A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

YSL - egy mítosz nyomában

„Divatmogulok reneszánsza a mozivásznon” – e szavakkal lehetne jellemezi a francia filmeseknek azt a törekvését, hogy mozgóképes emléket állítsanak az öltözködési stílust forradalmasító tervezőknek.

Fotó: Cinetel

Ahogy két életrajzi film jelent meg Coco Chanelről, úgy most is két rendező állította középpontba Yves Saint-Laurent-t. Jalil Lespert és Bertrand Bonello filmjében is az YSL-márka, és a mögötte álló excentrikus egyéniség története elevenedik meg. Az előbbi címe egyszerűen a divattervező neve: Yves Saint-Laurent, míg  Bonello Saint-Laurent titulussal mutatta be alkotását. Utóbbi azzal keltett feltűnést, hogy egy Chanel-modell, Gaspard Ulliel alakítja benne a világhírű divattervezőt.

 „Míg a szabadságot Coco Chanel, addig az erőt Yves Saint-Laurent  adta a nőknek” – nyilatkozta a 2008-ban elhunyt Laurent-ról élettársa és mecénása, Pierre Bergé. A szellemi örökös az egyik film esetében nemcsak áldását adta a forgatásra, de hetvenhét eredeti kosztümöt is Lespert rendelkezésére bocsátott a filmhez. Ezzel szemben a Bonello rendezte másik film ellen pert indított, mert megítélése szerint az Ulliel alakította főhős távol áll a valóságtól. Holott – lényegét tekintve – mindkét feldolgozás ugyanarra a kérdésre keresi a választ: mi van a hírnév mögött, mekkora árat kell fizetni a zsenialitásért.

„A nő legszebb ruhadarabja annak a férfinak a karja, akit szeret. Akiknek ez nem adatott meg, azokért vagyok itt” – mondta magáról az algériai születésű, elzászi családból származó Yves Henri Donat Mathieu Saint-Laurent. Még a gimnáziumi évek alatt szeretett bele a jelmeztervezésbe, ami menekülés volt számára a lányos alkata miatt ért támadások elől.

Tizenhét évesen költözött a divat fővárosába, Párizsba, ahol elvégezte az haute-couture kamara divatiskoláját. A Vogue magazinban megjelent divattervei révén a főszerkesztő beajánlotta Christian Diorhoz, aki rövid időn belül a Dior-ház művészeti vezetőjévé válaszotta. Dior halálát követően átvette a divatház irányítását.

1961-ben üzletember életttársával, Bergével létrahozták a saját divatcégüket. YSL forradalmi újításai közé tartozott, hogy megszabadította a nőket a merevítőktől, átlátszó blúzokat, természetes vonalú ruhákat készített, s elsőként alkalmazott színes bőrű modelleket a kifutón. Legnagyobb szenzációja az uniszex divat meghonosítása a szmoking, a ballonkabát, a bőrdzseki és a nadrágkosztüm nőiesítésével.

Mindkét életrajzi film foglalkozik YSL rejtőzködő természetével, ami a homoszexualitásán túl mániás depressziójából és önpusztító életmódjából adódott. Miközben sorra nyíltak pret-à- porter butikjai a párizsi Rive Gauche-tól Los Angelesig, színházi kosztümöket tervezett, és a legnagyobb világsztárokat  – Catherine Deneuve-öt,  Romy Schneidert, Claudia Cardinalét –  öltöztette, magányos, boldogtalan ember volt. Két nappal a párizsi életműkiállítása után halt meg, agytumor következtében. Hervenkét éves volt.    

Címkék: divattervező, francia divat, per, életrajzi film, megfilmesítés, gaspard ulliel, jalil lespert, bertrand bonello, pierre bergé

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!