A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Vitorlázunk és kikötünk

A balatoni hajózás a tó nyújtotta legszebb élmények közé tartozik. Motorcsónakkal hivatalosan nem szabad járni a vizet, annál inkább szívesen látott közlekedési eszköz a vitorlás. Ahogy növekszik az elegáns nyári sport rajongóinak száma, úgy gyarapodnak a part mentén a vitorláskikötők és -klubok.

Fotó: ORFK - H.Szabó Sándor

A hajózás szenvedély és boldogság. Aki egyszer megtapasztalja a vitorlázás örömét rendszerint rabja is lesz ennek a hobbinak. Számtalan pár áldozza föl idejét és energiáját, hogy télen a maga gondozta, kencézte, ápolta hajóval nyáron szelhesse a hullámokat. Sokan már gyerekkorukban megtanulják a szülőktől, barátoktól az alapokat, mások egy-egy hétvége élménye után vágnak neki a vitorlázásnak.

Olyan szülők is akadnak, akik akkor döntötték el, hogy megtanulnak hajózni, mikor gyereküket vitték vitorlás táborba. Ott a kiskorúak még csak az alap tudnivalókat sajátítják el, mert  hajós jogosítvány csak 18 év felett szerezhető.

Felső korhatár viszont gyakorlatilag nincs – ennek határt maximum az orvosi alkalmassági szabhat. Ugyanúgy mint az autóvezetésnél, 30 évesen a jogosítvány 10 évig érvényes, 60 év körültől pedig 3 évente kell frissíteni. Akadt olyan lelkes sporttárs is, aki 80 évesen fogott hozzá a tanuláshoz, így nyugodtan mondhatjuk, hogy a hajós életérzés kortalan. A vitorlázni tanulók között jelenleg még több a férfi, de már egyre több nő is jelentkezik.

Az élményhajózáshoz tökéletesen elég a kedvtelési célú hajóvezetői tanfolyam. Ennél feljebb a a szolgálati célú képzés, majd a hivatásos képzés van, ezzel már oktatni és „vizitaxizni” is lehet. A tanfolyamok ideje általában 1 hét – 10 nap. 

A tanuláshoz semmilyen speciális eszközre nincs szükség, az időjárásnak megfelelő öltözet és egy világostalpú cípő  elég, valamint szükséges papír és ceruza. Elektronikus berendezéseket – köztük mobil telefont és laptopot – rendszerint nem engedélyeznek a fedélezeten. A hajókon viszont mindig kötelező a mentő mellény viselete, amit általában az oktatók biztosítanak.                            

Míg a Fertő-tó osztrák oldalán tizenegyezer vitorlás szeli a habokat, addig a jóval nagyobb Balatonon csupán hétezer vitorla lobog. Tehát a magyar tenger akár kétszer ennyi hajót is elbírna. Alapvetően kétféle vitorlázó létezik: a kevés versenyző, akik a balatoni vitorlázók mindössze 10 százalékát jelentik, és a maradék kilencven százalék, aki nem sportol, hanem túrázik, s számára a biztonság és a kényelem a legfontosabb szempont.                                                                                                                                                                  
„Itt komoly szabályok vannak karöltve a szabadság érzésével, egy rendkívüli közösségben. Itt felelősséggel kell felkészülni, előre kell gondolkodni. Tudni kell az irányt, másodpercenként érzékelni a természetet, tájékozódni az időjárásról, tudni, hogy mi történt a napban és mik a tervek. Praktikum, fegyelem. A szabályok egyszerűek, szigorúak. Elfogadni, megérteni, felismerni azokat nem mindig könnyű, de mindig bebizonyosodik a létfontosságuk, ahogy annak is, hogy csak egy kapitány lehet, akivel szemben a többiek tisztelettel és teljes ráhagyatkozással viselkednek – mondja Dr. Bagi Éva Eszter pszichológus, aki úgy véli, mint kríziskommunikációval foglalkozó szakember, a vitorlázás realitására is szüksége van. – Öt éve vágtunk komolyan a férjemmel a vitorlázásba és minden pillanatban, amikor fedélzetre kerültünk, egyszerűbb lett a világ körülöttünk. És rendezettebb!” 

Persze ez a szórakozás sem olcsó mulatság, de egy vitorlás ára messze nem éri el egy balatoni nyaraló árát, sőt a partnál, a kajütben való éjszakázás is jóval olcsóbb, mint a szállodaszoba. Nem beszélve a kikötői atmoszféráról, a gyertyafényes esték hangulatáról, a közös borozgatásokról, beszélgetésekről.

A Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) a kikötőhelyek bérbeadására két típusú díjszabást alkalmaz. A régebbi, nem felújított kikötőkben, így a balatonboglári, a balatonfüredi, a csopaki és az alsóörsi megállóhelyeken a hajóhossz és hajószélesség szorzata alapján határozzák meg a díj mértékét. A árakban benne van a mederhasználati díj is, amit a magyar államnak kell kifizetni, mert a meder az államé. A felújított kikötőkben, így például Balatonföldváron, Siófokon vagy Balatonlellén a vitorlás hajó által igényelt hely szélessége határozza meg a díj mértékét, ezt helyszélességen alapuló díjnak nevezik és három kategóriája van.

Manapság szinte minden jól felszerelt balatoni kikötő nyújt az alapkínálatnak megfelelő szolgáltatásokat. Ilyen a daruzás, a közeli és többféle árfekvésű szálláshely, jó éttermek és egyéb létesítmények. Alapfeltétel a csendes víz is. Éppen ezért különlegesen népszerű ebből a szempontból a Kenese Marina Port, mert a kikötő olyan egyedi kialakítású, hogy belső vízfelülete teljesen nyugodt marad, bármely irányból fújjon is a szél. A balatonfűzfői kikötőben sem tud  az erősebb északnyugati szél élénk hullámzást kavarni, és az Öreghegyi kikötő legnagyobb erőssége is az, hogy igazi szélmentes hely, ahogy a Tihanyi Medence is védett. A keszthelyi Phoenix kikötő szintén kiváló vízkeringető rendszerrel és teljesen nyugodt vízfelszínnel várja a biztonságosan kikötni vágyókat.

Ezzel szemben a Fonyódi TVSK partjain a külső medence vize gyakran és erőteljesen hullámzik, csak a belső medence védettebb. Ugyanígy a balatonboglári kikötőben is megérzik a hajók az erős hullámzást, és a gyakori északnyugati szél miatt a vendéghelyeken élénk hullámzás tapasztalható Balatonlellén is.

Sajnos a balatonföldvári kikötőnek is az a hátránya, hogy erős hullámverés esetén a vendéghelyeken állomásozó hajók nincsenek teljes biztonságban. Siófokon viszont  csak a Sió-csatorna feltöltésekor – rendszerint ősszel és tavasszal – alakulhat ki a kikötő keleti részén erős vízfolyás , amitől a kikötő vize erősebben hullámzik.  

A kikötők között találunk persze nagyon drágákat – igaz, olyan extra szolgáltatásokkal, mint melegvizes jacuzzi, kábeltévé – és olcsóbbakat, mint például Fűzfőn, vagy Gyenesdiáson, ahol a vendégéjszakák is megérik. A hajókikötők befogadóképessége is igen változatos. A leghatalmasabb a  balatonföldvári, mely majd' 400 hajó befogadására alkalmas. A siófoki is legalább 300 vitorlásnak tud biztonságot nyújtani, ezzel szemben a két legkisebb kikötőbe – a tihanyiba és a füredibe – alig fér 70 vitorlás. Keszthelyen már most is 180 férőhely akad, de az ígért  fejlesztések során  a kikötő nemsokára 140 hellyel gazdagodik.

A kikötők zöme április 1. és november 30. között van nyitva, csak Balatonfűzfő, és a kenesei várja egész évben a vendégeket. A legtöbb helyen elérhető a wifi is, de akad, ahol még csak ígérik, mint például Gyenesdiáson. Minden kikötőben van vendégállás, néhányban a pár órás pihenő ingyenes, az éjszakai díjak néhány ezer forintra tehetőek.

Az is igaz, hogy gyakran erősebb vonzerő egy-egy kikötőnél az ár és a szolgáltatás mellett, hogy ismerősök, barátok tanyáznak ott, és velük lehet eltölteni tücsökciripelés, békakuruttyolás és a csendes esti vízcsobbanások mellett egy-egy végtelenül kellemes, holdfényes, meleg estét. 

Címkék: balaton, vitorlás, vitorlázás, vitorláshajó, kikötők, yachtklubok, vitorláskikötő, hajós oktatás, balatoni hajózási zrt

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!