A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Illéssy Lenke, a szolid vagány

A Designerwebshop tervezője, az Ille-Olla márka megálmodója praktikus, színes kabátjaival vált ismertté. Aszimmetrikus szabás, nagy zsebek, játékos fazon, nagy gallér vagy sálmegoldás jellemzi Lenke vízlepergető és szélálló kabátjait. A városi kerékpárosok igényeihez igazított, fényvisszaverő csíkokkal ellátott bicikliskabát kollekciója éppúgy népszerű, mint a vállon, háton, kézipoggyászként hordható, babakocsira szerelhető Timtom táskák.

Fotó: Kovács Tamás

- Eredetileg nem divattervezőnek készültél, hanem lelkésznek. Honnan jött a meredek pályamódosítás?

- Szüleimnek köszönhetően keresztény közegben nőttem fel. Tizennégy évesen olvastam a Quo Vadist, és egy isteni elhívást éreztem. Céltudatosan készültem a lelkészi hivatásra. Aztán tizenhat évesen az akkor 92 éves dédmamám megtanított lábbal hajtós varrógépen varrni. Beleszerettem a ruhakészítésbe, a szabás-varrásba, az anyagok megmunkálásába.

Öltözéktervezőnek tartom magam. A divatot nem szeretem, mert szeszélyes, mulandó, negyedévente változó, amit nem tud követni az ember. Amikor a MOME textiltervező szakára jártam, másodévesen majdnem otthagytam az egyetemet. Az idősebb egyetemi társaim divatbemutatóin azt láttam, hogy cifet-cafat darabokból terveznek szobrokra vagy vállfákra akasztható kreálmányokat, figyelmen kívül hagyva az emberi testet. Ezzel szemben én arra törekszem, hogy a ruha az önkifejezésen túl funkciójával is szolgálja az embert.

- Miért indultál friss diplomásként kismamaruhák tervezésével?

- Ez a téma állt hozzám akkoriban a legközelebb. A 2008-as gazdasági válság idején kezdtem el kismamaruhákat tervezni. Korábban rengeteg vetélytárs volt ezen a területen, majd amikor a multicégek behozták a tömegárut, az addig jól működő butikok tönkrementek Budapesten. Lépésről lépésre haladtam, szakmailag nagyon szép sikereket értem el. Designösztöndíjakat, formatervezési díjakat nyertem a kismamaruháimmal.

Aztán váltanom kellett, mert piacilag nem volt jövedelmező a divatnak ez a szűk szegmense. 2009-ben indítottam el a vállalkozásomat. 2011-ben elnyertem az Év Fiatal Vállalkozója díjat egy újítással. Mindig szerettem kabátokat tervezni. Kitaláltam egy online tervezői felületet, ahol az emberek 6 lépésben megtervezhették a kabátjaikat egy általam felállított rendszerben. A kabátokat akkor kötött gyapjúanyagból gyártattam le. Mára már egy sokkal korszerűbb anyagból, a sportruházathoz kifejlesztett softshell anyagból készítem el.

Fotó: Weidinger Zsófia

- Milyen tartalmat rejt az Ille-Olla márkanév?

- Az Ille a nevem (Illéssy Lenke) kezdőbetűiből, az Olla finn szóból ered. Jelentése: „vagyok”. Az egyetem alatt ösztöndíjjal Finnországban tanultam. A finn mentalitás példa a számomra: a praktikum és esztétika vonatkozásában meghatározza a tervezésemet. Hét évig az ikertestvéremmel együtt építettük a márkát. Kata tavaly kiszállt a vállalkozásból, gyereket szült, vidékre költözött.

Nagyon jól kiegészítettük egymást, ő foglalkozott a brandépítéssel, az értékesítéssel, én pedig a termékfejlesztéssel, a gyártás irányításával. Az idei évtől az unokatestvéremmel visszük tovább a céget. Stílustanácsadással is foglalkozunk a budai stúdiónkban.

- Szolid vagányságnak nevezed a stílusodat. Kik tartoznak az Ille-Olla célközönségéhez?

- A designra érzékenyebb vásárlók fogékonyak termékeimre, akiknek fontos érték az önkifejezés, ugyanúgy, mint a praktikum. Főként a harmincas-negyvenes korosztályból vannak a vevőim, de hatvanéves vásárlók is megkeresnek. A stílusom tényleg a szolid vagányság. 

Az emberek szeretnének kicsit különbözőek lenni, de nem annyira, hogy kinézzék vagy ítélkezve megnézzék őket. Az Ille-Olla kabátok, ruhák és hátizsákok több funkcióra vannak tervezve, de a hordhatóság mellett az esztétikai hatás éppúgy fontos.

Az emberek szemében a legvonzóbb, ha valakinek homokóra típusú testalkata van (telt keblek, keskeny derék, kerek csípő). De valljuk be, ez igen kevés hölgynek adatik meg. A ruházattal viszont optikailag lehet játszani. Úgy alakítom ki a kabátjaimat, hogy a vonzó, vágyott hatást elérjem, még ha kényelmi bőségeket is rejtek el bizonyos helyeken.

A nagy gallér kiemeli az arcot, erősíti a vállat, az aszimmetrikus cipzár vagy gombsor hosszítja és keskenyíti a törzset, a zsebek hangsúlyt adnak a csípővonalnak. A vagányság a formai túlzásokon kívül az erősebb, élénk színek használatában is megnyilvánul a hagyományos fekete, szürke, sötétkék mellett.

Fotó: Kovács Tamás

- Milyen további céljaid, terveid vannak a márkával?

- Tizenegy év után elérkezett a pillanat, hogy egy kicsit megújuljon a márka. Új logóval és arculattal készülök frissíteni a megjelenést. Szeretnék az online piacszerzésben is megerősödni, és amikor majd lehetséges, design vásárokon részt venni itthon és külföldön. Terveink között szerepel a márka nemzetközivé tétele. Azt tűztem ki célul, hogy a színes, esztétikus és praktikus kabátokról legyen a márka ismert. Nyári zivatarkabátok és hozzávaló táskák tervezésén is dolgozom, valamint meleg, minőségi tollkabátok gyártásával is kísérletezem.

- Miért csatlakoztál a Designerwebshophoz?

- Korábban egy másik online webshoppal is próbálkoztam, de ott az akciókra fektették a hangsúlyt, így az együttműködés félbemaradt. A Designerwebshop mellett szól az a plusz érték, amit marketing téren végeznek. Többféle tervezőt és stílust képviselnek, ezáltal a márkák egymást erősítik, a kínálatot színesítik. Hálás vagyok, hogy egy minőségi, kreatív közegben lehetek a kabátjaimmal az online térben.

(x)

designerwebshop.hu oldalon válogathatsz az Ille-Olla termékei közül.

Fotó: Kovács Tamás

Címkék: designerwebshop, ille-olla márka, biciklis kabát kollekció, timtom táskák

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!