Könnyen befolyásolhatóak vagyunk
Számtalan kísérlet eredménye igazolta már azt a tényt, amit a reklámszakemberek a gyakorlatban oly magától értetődően alkalmaznak: előítéleteink vannak, s azok igen könnyen gyengíthetők vagy megerősíthetők.
Ha egy tesztlap kérdéssorát azzal kezdjük, hogy megtudakoljuk a lap kitöltőjétől, ő szőke nő-e, a szőke hölgyek – akik számtalanszor kellett, hogy találkozzanak már az évek során a velük kapcsolatos előítéletekkel – rosszabbul fognak teljesíteni, mint a barna vagy vörös hajúak és azok a szőkék, akiknek még nem tették fel ezt az indító kérdést. Rontja ugyanis az ember teljesítőképességét, ha tapasztalat, valódi ismeret nélkül ítélkeznek róla.
A megismerésnek kulcsszerepe van az előítéletek megszüntetésében. Sok kísérlet született már ennek bizonyítására, s hasonló eredményre jutott az a kutatócsoport is, amelyik azt látta igazoltnak, hogy a társas kapcsolatok felkelthetik az érdeklődésünket egy másik kulturális vagy etnikai csoport iránt, a kapcsolat pedig azonnal csökkenti az adott csoporttal szembeni előítéleteinket.
Sőt, a hatása még hat hónappal később is érezhető – derül ki a Psychological Science című folyóiratban publikált tanulmányból a Nyelv és Tudomány beszámolója szerint.
Stanfordi kutatók azt tapasztalták, hogy a fehér és ázsiai amerikaiak kevesebb előítéletről tettek tanúbizonyságot a latin-amerikaiakkal szemben olyankor, ha megismerkedtek egy latin-amerikaival, akivel valamilyen közös érdeklődési pontjuk volt – például ugyanaz a kedvenc olvasmány.Ezután együtt részt vettek egy csoportos tevékenységben, amely a mexikói kultúrához kapcsolódott.
Fontos megfigyelés, hogy abban az esetben, amikor nem vettek részt ilyen, a másik kultúrájával kapcsolatos programon, az előítéletük szintje nem csökkent. Ez az eredmény a kulturális bevonódás jelentőségére mutat rá.
A kutatók által nem várt eredmény, hogy a rövid laboratóriumi kísérletnek hosszabb távon is volt hatása. Azok a résztvevők ugyanis, akik találkoztak a latin-amerikai személlyel, és közösen részt vettek vele egy szabadon választott programon, hat hónappal később is nagyobb hajlandóságot mutattak a latin-amerikaiakkal való párbeszédre, sőt, pozitívabb attitűdöket mutattak a latin-amerikai illegális bevándorlókkal kapcsolatosan is.
„Szinte hihetetlen, hogy egy rövid közös élménynek milyen hosszan tartó a hatása" – összegezték tapasztalataikat a kutatás vezetői. Érdemes azonban szem előtt tartani azt is, hogy az előítéletek csökkentése hosszabb távon csak akkor valósult meg, ha a résztvevők úgy érezték, önszántukból vettek részt a kulturális programon.
Még nincs hozzászólás