Ridikül Magazin logo

Az autónk szól, ha elfogyott a tej a hűtőben

Hogy mikor terjednek el az okosautók az utakon, arról megoszlanak a vélemények, de a fejlesztési irányok mind azt mutatják, hogy Kitt a Knight Riderből egyre kevésbé tűnik meseszerű utópiának.

Fotó: Shutterstock.com

Az autóipar húzóágazat: az innováció és a folyamatos megújulás bölcsője. A legújabb fejlesztési irányok alapján pedig azt mondhatjuk, hogy a jövő az elektromos, önvezető és hálózatra kapcsolt okosautóké.

Míg zöld rendszámú és rendkívül csendes, elektromos hajtású gépkocsikat már manapság is láthatunk forgalomban, addig önműködő üzemmódot jelenleg maximum parkolás esetén lehet bekapcsolni, azt is csak a luxuskategóriáknál. De hogy mi lesz öt vagy tíz év múlva? Ennek jártunk utána!

Kipufogó és benzinköltség nélkül

A világ legnagyobb technológiai show-ján, a minden év elején Las Vegasban megrendezett CES-en idén főszerepet kaptak az autók. Minden gyártó más koncept-csodával jelentkezett, mégis voltak közös pontok. Például majdnem az összes járgány elektromos hajtású volt, ezáltal környezetkímélőbb, mint a szennyező gázokat pöfögő benzinnel vagy dízelolajjal működő társaik.

Bár jelenleg a töltőállomások száma a legtöbb országban limitált, és a megtehető úthossz is korlátozott, ezekre az aggályokra hosszú távon megnyugtató megoldásokkal szolgálnak a fejlesztők. A drágább vételár pedig pár év alatt megtérül, ha nem kell üzemanyagköltséggel számolnunk.

Önvezető és sofőrkísérő üzemmód

Szintén közös volt a kiállított járművekben, hogy képesek voltak az önvezetésre. Ez azt jelenti, hogy mindenfajta emberi beavatkozás nélkül tudják az utasaikat A-ból B pontba juttatni, alkalmazkodva az aktuális forgalmi viszonyokhoz. Az autonóm járművek elterjedésétől hosszú távon biztonságosabb közúti közlekedést várnak, hiszen általuk kiküszöbölhetők az emberi mulasztásból adódó balesetek.

Sőt, mivel a járművek hálózatra is lennének kapcsolva, egymás között ’megbeszélve’ optimalizálhatnák úgy az útvonalaikat, hogy a legkevesebb dugó és torlódás alakuljon ki. Akinek mindez nagyon futurisztikusan hangzik, vagy nem szeretné elveszíteni a vezetés élményét, annak van egy jó hírem: több modellbe beépítettek egy úgynevezett ’kísérő’ módot, ami azt jelenti, hogy a sofőr vezet, az autó pedig figyel, és csak akkor avatkozik be, ha az szükséges egy baleset elkerüléséhez.

Hálózatra kapcsolt okosasszisztens

Az IoT (Internet of Things) egy olyan technológiai irányzat, amely igyekszik minden eszközünket okossá tenni és hálózatra kapcsolni. Természetesen az autók sem maradhatnak ki ebből, ami azt jelenti, hogy a kocsik a jövőben képesek lesznek kommunikálni nemcsak a mobiltelefonunkkal vagy a laptopunkkal, de egymással, az otthonunkkal vagy épp a mélygarázzsal is. Ezáltal a kocsiból lekérdezhetjük, van-e üres hely a parkolóban vagy csirkemell a hűtőben vacsorára.

Sőt, az egyik gyártó még ennél is tovább ment: elképzelésükben a gépkocsink egy felcsatolható pluszszobaként funkcionál, ahová kényelmesen begurulhatunk a fotelünkkel, egyenesen a nappaliból.

A jövő autóiban a műszerfal és az ablak is megújul: míg előbbi a mobiltelefonhoz hasonló kijelzővé változik, utóbbi képes lesz érintésre elsötétedni vagy nyilakat az úttestre vetítve mutatni, merre menjünk a legközelebbi postára.

A mesterséges intelligenciának köszönhetően pedig hang- és gesztusvezérlés is költözik a fedélzetre, sőt, az arcunkat megismerve rögtön a nekünk kényelmes pozícióba állítja az ülést az autó, és beteszi a kedvenc zenénket.

Címkék: technika, autóipar, okosautó, önvezető autó, a jövő autói

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!