Minden gyerek tehetséges
Általános az egyetértés abban, hogy minden gyerek tehetséges valamiben, és ha a jó szemű pedagógus ezt időben észreveszi, akkor a szülővel együttműködve elindíthatja a saját útján, de persze a gyerek akarata, motivációja nélkül nem sokra lehet jutni. Talán helyesebb lenne azt mondani, hogy az egyéni adottságok, hajlamok, képességek, a rátermettség együttesen határozzák meg a tehetség kibontakozását, ha motiváló a környezet.
Óvodáskorban a jó rajzkészség legtöbbször már előjön, de például a zenei affinitás nem biztos. Tény, hogy minden fejleszthető, javítható, de hogy mihez van kedve vagy belső indíttatása egy gyereknek, az már tőle függ. Ugyanakkor a környezet hatása elvitathatatlan – talán az se véletlen, hogy zenészek, írók, színészek, képzőművészek gyerekei sokszor választják a szüleik foglalkozását.
A képességfejlesztésben fontos az aktivitás, a bevonódás, erről szól a sport, erről szólnak a különböző kreatív foglalkozások, például a rajziskolák, a kórusok, a drámastúdiók, és legújabban a filmes csoportok is. Lakos Nóra öt éve foglalkozik gyerekekkel, másfél éve a filmstúdiójában is. Kis stábokkal, egyszerű eszközökkel, mobiltelefonnal, tablettel forgatnak filmeket, videoklipeket, online sorozatokat nyolc-tizenhat esztendősökkel. Ő is úgy látja, hogy a hozott alapkarakterek már hat-hét éves korban megvannak, és meg is maradnak, de tapasztalatai szerint a kamaszkor nagyon kreatív, szabad korszak, és ha olyan feladatokat kapnak a gyerekek, amik érdeklik őket, nagy elhivatottsággal, lelkesen és elmélyülten dolgoznak. Nóra szerint a legtöbb szülő számára éppen a kamasz aktivalizálása a legnagyobb feladat, hisz a legtöbbjük órákig passzívan játszik a telefonjával, tabletjével. 'Mi azt tűztük ki célul, hogy nem elvesszük a kezükből ezeket az eszközöket, hanem rávesszük őket, hogy kreatívan használják a kütyüket, alkossanak filmeket, képregényeket, gifeket, videoklipeket. Abban hiszünk, hogy a kreativitás kulcsa a felszabadító játékban van.'
A kérdés mindig az, hogy, kinek, mikor, hol és milyen pedagógiai módszerekkel lehet kibontani a tehetségét - számtalan személyiségfejlesztő, készség- és képességfejlesztő módszert ismer a pedagógia. Alapvető a bizalomra épülő és elfogadó környezet, ugyanakkor az sem elvetendő, ha tehetséges tanárok foglalkoznak tehetséges gyerekekkel.
A Segítség, felnőttem! című adás egyik szereplője, Földessy Margit harmincegy éve foglalkozik gyerekekkel a drámastúdiójában, és úgy látja, a kisugárzás korán felfedezhető, de abból még bármi is lehet.
„Ki kell kutatni, hogy ki miben ügyes, és abban meg kell erősíteni. Olyan nincs, hogy előttem áll egy gyerek, és én azt mondom, hogy »megjött Marlon Brando«". Szerinte bizonyos alapdolgok hamar kiderülnek, például a kreativitás vagy a nyitottság, mégis nagyon sok olyan tehetség van, aki először nem extrovertált, akiből ki kell bányászni a kincset.
„Nem lehet általánosítani. Nem lehet azt mondani, hogy »a« tehetséges, vagy »a« tehetségtelen gyerek. Egy embernek különféle képességei vannak; kérdés, hogy az őt körülvevő közösségnek lesz-e elég türelme közelebbről megvizsgálni ezeket. Sok gyereknek van sok mindenhez érzéke.”
Még nincs hozzászólás