A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Az innováció pionírjai

A recept adott: végy egy csapat tehetséges fiatalt, adj hozzá egy ötletet, jó adag lelkesedést, rengeteg tanulást, számtalan üveg üdítőt és pizzát. A végeredmény legtöbbször valami meglepő webes vagy technológiai újdonság lesz, startupba csomagolva.

Fotó: Thinkstock

Ezt nem én mondom, hanem Turcsán Tamás Péter tanácsadó, a Connect East Incubator vezetője, arra a kérdésre, hogy mégis, mi fán terem a manapság gyakran puffogtatott és főleg a fiatalok körében népszerű startup.

Nagyvállalkozás, kicsiben

„A startup egy jó ötletből induló, nagy rizikót vállaló, gyorsan és dinamikusan fejlődő, általában kétévesnél fiatalabb vállalkozás, amelyben az értéket az újszerű megközelítés, a nagy ötlet vagy a technológiai újdonság képviseli. Nem kisvállalkozás: sokkal inkább nagy, ami kicsiben indul el” – mondja Tamás, majd rögtön hoz is néhány hazai példát.

Olyan, mára világszinten elismert technológiai cégeket, amelyek bizony kicsiben, itthon, egy jó ötlettel indultak. Az álom aztán tervvé, prototípussá, végül termékké formálódott, és a kezdeti „sok munka – üres zseb” felállás után profitképes, tőkeerős nemzetközi cégekké váltak. Úgy, hogy közben maradt Budapest a bázis.

Az ötlet nem elég

Naponta ötletek milliói születnek tehetséges, fiatal, innovatív emberek fejében, ám csak a töredékük valósul meg. Kifogás van bőven, lehet válogatni a pénz-, idő-, energia- vagy önbizalomhiány változatos csokrából. Ha mégis vállaljuk a kockázatot, tényleg hiszünk az elképzelésünkben, és hajlandóak vagyunk akár hosszú hónapokig ingyen dolgozni, a lehetőségek szó szerint határtalanok.

Az internetnek hála bárhol legyen is a székhelyünk, a világ minden pontján kereshetünk befektetőket, partnereket vagy éppen vásárlókat. „Meg kell tanulni azokat a módszereket, amikkel akár a tengerentúlon is szerezhetünk ügyfeleket, egyszóval a lokális gondolkodást globálissá kell változtatni. A nemzetközi startup ökoszisztéma mindenki számára nyitott és befogadó, nyelvi és földrajzi korlátok nélkül” – állítja Tamás, aki már jó pár sikernél bábáskodott.

Egyedül nem megy

Egy vállalkozás elindítása csapatmunka, a siker titka pedig a sokféle kompetenciában rejlik. Éppúgy kell a nagy álmodó, a realista menedzser, a meggyőző marketinges és a kreatív kommunikátor a társaságba, mint a technikai zseni.

Fontos startupközpontok az egyetemek, ahol némi oktatói mentorálással, a megélhetés mindennapos gondjai nélkül valósíthatják meg terveiket a fiatalok. A hazai és nemzetközi versenyeken elindulva pedig egyrészt visszajelzést kaphatnak, másrészt kapcsolatokra tehetnek szert, így becsatlakozva egy inkubátorprogramba, vagy megtalálhatják a potenciális befektetőket.

A startup-őrület ugyan a Szilícium-völgyből indult, de mára bevette az egész világot: Berlin, London, Tel-Aviv, Szingapúr mind-mind fontos központokká váltak. Sőt, a 2020-ig tervezett hazai innovációs stratégia is célul tűzte ki, hogy Budapestből a régió startup fővárosa legyen.

„Van egy illúziónk arról, hogy Magyarország micsoda innovatív ország, csakhogy jelen pillanatban ez nem teljesen igaz. Lehetünk startup főváros, de még sok dolog kell hozzá. Mint mindennel, ezzel is picit el vagyunk késve” – jegyzi meg Tamás. A hazai és európai pályázati és támogatási rendszerek mindenesetre segítik az innovatív vállalkozásokat. Így a lehetőség adott: ha van egy jó ötletünk és egy jó csapatunk, már csak sok kitartás, egy kis szerencse, némi pizza és kóla kell!

Címkék: fiatalok, innováció, startup, kreatív fiatalok, mai fiatalok, startupperek

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!