Érdekes járművek
Színes járatok
Rabatban kékek és pirosak, Hannoverben zöldek a villamosok. Budapesten miért épp sárgák?
Nem voltak mindig egységes színűek a villamosok nálunk: az 1800-as évek végén, az első villamosjáratok megindulásakor még esetleges volt a járművek színe – volt zöld, barna, vörösesbarna, és sárga is, némelyiken több színt is használtak. A villamosokat akkoriban különböző magántársaságok üzemeltették (Budapesti Városi Villamosvasút/BVVV, Budapesti Közúti Vaspálya Társaság/BKVT), amelyek igyekeztek járműveiket egymástól eltérő színekkel is megkülönböztetni.
A századforduló táján így a BVVV vállalat sárgára, a BKVT pedig barnára fényezte a villamosait, a köznyelv pedig a bonyolult elnevezések helyett egyszerűen csak barna vagy sárga villamos néven emlegette az egyes társaságokat. Az első világháborút követően aztán elkerülhetetlenné vált a villamosközlekedés egységesítése, egyesített közlekedési vállalat alakult, amelyben immár a villamosoknak is ugyanolyan szín járt.
A történetek szerint az egyesített cég mindkét korábbi nagyvállalat színéből szeretett volna megőrizni valamit, így lett az akkori villamosok oldala sárga, ablakaik körül pedig barna csík futott végig – ez még ma is több, régebbi szerelvényen felfedezhető.
Gasztronómiai csoda a villamoson
Három – egyenként két-két Michelin-csillagot viselő – konyhafőnök ötlete volt a Brüsszelben közlekedő ínyenc villamos, a Tram Experience.
A Brüsszel sínein futó villamos két óra alatt ér vissza a kiindulási pontjára, ez alatt az idő alatt három ínyenc fogást szolgálnak fel a belülről ultramodern, 34 férőhelyes járművön.
A változatosság jegyében a menü három-négy hetente megújul, mint ahogy az azt készítő szakácsok is ilyen ütemben váltják egymást, a háromfogásos kínálat azonban mindig kifogástalan – igazi csemegék, nagyszerű borkínálattal. A menü nem is drága, 89 euró, amiben az italfogyasztás is benne van.
Az 1962-ben épült, kívülről nosztalgikus képet mutató szerelvény minikonyhájában már csak a felszolgálás előtti utolsó simításokat végzi a személyzet, a menüt a Michelin-csillagos szakácsok receptjei alapján egy catering cég készíti el. A Tram Experience elég népszerű, már most vannak januári foglalások. Kedves részlet, hogy tizenkét városi villamosvezetőnek különórákat kellett vennie óvatos vezetésből, nehogy az étkezést megzavarja egy-egy lendületesebb indulás, vagy fékezés.
Trolijárat, amire ülőhelyet kell foglalni
A trolibusz jó városi tömegközlekedési eszköz: csendes, és nem szennyezi a levegőt, a vezetékhálózat kialakítása miatt azonban körülményes jármű. Mégis van olyan hely, ahol közel 90 km hosszú az útvonala.
Rekordhosszúságú trolijárat közlekedik a Krím-félszigeten. A Szimferopol központjából induló trolibusz érinti a pályaudvart és az autóbusz-állomást, kitér a városból, áthalad a Krími-hegység 752 kilométer magas hágóján, majd a Fekete-tenger partjára, Jalta városába ereszkedik le. A vonalat az 1950-es években kezdték kiépíteni, és fokozatosan fejlesztették addig, amíg elérte a teljes, 86 kilométeres hosszúságát.
A menetidő nagyjából két és fél óra, ez alatt az idő alatt harminc helyen áll meg a busz. A vonatokra jellemző távolságot megjáró troli nem számít különlegességnek a vidéken, a helyiek számos más távolsági járatot is használhatnak, de ez az egyetlen trolivonal a világon, amelyre előre kell ülőhelyet foglalni. Összehasonlításképp, Budapesten a leghosszabb járatok 7-8 kilométer hosszúak, a tipikus városi vonalak egyébként jellemzően 3-4 km közöttiek.
Még nincs hozzászólás