Ősz hajúak ősrobbanása
Az időskori szerelmet bemutató alkotásoknak külön műfaja is kialakult ennek nagyjából az ezredfordulón, az úgynevezett gerontofilmek. Egy hollywoodi kritikus silver hair boomnak, az ősz hajúak ősrobbanásának nevezte az amerikai mozi ma hatvanas-hetvenes állócsillagainak a reneszánszát.
Az osztrák Michael Haneke rendező merészkedett a legmesszebbre az időskori szerelem megfogalmazásában. Két nyolcvanas színészlegendával párizsi nagypolgári környezetben leforgatta minden idők legmegrázóbb Philemon és Baucis történetét. A Szerelmem, Hiroshima és az Egy férfi és egy nő két egykori sztárjával, Emmanuelle Rivával és Jean-Louis Trintignant-nal a sírig tartó szerelmet játszatta el. Az Oscar-díjas Szerelem több szempontból is tabudöngető alkotás: eszköztelenül ábrázolja a testi- szellemi leépülést, a szeretet határait feszegeti kegyetlen őszinteséggel, minden érzelgősségtől mentesen. A két agyvérzésen átesett, feleségét otthon ápoló férj a fájdalom, a tehetetlenség, a lázadás, a belenyugvás érzelmi stációit járja végig, a halálba segítve élete párját.
A Haneke-filmnek végletes ellenpontja a dokumentarista Sós Ágnes közönségkedvenc „meséje”, a Szerelempatak. Hetvenes, nyolcvanas székelyföldi nénik és bácsik vallanak arcpirító nyíltsággal a rendezőnő kamerája előtt szexuális vágyaikról, szerelmi praktikákról, az érzelmek kortalanságáról.
„Nem hiszek a boldogságban, de azért előfordul, hogy néha boldog vagyok” – mondja a francia mozi nagyasszonya, Catherine Deneuve a Szerelem nélkül soha című különleges hangvételű filmben. A Cherbourg-i esernyők kései folytatásának is tekinthető zenés melodrámában Milos Forman oldalán egy amolyan se vele, se nélküle kapcsolatot él meg. A világhírű cseh rendező-színész az exférj – alkalmi szerető szerepében tűnik fel a hatvanas Madeleine életében. Deneuve-öt megtalálják ezek a szerepek, hiszen a Betti-mobil című érzelmes road movie-ban egy vendéglőtulajdonos nagymama ámokfutásából és alkalmi kalandjaiból ér révbe egy korabeli férfi oldalán.
Jane Fonda és Pierre Richard időskori egymásra találása miatt is élvezetes az Együtt élhetnénk című vígjáték. Öniróniával, visszafogott humorral szól két öregedő házaspárról és egy házibarátról, akik hárman, nyugdíjas éveik megszépítésére amolyan hippikommuna életformát választanak.
Ki ne emlékezne az egymással zsörtölődő szomszédok és a kacér özvegyasszony bravúros hármasára, Walter Matthau és Jack Lemmon „párviadalára” Ann Margaret, majd Sophia Loren kegyeinek az elnyeréséért A szomszéd nője mindig zöldebb és a Még zöldebb a szomszéd nője című filmekben?
A romantikus dráma műfajában Clint Eastwood alkotott maradandót A szív hídjaival. Robert, a Madison megye hídjait fényképező magányos fotós és a háziasszony Francesca szenvedélyes találkozása négy rendkívüli nap története, amely megváltoztatta mindkettejük életét. A vadnyugati jelmezét érzelmekre cserélő Eastwood filmje bizonyíték arra, hogy igazán nagy kaliberű színészek tapasztalatával ötvenen túl is hihető a szerelem.
A memóriavesztése miatt a filmezéstől visszavonult Jack Nicholson jó néhány vígjátékban alakított zsörtölődő, elviselhetetlen természetű, magának való fazont, aki fiatal lányokra vadászik, de végül korabeli nők hálójába esik. Híres kettősei közül emlékezetes a Becéző szavak rémesen rossz modorú nyugdíjas űrhajósa Shirley MacLaine-nel, s a Minden végzet nehéz kiöregedett playboya Diane Keatonnel.
A hetvenes Dustin Hoffman rendezőként jegyzi a szintén hetvenesekről szóló Kvartett – A nagy négyest. Maggie Smith egy hajdani operadívát alakít benne, aki a művészotthonban alkonyi szerelembe esik exférjével, egykori színpadi partnerével. Hoffman, a színész pedig Emma Thompsonnal kelti életre a megkésett szerelem keserédes báját a Szerelem második látásra című filmben. A 007-es ügynök szerepéből kiöregedett Pierce Brosnan is beállt a korosodó érzelmi magányosok táborába. Susanne Bier dán rendezőnőnek a hollywoodi klisékkel szakító filmjében, a Csak a szerelem számítban magányos, megkeseredett özvegyembert alakít, aki egy hozzá hasonlóan lelkileg sérült, beteg nőbe szeret bele, történetesen a fia anyósába.
A hollywoodi filmekben sokáig tabutémának számított az idősödő emberek szexuális élete. A 2012-ben bemutatott Amit még mindig tudni akarsz a szexről című komédia azonban áttörést hozott ezen a téren. Ám ehhez kellett két olyan kiváló színész, mint a hatvanas Meryl Streep és a szintén hatvanas Tommy Lee Jones, akik újra felfedezik egymásban az intimitást és a testi örömöt. Mint ahogy az életben, úgy a filmben is a feleség kezdeményezésére fordulnak párterapeutához házasságuk megmentése miatt.
Még nincs hozzászólás