalért felelős, csak a késő tinédzserkorban, vagy csak a húszas évek elején éri el teljes fejlettségét. Ez azt jelenti, hogy a kamaszok kevésbé képesek a következmények alapos mérlegelésére, és hajlamosak impulzívan cselekedni.
Az agy limbikus rendszere, különösen az érzelmekért és a jutalomért felelős dopaminrendszer, gyorsabban fejlődik, mint a prefrontális kéreg. Ez a fejlődési különbség fokozott vágyat eredményez az azonnali jutalmakra és élményekre. A tinédzserek agya érzékenyebb a dopaminra, ami azt jelenti, hogy intenzívebben reagálnak az új élményekre és az azonnali jutalmakra. Ez a fokozott érzékenység magyarázza, hogy miért vállalnak fölösleges kockázatokat, és miért vonzódnak olyan tevékenységekhez, amelyek gyors örömöt nyújtanak, még akkor is, ha hosszú távon károsak lehetnek.
Ilyenek például a veszélyes sportok, az impulzív vásárlások. Számukra az azonnal elérhető jutalom nagyobb jelentőséggel bír, mint a hosszú távú eredmények. Ezért megy az egyik fülükön be, a másikon ki az olyan szülői dörgedelem, hogy tanulj, mert akkor felnőttként majd olyan munkád lehet, amit szeretsz. A serdülőkori agy fejlődési mintázatai evolúciós szempontból hasznosak, mert elősegítik, hogy a fiatalok kilépjenek a szülői védelemből, és önállóvá váljanak.
Egy átlagos tini sminkkészlete
- BB krém vagy színezett hidratáló. Könnyű fedést biztosít, miközben hidratálja a bőrt.
- Korrektor. Segít eltüntetni a pattanásokat, bőrpírt vagy sötét karikákat. Könnyen használható és természetes hatást nyújt.
- Szempillaspirál. Az egyik legnépszerűbb termék. Gyorsan alkalmazható, még a sminkeléssel most ismerkedők számára is. De könnyű túlzásba vinni.
- Szemöldökceruza vagy gél. A szépen formázott szemöldök divatos, és sok tinédzser szereti kiemelni vagy korrigálni a formáját.
- Ajakbalzsam vagy színezett ajakápoló. Praktikus, hidratáló hatású, és enyhe színt ad az ajkaknak. Gyakran a rúzs vagy szájfény helyett választják.
- Highlighter. Finom fényt ad az arccsontokra, és természetes ragyogást biztosít.
- Szemhéjpúder-paletta, semleges árnyalatokkal. A visszafogott földszínek vagy pasztell árnyalatok kedveltek, amelyekkel könnyű dolgozni.
- Pirosító. Segít egészséges, üde hatást kölcsönözni az arcnak. Krémes vagy púderes formában is gyakori választás.
- Sminkfixáló spray vagy púder.
Még nincs hozzászólás