A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Nem pusztán táj - Alföld

Barabás Miklóstól Szilágyi Lenkéig. Elsőre talán meglepő, hogy kerül egymás mellé a biedermeier festője és a 21. század fotóművésze. Egyvalami azonban biztosan összekapcsolja őket, ez pedig a magyar kultúrsztyepp, vagyis az alföldi táj.

Fotó: Szilágyi Lenke

A debreceni Modem kiállítása amolyan képzőművészeti vándorlás az Alföldön, kalandozás a különféle kulturális és földrajzi terek között, benne egy kis művészettörténettel és kulturális geográfiával. És hogy teljesebb legyen a kép, a tárlat rendezői olyan médiumokat is segítségül hívtak, mint a film és a fotó. A magyar tájegységek közül talán az Alföld változott a legtöbbet a történelem során, és ahogy most kinéz ez a festészetileg szinte „anti-táj”, az az elmúlt százötven évben alakult ki. Több mint száz mű mesél az alföldi festészetről, a hagyományhűségről, a progresszióról, és persze személyes történetekről, kötődésekről.

Az Alföldből egyébként a 18–19. század fordulóján lett „divatos” képzőművészeti és irodalmi téma. A már emlegetett Barabás Miklós akvarelljei például akkor készültek, mikor az 1838-as pesti árvíz elől menekülve Erdély felé utazott. Az pedig már művészettörténeti rejtély, hogy id. Markó Károly Magyar alföldi táj gémeskúttal című festményére – amit bécsi megrendelésre festett, emlékképekből és leírásokból – vajon hatott-e Barabás hasonló akvarellje, a Pusztai táj, vagy csupán a véletlen műve, hogy mindketten hasonló megoldásra jutottak. És itt van a tárlaton az alföldi plein air egyik festője, Fényes Adolf is. A szolnoki művésztelep egyik alapítójának színei éppen a szabadban történő festés hatására világosodtak ki.

A kurátorok elhozták a tárlatra azt az első, 1936-ban készült magyar művészfilmet is, amelyet a puszta ihletett, és valóban a táj „játssza” benne a főszerepet. Az osztrák Georg Höllering két éven át figyelte és fényképezte a méneseket, a napfelkeltét és a pusztai viharokat, hogy aztán filmet forgasson róla Lajtha László zenéjére. Ugyanebben a tájban forgott nemrégiben Hajdu Szabolcs hortobágyi westernfilmje is, a Délibáb, és ez már meg is magyarázza, miért és hogyan kerültek a kiállításra Szilágyi Lenke gémeskutas, szürkemarhás werkfotói.  

Alföld – Történetek kétszáz év magyar képzőművészetéből
Debrecen, Modem, 2014. szeptember 21-ig

Címkék: kiállítás, film, fotó, tájkép, debrecen, festészet, georg höllering, modem, id. markó károly, barabás miklós, szilágyi lenke, gémeskút, alföld, alföldi festészet, alföldi plein air, plein air, magyar táj

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!