YSL - egy mítosz nyomában
„Divatmogulok reneszánsza a mozivásznon” – e szavakkal lehetne jellemezi a francia filmeseknek azt a törekvését, hogy mozgóképes emléket állítsanak az öltözködési stílust forradalmasító tervezőknek.
![]()
Ahogy két életrajzi film jelent meg Coco Chanelről, úgy most is két rendező állította középpontba Yves Saint-Laurent-t. Jalil Lespert és Bertrand Bonello filmjében is az YSL-márka, és a mögötte álló excentrikus egyéniség története elevenedik meg. Az előbbi címe egyszerűen a divattervező neve: Yves Saint-Laurent, míg Bonello Saint-Laurent titulussal mutatta be alkotását. Utóbbi azzal keltett feltűnést, hogy egy Chanel-modell, Gaspard Ulliel alakítja benne a világhírű divattervezőt.
„Míg a szabadságot Coco Chanel, addig az erőt Yves Saint-Laurent adta a nőknek” – nyilatkozta a 2008-ban elhunyt Laurent-ról élettársa és mecénása, Pierre Bergé. A szellemi örökös az egyik film esetében nemcsak áldását adta a forgatásra, de hetvenhét eredeti kosztümöt is Lespert rendelkezésére bocsátott a filmhez. Ezzel szemben a Bonello rendezte másik film ellen pert indított, mert megítélése szerint az Ulliel alakította főhős távol áll a valóságtól. Holott – lényegét tekintve – mindkét feldolgozás ugyanarra a kérdésre keresi a választ: mi van a hírnév mögött, mekkora árat kell fizetni a zsenialitásért.
„A nő legszebb ruhadarabja annak a férfinak a karja, akit szeret. Akiknek ez nem adatott meg, azokért vagyok itt” – mondta magáról az algériai születésű, elzászi családból származó Yves Henri Donat Mathieu Saint-Laurent. Még a gimnáziumi évek alatt szeretett bele a jelmeztervezésbe, ami menekülés volt számára a lányos alkata miatt ért támadások elől.
Tizenhét évesen költözött a divat fővárosába, Párizsba, ahol elvégezte az haute-couture kamara divatiskoláját. A Vogue magazinban megjelent divattervei révén a főszerkesztő beajánlotta Christian Diorhoz, aki rövid időn belül a Dior-ház művészeti vezetőjévé válaszotta. Dior halálát követően átvette a divatház irányítását.
1961-ben üzletember életttársával, Bergével létrahozták a saját divatcégüket. YSL forradalmi újításai közé tartozott, hogy megszabadította a nőket a merevítőktől, átlátszó blúzokat, természetes vonalú ruhákat készített, s elsőként alkalmazott színes bőrű modelleket a kifutón. Legnagyobb szenzációja az uniszex divat meghonosítása a szmoking, a ballonkabát, a bőrdzseki és a nadrágkosztüm nőiesítésével.
Mindkét életrajzi film foglalkozik YSL rejtőzködő természetével, ami a homoszexualitásán túl mániás depressziójából és önpusztító életmódjából adódott. Miközben sorra nyíltak pret-à- porter butikjai a párizsi Rive Gauche-tól Los Angelesig, színházi kosztümöket tervezett, és a legnagyobb világsztárokat – Catherine Deneuve-öt, Romy Schneidert, Claudia Cardinalét – öltöztette, magányos, boldogtalan ember volt. Két nappal a párizsi életműkiállítása után halt meg, agytumor következtében. Hervenkét éves volt.


Még nincs hozzászólás