A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Lázár Kati macskái

Utánozhatatlan drámai súly, energikus humor, érzelmi szélsőségek jellemzik az alakításait. Nem hiába nevezi magát Lázár Kati komikus tragikának.

Lázár Kati
Fotó: Takács Attila

Megannyi „slampos”, magányos, egzaltált női sorsot hordoz magában, juttat kifejezésre színpadon és filmen. Színházteremtő egyéniségként megjárta a 25. Színházat, Miskolcot, Szolnokot, Kaposvár fénykorát, az Új Színházat, majd megint Kaposvárt. A pesti Merlin Színházat közösen alapította Adél lánya apjával, Jordán Tamással.

Jellegzetes, mély orgánuma, széles gesztusai, tüzes izzása a neorealizmus Anna Magnaniját juttatja eszünkbe. Maár Gyula, Gothár Péter, Tarr Béla néhány mesterművében sokszor csak egy-egy villanás erejéig volt jelen. Mozgóképes népszerűségét a Csinibaba című filmnek köszönheti, ahol Ernesztin, az ávós nő szerepében járőrözött.

Lázár Kati nemrégen Jászai Mari, azaz Kripli Mari bőrébe bújt. Maga adaptálta, rendezte, játssza Jászai Mari Naplóját. Egyszemélyes színháza a legmélyebb önfeltárulkozás gyerekkorról, szerelmekről, szerepjátszásról, az élet és a pálya szépségeiről, illetve buktatóiról. Emellett A folyón túl Itália című Orlai-produkcióban szerethető, kissé infantilis, tyúkanyó természetű nagymamát alakít. Legutóbb élvezettel állt Herendi Gábor kamerája elé, a Kincsem-film Madame-jaként.

Életének hűséges kísérői az állatok. Az öröm és az elérzékenyülés könnyei jelennek meg a szemében, miközben szeretett négylábúiról mesél.

„Azt gondolom, hogy az ember nem elég hálás az állatoknak. Nem vagyunk tekintettel egymásra sem, ha rájuk, a természet gyönyörűségeire nem ügyelünk. Mit művelünk egy tűzijátékon, hány állat lelkét, idegrendszerét tesszük tönkre! Brigitte Bardot állítólag elintézte, hogy Párizsban néma legyen a tűzijáték. Tamika kutyám úgy félt tőle, hogy mindig a vécé mögé bújt. Az államfői beszédet a fürdőszobában hasalva, a vécét átkarolva, őt simogatva hallgattam végig.”

Tami – gazdája elmondása szerint – az I. kerület legokosabb kutyája volt.

„Soha nem voltam olyan boldog, mint amikor kimehettem a domboldalra, mellettem Tamika, később a lánya is, Pulcsi. Lefeküdtem, tornásztam, tanultam, szenderegtem, ők meg a lábamnál aludtak vagy bóklásztak. Összetartozást, korrektséget, tisztességet, alázatot, örömre való képességet tanultam tőlük. Tamika időnként ellógott mellőlem, és kezdte a körútját: beugatott a tabáni Kakas vendéglőbe, hoztak neki libahúst, a zöldségesnél száraz tápot kapott, átment az úttesten, kukázott, vissza a zebrán hazajött, és ugatott a kapu előtt. Akkor én lementem és beengedtem.”

Tami lánya, Pulcsi a Mázli című filmben is szerepelt. „A próbákon végig isteni, aktív volt, de mire eljött a felvétel, elunta a dolgot, és mindennek hátat fordítva nyüszögött, hogy menjünk már haza...”

Lázár Kati kutyái már nem élnek, évek óta három macskával osztozik a lakásán, megadva nekik a tiszteletet. Az sem zavarja, ha minden csupa szőr: a kalapja a szekrény tetején, az ünneplő ruhája a széken. „Nézem őket, és mondogatom nekik: milyen szépek vagytok – olyankor biluxol a szemük. Cicó a legszemtelenebb közülük. Ötkor kelt, csapkod, ütögeti a tárgyakat, hogy ébredjek már fel.”

A triumvirátus korelnöke Csipa, a tizenvalahány éves, háromszínű „egzaltált nagyasszony”, aki már több családot megjárt, mire nála kötött ki.

„Az egyik barátom kérte, fogadjam be. Feltettem a ketrecét nyitott ajtóval az asztalra, elé raktam kaját meg vizet, és hagytam. Másnap már uralta a lakást.” Zizu, a cirmos kandúr – Zidane a rendes neve – meg úgy került hozzá, hogy „egyszer valaki becsengetett azzal, hogy az édesanyjának visz macskát, és kellene pénz a vonatra. Adtam neki egy ezrest, és azt mondtam, nem akarom többé látni. Zizu akkora volt, mint a tenyerem, ahogy hozzáértem, dorombolt. Ő maradt.”

A fekete-fehér Cicót pedig a szomszédban lakó lányától, Jordán Adéltól örökölte meg. „Nálam érzi jól magát. Átköltöztem egy kisebb lakásba, de a három macska egymástól sem akar elszakadni, meg tőlem sem. Hiába, az alom melege, amit mi, emberek szépen elfeledtünk. Elfelejtettük az összebújás, az összetartozás örömét.”

Lázár Katit nem kell meggyőzni a macskák gyógyító erejéről, mert nap mint nap tapasztalja. „Fáj a térdem, és lefekszem az ágyba, még a kezembe se veszem a könyvet, Zizu már a térdemen van és masszíroz. Volt egyszer egy altatással kapcsolatos balesetfélém, azóta a légcsövemmel van egy pici probléma. Cicó folyamatosan a légcsövemre fekszik. Csipa leginkább kajáért jön, nem azért, hogy gyógyítson.”

A színésznő meséiben az állatok és a természet összeérnek. „A következő életemben sirály szeretnék lenni a tengeren – mondja. – Élőlények között ébrednék valahol, és velük élnék.” Nem érti az embertársait, akik üveg- és vaspalotákat építenek, s közben kivágják a fákat. „Miért hagyjuk ezt? Talán meg is érdemeljük azt a sok rosszat, ami miatt panaszkodunk.”

Címkék: színész, szerepek, macskák, kutyák, jordán adél, állatszeretet

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!