'Jónak lenni jó' - önkéntes angyalok
Önzetlen segítségnyújtás, társadalmi szerepvállalás, jótékonykodás, adakozás - szerencsére ma már Magyarországon is egyre több híres ember és civil szervezet végez ilyen munkát. Odaállni egy jó ügy mellé sok ismert embernek nemcsak reklámfogás, hanem valódi misszió és feladatvállalás is. Az, hogy ismert sztárok adják nevüket és arcukat egy-egy akcióhoz vagy támogatnak évek óta alapítványokat, különböző kezdeményezéseket, sokat segíthet a rászoruló embereknek és szervezeteknek. Jakabos Zsuzsával, Dobó Katával, Kovács Borival és meglepetés férfi vendégünkkel beszélgetünk mindezekről.
Ünnepek közeledtével sokunknak megdobban a szíve. Saját szeretteinken kívül gondolunk azokra is, akik szükségben élnek, hiányt szenvednek – körülményeikben, egészségükben. December 15-én, Advent második vasárnapján a közmédia a Jónak lenni jó! kampányában a Katolikus Karitász működését, szervezetét, támogatottjait és önkénteseit megismerve segíthetünk rászorulókon. A teljes műsor alatt folyamatosan fogadják az adományokat. A közmédia tavaly rendezte meg először a Jónak lenni jó! kampányt, akkor karácsony előtt csaknem 100 millió forintot sikerült összegyűjteni a Böjte Csaba vezette Dévai Szent Ferenc Alapítvány javára.
Társadalmilag felelős tervezés
Magyarországon még gyerekcipőben jár ez a tervezői megközelítés. Az egyik első képviselője Kovács Bori formatervező. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett fiatal tervező álmából valóság lett: egy olyan új termékkel állt elő, ami sok ezer állami gondozott gyerek életét teszi könnyebbé. Diplomamunkája a CÓKMÓK, a közösségteremtő hátizsák, amely összeköti az átlagos családokat az állami gondozásban élő gyermekekkel. Megvásárlásakor kettőt veszünk meg, a saját gyermekünk táskájának párját egy befogadó otthonban élő gyermek kapja meg. A táskák elosztását a Területi Gyermekvédelmi Szolgálat segíti. Bori meglepve tapasztalta, hogy mennyien segítették munkáját, milyen sokan álltak mellé, hogy elérje célját.
Aki közismert, annak kötelesség
Jakabos Zsuzsa olimpikon úszónő sportolói teljesítményével és kitartásával elsősorban a fiatalokat akarja megszólítani. Több fontos társadalmi és egészségügyi ügyért kiállt már. Most a véradásért kampányol, a VIII. Országos Felsőoktatási Véradóverseny képviselője. Rengeteg megkeresés érkezik hozzá, nehéz a választás, de mindig alaposan átgondolja, hogy mihez adja a nevét, hiszen képviselni, támogatni csak olyan ügyet tud, amivel ő maga is azonosul. Daganatos beteg gyermekek között érezte meg igazán, mit jelent kitartónak lenni és küzdeni.
Dobó Kata színésznő, műsorvezető több, mint 10 éve valódi nagykövete a daganatos betegek ápolását és méltóságteljes elmúlását segítő Hospice Alapítványnak. Ha kell, fagyöngyöt visz a betegek szobájába, felolvas nekik vagy csak fogja a kezüket a legnehezebb pillanatokban. Nagymamája elvesztését követően csatlakozott az Alapítvány munkájához. A színésznő Los Angelesben elvégzett egy négyhónapos kurzust. Amerikában egyébként a lakosság 27 százaléka magától értetődő módon folytat önkéntes tevékenységet. Úgy érzi, a fiatalok egyre nehezebben találnak értelmes elfoglaltságot a világban, így egyre többen csatlakoznak az Alapítvány önkéntes csapatához.
Egyedülálló 1%
A világon egyedülálló ötlet volt az a magyar törvény, amely a nonprofit szférának egy új támogatási lehetőséget adott. A személyi jövedelemadó egy százalékának felajánlására kidolgozott magyar mintát Litvánia, Szlovákia, Lengyelország és Románia is átvette. Az 1996-ban elfogadott törvény lehetővé teszi, hogy a magyar adófizető állampolgárok előző évi személyi jövedelemadójuk egy százalékát valamely általuk fontosnak tartott civilszervezetnek ajánlják fel. A felmérések szerint a lakosság 86 százaléka egyet is ért vele, mégis az adófizetők jóval kevesebb, mint fele él vele. Sajnos ennek fő oka pusztán a figyelmetlenség!
Társadalmi vállalkozások
A társadalmi vállalkozók olyan egyének, akik rendszereket megváltoztató megoldásokat valósítanak meg, reflektálva a világ legsürgetőbb társadalmi problémáira. A társadalmi problémák kezelését nem a kormánytól vagy az üzleti szektortól várják, felhívják a figyelmet arra, mi az, ami nem működik, változtatásokat javasolnak, és igyekeznek meggyőzni a társadalmat munkájuk hasznosságáról. A társadalmi vállalkozás elsősorban nem a pénzbeli megtérülésről, hanem a társadalom javára írható hatásról szól. Ez a megtérülés önmagát generálja, ahogy a társadalmi vállalkozások egyre nagyobb és nagyobb hatással lesznek a világra.
Lázár Vilmos fogathajtó jótékonysági akcióiról ritkán hallani a tévében és az újságokban. Úgy látja, bizonyos cégeknek és társaságoknak az üzleti profiljukban benne van már a jótékonykodás, de sokkal többe kerül annak népszerűsítése, mint maga az adomány értéke. Negatív tapasztalatai neki is vannak, ezért szereti látni az adományozás teljes folyamatát, az adományok megérkezését. Saját családjával együtt támogatnak segítségre szoruló családokat – akiket személyesen is jól ismernek - , a legbüszkébb azonban a Ments Életet Közhasznú Alapítványra, amely véradások szervezésével segíti elő beteg gyermekek gyógyulását.
Lehetőséget, alkalmat kell teremteni az embereknek arra, hogy adakozhassanak, adományozhassanak. Szervezőmunka, odafigyelés kérdése az egész. Éppen elég, ha mindenki a saját lehetőségei szerint segít. Akinek anyagi lehetősége van, az támogatással segítsen, akinek arra van lehetősége, hogy a szomszéd néninek házimunkával, favágással, vagy egy mosollyal, néhány kedves szóval tegye szebbé a napját, az kis figyelmességekkel segítsen. Mindez ott van a szívünkben, ne szégyelljünk élni vele! Tegyünk egymásért – és magunkért –, hiszen jónak lenni jó!