A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Monacói tengerpart

Több mint száz évig lappangott Berény Róbert festménye, a Monacói tengerpart, amely a Virág Judit Galéria ötvenedik jubileumi aukciójának legnagyobb szenzációja volt.

Berény Róbert: Monacói tengerpart
Fotó: Mester Tibor

A festmény az életműből is „kiragyogó” ritkaság, amelyet Párizsban, a Függetlenek Szalonjában 1907-ben állítottak ki, és egyike annak a hat alkotásnak, amely Berényt egy csapásra a legmodernebb festészeti trendet képviselő fauve-ok, a „vadak” csoportjába, azaz a nemzetközi élvonal szereplői közé emelte.

Virág Judit, a galéria vezetője és tulajdonosa úgy fogalmazott: „ezt a képet bármelyik nagy francia festő megfesthette volna, Mattisse, Derain vagy Vlaminck, és bármelyik nagy francia múzeumban megállná a helyét. A kép gyönyörű, nagyon merész, fantasztikus a kompozíciója, és döbbenet, hogy mindössze tizenkilenc éves volt Berény Róbert, amikor festette.”

A kép nagy valószínűséggel 1906 októberében készülhetett, Berény ekkor járt másodízben Monacóban – olvassuk Barki Gergely tanulmányában, a katalógusban. Érdekes egybeesés – vagy talán nem is véletlen –, hogy ugyanekkor, 1906. október közepétől Monacóban üdült egy nem sokkal korábban megismert szellemi társ, a későbbi jó barát, Ady Endre is, Lédával kettesben. Ráadásul Adyék szállása, az Hotel de la Paix éppen a városnak abban a szegletében állt, ahonnan Berény ezt a képet festette. Barki szerint a kép a témája miatt is ritkaságszámba megy, mert a festő korai fauve-korszakának munkái között kevés a tájkép, ezen belül is igen ritka a városkép. Párizsi utcaképet is csupán egyet ismertünk eddig tőle.

A Monacói tengerpart a harmincadik tétel volt az aukción, tudtuk meg Virág Judittól, és nagyon sokan licitáltak rá: „Voltak, akik telefonon tettek ajánlatot, voltak, akik személyesen, és olyanok is, akik ott ültek az árverésen, mégis fel kellett hívnunk őket telefonon.”  Bár a képet az aukció előtti napokban védetté nyilvánították, ami azt jelenti, hogy nem lehet külföldre vinni, mégis pillanatokon belül elérték az 55 milliós összeget, ami Virág Judit szerint nagyon szép ár, különös tekintettel arra, hogy védett képről van szó.

Érdekes módon tavaly télen is egy Berény-kép volt az aukció főszáma; akkor a Barki Gergely művészettörténész, ismert „képvadász” által a Stuart Little, kisegér című film díszletében felfedezett csodálatos alkotás, az Alvó nő fekete vázával 70 millió forintért kelt el, sőt, a korábbi rekordot is egy Berény-kép tartotta, a Nő pohárral című alkotás, 62 milliós értékben.

Virág Judit szerint nagyon érdekes, hogy egymás után kerülnek elő mostanában olyan meghökkentő és fantasztikus képek, amelyek ki tudja, hányadik generációnál „járnak már”, de az elmúlt ötven évben biztosan nem forogtak a piacon. A szakemberek ugyan tudnak a létezésükről leírásokból, katalógusokból, reprodukciókból, de nem ismertek a közönség, a műkereskedelem számára. A Monacói tengerpart például valahol nagyon jó helyen vészelhette át a 20. századot, mert tökéletes, hibátlan állapotban volt. Restaurálni nem kellett, mindössze egy enyhe tisztításra volt szükség, a rárakódott por miatt. 

Címkék: lappangó művek, festészet, berény róbert, árverés, modernizmus, vadak

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!