A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

A költészet az interneten él tovább

Hogyan találják meg a versek ma a közönségüket? Modern világunkban úgy gondolhatnánk, háttérbe szorult ez a fajta művészet, ám a valóság az, hogy a műfaj él, csak kicsit átalakult.

Fotó: Facebook

„Oszd meg a kedvenc versedet, és kérd meg ugyanerre tíz ismerősödet!” Bizonyára sokan emlékeznek még erre a kihívásra, melyet Szabó Balázs irodalomtanár indított útjára 2014-ben. A játék sok ezer felhasználót megfertőzött. Ha csak minden tizedik költeményt olvasták el azok, akiknek a hírfolyamát elárasztották a versek, máris többet tett ez az akció a költészetért, mint bárki az elmúlt években.

A Facebook azóta is remek otthona a verseknek. Az instaVers oldalnak például közel nyolcezer követője van – célja pedig a kortárs költészet népszerűsítése.

„Alapvetően két réteget szólít meg, a 16–30 és a 40–50 év közti korosztályokat" – mondta el Kele Dóri projektvezető, aki szubjektív válogatása alapján a jónak ítélt verseket osztja itt meg. Belinkeli a szerzői oldalakat is, így egyfajta minimarketinget biztosít a kortárs íróknak.

Vannak, akik ajánlanak is szerzőket. Ezek a kezdeményezések is jól mutatják: a költészetet ma már elsősorban az interneten lehet népszerűsíteni, a verseskötetek olvasgatásának ideje lejárt.

„A versgyűjtemények felköltöztek az internetre, ott lényegében mindent meg lehet találni – mondja Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke. – Ezzel azonban át is alakult a költészet: a verselgető diák ma már minden további nélkül felrakhatja a versét a netre, blogra, közösségi oldalra.. Így pedig egy érdekes helyzet is előállt: a kamaszversek és a profi kortárs versek sokszor egy helyen találhatók meg."

A költészet másik szövetségese a 21. században a slam poetry. Arató László úgy fogalmazott: inkább instant, mint magasköltészet ez, ettől azonban még jó.

„Számomra ez a műfaj olyan, mint egy sportverseny, hiszen zsűri pontoz, és kiesős a rendszer. Egy új költészeti kultúrát teremtett. Ezeknek a verseknek azonnal kell hatniuk, ezért esztétikailag kevésbé igényes poénszerű elemeket, rímpoénokat is kell használniuk. Másfelől a slamversek között is vannak valóban értékesek. A slammerek persze olvasnak klasszikus költészetet, és a slamet kedvelőkkel könnyebb megkedveltetni a hagyományos verseket." 

A Magyartanárok Egyesületének elnöke összefoglalva a versek jelenlegi helyzetét azt mondja: nemhogy nem fellegzett be ennek a műfajnak, de még jót is tett neki az internet világa. „Azzal, hogy a kortárs irodalom modern módokon jut el az olvasókhoz, a klasszikus verseknek is könnyebb érvényesülniük. Ha pedig egy pedagógus megtalálja a párbeszédet a múlt és a jelen írói között, talán könnyebben befogadják a diákok a veretes, régi műveket is.”

Címkék: internet, marketing, slam poetry, kortárs költészet, instavers

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!