A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

A szívesség-kelepce

A kérések sokunk előtt az elkötelezettség bűvös csapdáiként lebegnek, amelyekbe könnyű beleesni, ha számítunk mások segítségére. Ezért sokszor inkább lebeszéljük magunkat róla, nehogy adósok maradjunk vagy épp gyengének lássanak minket.

Fotó: Thinkstock

Miközben engedelmeskedünk a visszatartó erőnek, elfeledkezünk arról, hogy az adok-kapokban milyen nagy kapcsolatépítő erő rejlik. Olykor elég az értő figyelem, egy bátorító megjegyzés vagy egy apró ajándék ahhoz, hogy úgy érezzük, hegyeket is mozgatnánk a másikért.

Sok esetben mégis ott motoszkálnak a magányos boldogulásra ítélő kétségek: Van-e jogunk gazdálkodni a másik idejével, energiájával? Nem tart-e majd minket gyengének, ha hozzá fordulunk? Nem köteleződünk-e el túlságosan, ha kérni merünk egy olyan világban, ahol minden a saját erőből való boldogulást hirdeti?

Baktay Zelka pszichológus szerint az utóbbi kérdésfelvetés eleve alaptalan, hiszen nem a kérő az, aki elköteleződik, hanem az adó. „Hasonló ez, mint a pénzvilágban. Az adós fogja a pénzt, és igyekszik elfelejteni az egész dolgot, miközben a bank szigorúan nyilvántartja az adatait. A valóban elkötelezett a segítséget nyújtó, hiszen ő az, aki igazán számon tartja a jótéteményeit. Mondhatni, a kérést rövid távon jutalmazza az azonnali és kedves teljesítéssel. Hosszú távon azonban az egykori kérő az, aki hajlamos megfeledkezni a korábbi szívességről – egészen odáig, míg az adó elő nem áll egy kéréssel. A kérésnek remek kapcsolatépítő ereje van, sokan mégsem élünk vele. Ennek oka az elköteleződés hiedelme mellett annak a bizonytalansága, hogy az adó mit fog majd felszámolni a kérés teljesítéséért. Ezt a bizonytalanságot erősíthetik az ehhez kapcsolódó korábbi rossz, sőt traumatikus élmények, például a sorozatos elutasítás. A derűsen, legyintve teljesített kérést ugyanakkor könnyen elfelejtjük.”

Persze, nem mindenki vár el a viszonzást. Sokakat az adás, a segítségnyújtás öröme motivál.

„Amikor segítünk valakinek, a lelkünk azt úgy fordítja le, hogy bizonyára szeretjük, kedveljük őt. Már egy olyan apró kérés, hogy adja közelebb a mézet a teához, azt az érzést kelti egy készséges emberben, hogy a másik megérdemli, hogy tegyek érte valamit. A tudattalan ezt úgy könyveli el, hogy ha teljesítettem a kérést, akkor a kérő kedves a számomra, és biztosan jót cselekedtem” – erősíti meg a szakértő, aki hangsúlyozza: a kérés egy új keletű kommunikatív cselekvés, amelynek a használatát tanulni kell.

Kezdetben érdemes apróságokon gyakorolni, amiket biztosan teljesítenek. Például megkérni az anyósunkat, hogy vegyen pár zsemlét az unokának, amikor jön hozzánk. Ő örömmel megteszi, hiszen ettől úgy érzi, szükségünk van rá.

„A jó kérés titka az indoklás – mondja a pszichológus. – Bármiféle is, jobb, mint a semmilyen. Az agyunk addig dolgozik, amíg sikerül összehoznia a kérést az indoklással. Aki kételkedik ebben, próbálja csak ki!”

Címkék: empátia, segítségnyújtás, adok-kapok, kapcsolatépítés

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!