A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Nő és volán

„Biztos működik valami, de hogy mennyire tudat alatti, azt nem tudom eldönteni” – válaszolja Linczmayer Andrea, az az ifjú hölgy, aki él-hal az autózásért, mindene a Mini Morris, sőt, most már egy másik mini is, a gyereke. 

Fotó: Thinkstock

– Amióta mindenhová a kisbabával megyek, sokkal nyugodtabban vezetek. Nem húzom fel magam, ha valaki ügyetlenkedik előttem. Talán a tempóból is visszavettem. Az az első, hogy egyben célba érjünk, mindegy, mikor, és hogy hányszor kell útközben megállni.”

Lehet, hogy Linczmayer Andrea sem cserélt hengerfejtömítést a kocsiján, de bizonyos, hogy tudja, mi az. Mint ahogy gyakorlati ismeretei is lehetnek mindarról, ami a motorháztető alatt történik. Nem azért, mert a jogosítvány megszerzéséért bebiflázta a műszaki ismeretek tankönyvét, hanem azért, mert valóban bekukkantott oda, autószerelőt pedig nem akkor látott munka közben, amikor sárga angyal minőségében a derék úr kiállította a számlát a javításért.

Érdemes is kettéválasztani a két minőséget, az autót vezetőt és az autót ismerőt, nota bene: ezen is múlik (egy kicsit) a hölgyek és az urak „összemérése”. Elegendő most felidéznünk egy házaspárt – tapintatból csak keresztnevükkel –, hogyan is élnek közös életet – az autóikkal.

György, miközben hazafelé autózva korholva meséli hitvese, Orsi ügyetlen vezetési stílusát, fájdalmas üvöltésre készteti a Toyota motorját, akkora gázt ad neki. A kocsi kettesben szenved, az asszony azonban sehogyan sem, mert egy másik járműben csücsül, és valamelyik gyermekért rohan. Ezért is téma az uránál: évente kell a „női autójukban” váltót cseréltetni. Ez úgy 200 ezer forint mindannyiszor. György szerint jobban jár, ha – amint lehet – vesz a feleségének egy automata váltós kocsit…

Orsi és György, a házaspár legalább nyíltan bevallja, hogy egyikük a motort, a másikuk a váltót öli. Esetükben nincs értelme se megkérdezni, se megválaszolni, hogy a hölgy vezet-e jobban vagy az úr. De vajon mit kezdjünk Yvette asszonnyal, akinek sok évvel ezelőtt azért kellett a járművét motorgeneráloztatni – vagyis nagyon sok pénzért nagyon sok mindent kicserélni az autó motorjában –, mert világított a műszerfalon az az aranyos, kicsi, piros lámpa? „Azért lámpa, hogy világítson” – mondta logikus, egyben százezreket érő válaszát a szervizben a kérdésre: miért nem tetszett észrevenni azt a fényjelet?

Bizonyos, hogy mindenki ismer Orsikat, Yvette-eket, de Györgyöket is. Bizonyos, hogy minden férfi biciklista kipróbálta már, milyen találkozni az autós hölggyel, aki nem azért nem adja meg a kereszteződésben a jobbkéz-szabály szerint járó előnyt, mert nem tudja, hanem mert az van a vérében, hogy a férfi a nőt előre szokta engedni…

Egyébként alig van különbség a női és férfi autóvezetés között. Ne higgyenek a sztereotípiáknak, nézzék a statisztikát. 

-----------------------------------------

A nők 85 százaléka tart az autójában olyan tárgyakat, ruhadarabokat, amelyek sokkal inkább valók egy gardróbba, mint egy személygépkocsiba. Általában megállapítható – ezt mutatja egy angol autóbiztosító cég felmérése –, hogy a nők a lakóterük kiterjesztésének fogják fel az autójukat. Sok hölgy tart legalább egy váltóruhát a kocsiban, és természetesen ezzel együtt egy komplett make-up szettet. Lábbeliből például többfélét is tartunk a kocsiban: váltócipőt vezetéshez, sportoláshoz, alkalmanként egy elegánsabbat esti programhoz. Az autóban hurcolászott tárgyak nemcsak rendetlenséget eredményeznek, de rendszeresen okoznak balesetet is. Leggyakrabban a pedál alá guruló ásványvizes palackok, rúzsok és dezodorok vezetnek „majdnem balesthez” vagy tényleges koccanásokhoz.

-----------------------------------

A nők nagy része (főként a gyerekeit szállító anya) úgy tekint az autójára, mint a lakás, egy játszóház, egy iroda és egy pipereasztal kombinációjára. De a statisztikák arra figyelmeztetnek, hogy multifunkcionális járművé csak biztonságos parkolás után szabad előléptetni az autónkat, menet közben jobb, ha a vezetésre koncentrálunk. Az angol Eve magazin statisztikája szerint Európában több ezerrel nő meg a halálos vagy igen súlyos balesetet szenvedők száma nyáron, mikor a megszokott otthon–iskola–munkahely–bevásárlás útvonaltól eltérve, hosszabb útra indulnak a nők, és hajlamosak a legcsekélyebb okból megállni az autóutak leállósávjában. A gyerekek etetésére, szórakoztatására, öltözködésre, ki-be pakolásra ne az út szélét használjuk! Keressük meg a legközelebbi parkolóhelyet!

---------------------------------

Európában a családok 82 százaléka tervez egynapos autós kirándulásokat nyáron. Csakhogy ez nem csak felhőtlen kikapcsolódást ígér, sőt, a feszültség legtöbbször már az indulás előtt tapintható a vezető és utasa közt. A férfiak 89 százaléka természetesnek tartja, hogy ő vezet, míg a nőknek csak 32 százaléka hagyja ezt szó nélkül; végül a hölgyek 41 százaléka maga ül a volán mögé. Az útvonal meghatározásával is hasonló a helyzet: a férfiak döntő többsége úgy érzi, tudja a legjobb utat, de ebben a párjuknak csaknem fele erősen kételkedik, és elő is veszi a térképet, vagy beállítja a GPS-t ellenőrzésül. Egyetlen dologban értenek egyet mindenhol: a csomagolás, a szendvicsek, az italok el- és bekészítése a nők dolga. Érdekes, hogy egy felmérés szerint sem a nők, sem a férfiak nem szeretnek a gépkocsi állapotáról meggyőződni indulás előtt, a párok ugyanolyan rutinnal ülnek be a kocsiba egy egynapos hegyi túra előtt, mintha csak a közeli bevásárlóközpontba ugranának le.

------------------------------------------------

A gépkocsik utasterének hőmérséklete igen gyakori vitatéma a párok közt, és ezen a téren a nők abszolút győztesnek tűnnek, ők szabályozzák a klímát – olvashatjuk a Kwik Fit cég kutatását. A férfiak, ha egyedül ülnek az autóban, általában 20-23 fokra állítják a klímát, míg ha a párjuk is a kocsiban van, 30-35 fok lesz bent az átlaghőmérséklet nyáron.

--------------------------------------

Próbavásárlókkal végzett felmérést Anglia egyik legnagyobb autós weboldala, a What Car? Arra voltak kíváncsiak, vajon a férfiak vagy a nők tudnak többet lealkudni az autószalonokban a listaárból országszerte. Öt autótípust választottak ki, és azt kellett megállapítaniuk, hogy a férfiak kétszer akkora árengedményt érnek el, mint a nők. Az eladók a nőkre mint könnyű „prédára” tekintenek, és nem is erőltetik meg magukat, hogy alacsonyabb árral ösztönözzék őket a vásárlásra, míg a férfiak egy-két szakszerűnek látszó kérdése nyomán máris engednek az árból.

Címkék: baleset, statisztika, veszély, sztereotípiák, autóvezetés, autós, hölgyvezető, úrvezető, leállósáv, autóvásárlás

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!