A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Vigyázz, pletykál a tested!

Amikor a keresztlányom kicsi volt, nagyon nehéz volt vele telefonon beszélni. Kérdéseimre mindig sűrű csend volt a válasz. Eljössz velem moziba? - kérdeztem. Csend. Csodálkoztam, mert imádott velem moziba jönni, így nem értettem, mi ez a nagy hallgatás. - Halló, Emma! Jössz velem moziba? - ez már kicsit hangosabb volt. Ekkor átvette az anyja a kagylót. - Hagyd már a gyereket, hát nem látod, hogy boldogan bólogat?

Fotó: Shutterstock.com

Persze, hogy még ma is ezen a sztorin nevetgélünk, ha eszünkbe jut. De a történet tanulságos, mert bizonyítja, hogy az ember még olyankor is használja a testét a kommunikációra, amikor a másik nem is láthatja. Magunkon is megfigyelhetjük, bár elmúltunk négyévesek, hogy telefonálás közben mozog a kezünk, hadonászunk, fejet rázunk vagy éppen bólogatunk. Mi több, kísérletekkel bizonyították, hogy az ember testbeszéd nélkül sokkal nehezebben nyilvánul meg szóban, mint amúgy.

Nem csak a szóból értünk

Egy csoportot megkértek, olvasson fel egy közepesen nehéz szöveget. Egy másik csoportot arra kértek, olvassa fel ugyanazt a szöveget úgy, hogy közben ügyeljen arra, hogy se a teste, se a keze, se a lába ne mozogjon. Azok az emberek, akiknek mereven kellett állni, sokkal több hibát vétettek a szövegben, mint azok, akik szabadon gesztikulálhattak.

Összhang test és szó között

Amikor valakivel beszélgetünk, öntudatlanul is figyeljük a teste jelzéseit. Ha a szavai és a teste jelzései között összhangot találunk, sokkal inkább hiszünk neki, mint mikor a teste a szavaival ellentmondásosan kommunikál, vagy éppen mozdulatlan, merev. Anélkül, hogy eljutna a tudatunkig, megfigyeljük a másik ember testtartását, arcmimikáját, szemmozgását, fejtartását, sőt, még azt is, izzad-e vagy változott-e az arcbőre színe.

Fotó: Shutterstock.com

Mi az a pupillometria?

Hihetetlennek tűnik, de még a pupilla tágulása és szűkülése is információt hordoz. Ugyanazon fényviszonyok között a pupilla szűkülése ellenszenvet, érzelmi elhatárolódást jelent, míg a tágulása érzelmi összhangot. E. Hess amerikai pszichiáter pupillometriának nevezte el azokat a kísérleti kutatásokat, melyek a pupillaméret változásait vizsgálták.

Egy kísérleti csoportnak például két fényképet mutatott. Mindkettőn ugyanaz a női arc volt látható. A különbség csak az volt, hogy a fotón szereplő kékszemű hölgy pupilláját az egyik képen egészen szűkre, a másikon pedig nagyra retusálták. Ezután megkérték a kísérletben résztvevőket, válasszák ki, melyik arc szimpatikusabb. Szinte egybehangzóan azt a képet választották ki, ahol a nőnek nagyobb volt a pupillája, mert azt az arcot sokkal szeretetreméltóbbnak ítélték.

Árukodó mozdulataink

A testbeszéd az ember érzelmi állapotának külső leképződése egy olyan gesztuson vagy mozdulaton keresztül, amely akár tudat alatt is rávilágít az adott személy aktuális érzelmeire. Például az a személy, aki fél, összefonja a karját, egyfajta bástyát létrehozva maga előtt.

A test jelzéseiről és ezeknek a jelentőségeiről a legtöbb embernek fogalma sincsen, ámbár egy beszélgetés folyamán az üzenetek jó része a testbeszéd segítségével jut el a másik félhez. A testbeszéd megértéséhez egyszerre kell hallgatnunk, amit mond az alany, és közben figyelni a körülményeket, mivel csak így lehetséges megállapítani a tényeket – írja Allan Pease és Barbara Pease A testbeszéd enciklopédiája című könyvében.

Fotó: Shutterstock.com

Chaplin a mestere volt

A testbeszéd az állatoknál is megfigyelhető, érzelmeiket, vágyaikat testtartással, szemkontaktussal jelzik. A támadó kutya például merev háttal, előre tolt állal, felálló szőrrel figyeli a másikat, miközben morog. Mennyire más ugyanez a kutya, amikor a gazdájának örül, farkcsóválva dörgölődzik és nyaldos.

A manapság ismert testbeszéd-kódex alkotói a némafilm-sztárok voltak. Tudományos szempontból Charles Darwin 1872-es Az érzelmek kifejezése az embereknél és az állatnál című tanulmánya segítette elő a testbeszéd vizsgálatának elterjedését. Albert Mehrabian írta le először 1950-ben, hogy az emberi kommunikáció mintegy 55 százaléka nem verbális úton zajlik.

Minden részünk kommunikál

Nem csak a mimika vagy a testtartás hordoz ám tudatos vagy tudattalan üzeneteket az embernél. Beszélnek a gesztusok, a távolságtartás vagy a hanglejtés, a hangtónus. A testtartáshoz hozzátartozik a súlypont áthelyezése, vagy éppen az előre-hátra billegés.

A mimika hatókörébe tartozik mindaz, ami az emberi arcon megfigyelhető, úgymint a kacsintás, a mosoly és természetesen a pszichoszomatikus jelenségek, mint az elpirulás, tikkelés. A gesztusokhoz soroljuk a karok mozdulatait, továbbá olyan cselekedeteket, amelyek a téma szempontjából jelentőséggel bírnak, mint például egy szék elmozdítása.

Fotó: Shutterstock.com

Ne gyere közelebb!

A távolság körébe a többi embertől tartott távolság értendő, amit erősen meghatároz, hogy melyik társadalmi környezetből érkeztünk. A déli népek például sokkal közelebb állnak egymáshoz, mint az északiak. De a meglévő kapcsolat is befolyásolja a távolságtartást, egy baráthoz például közelebb állunk meg, mint egy idegenhez.

Érdekes megfigyelni, hogy két felületes ismerős, ha beszáll a liftbe, ahol lecsökken a kényelmes távolság a lift mérete miatt, megakad a kommunikáció. Ám ha mégis folytatják a beszélgetést, teljes testtel elfordulnak egymástól, és megszakítják a szemkontaktust. Általában is elmondható, hogy ha a kommunikáció kínossá vagy zavaróvá, esetleg unalmassá válik, önkéntelenül hátrálni kezdünk, vagy félig elfordulunk.

Mit üzen az arc?

A mimika, vagyis az arc játéka általában összefügg az elhangzott szavakkal. Ám, ha ellentmond a kettő, az felkelti a hallgatóság figyelmét. A mimika többnyire nem manipulálható szánt szándékkal, hiszen arcizmainkon nem tudunk uralkodni, mégpedig azért, mert általában nem ismerjük elég jól az arcunkat.

Nem tudjuk, hogy egyes vibrálása, rándulása hogyan hat másokra. Éppen ezért lehet mások mimikájából jó következtetéseket levonni, hiszen ők sem ismerik kellő mértékben saját arcuk mimikáját.

Fotó: Shutterstock.com

A szemmozgás

Külön kell említeni a tekintetet, hiszen a szemmozgásnak mindig jelző értéke van, amire az interakcióban részt vevő másik fél szükségszerűen felfigyel. Egyes kultúrákban nem szabad a nőnek a férfi szemébe nézni. Ez azt jelenti, hogy szemérmesnek, alárendeltnek kell tűnni. Vagyis a szemkontaktus, ha túl sokáig tart, kihívást, kezdeményezést, agressziót jelenthet.

Éppen ezért nem szabad acsargó állat szemébe nézni, mert azt ő támadásnak veszi. Egy nő éppen azzal hívja fel magára a figyelmet, hogy kihívó, csábító pillantást vet a férfira.

Örökletes vagy tanult?

Gesztusaink, kézmozgásaink örökletesen meghatározottak, és nem tudunk rajtuk változtatni. Például kétféle módon is össze tudjuk fonni a karunkat, úgy, hogy a jobb kar van felül és úgy is, hogy a bal kar kerül a jobb fölé. Azonban az egyik pozíció mindig berögzültebb, így akaratlan, míg a másik kényelmetlen, rossz.

Mindezek mellett léteznek úgynevezett univerzális gesztusok is, mint például a megvont váll, amikor tanácstalanok vagyunk.

Fotó: Shutterstock.com

Kultúrák és szokások

Kultúránként más-más a szokás, éppen ezért korántsem biztos, hogy egyes kultúrákban ugyanaz a gesztus ugyanazt is jelenti. A kultúra alapjai viszont általában mindenütt azonosak, így a mimika és a mosoly különböző megjelenései mindenütt univerzálisan ugyanazt jelentik.

Ezt többek között Paul Ekman bizonyította Új-Guinea területein végzett kísérleteivel. Paul Ekman, a híres pszichológus felfedi az érzelmi reakciók gyökereit – a dühtől kezdve a félelmen és a szomorúságon át a boldogságig –, és megmutatja az érzelmek megjelenését az arcon, rengeteg információt felfedve azok előtt, akik nem képesek megfejteni a jeleket.

A Leleplezett érzelmek c. könyvében leírt megfigyelések megtanítanak felismerni házastársad, gyermekeid, kollégáid, még az utcán járó-kelők érzelmeit is. Elmagyarázza, hogy mi váltja ki az érzelmeket, és hogy képesek vagyunk-e úrrá lenni rajtuk, megmutatja, miként jelzi a testünk másoknak, hogy éppen szomorkásak vagyunk, vagy valódi kínszenvedéseket élünk át, hogy bosszant valami, vagy dührohamot kaptunk, valamint megtanítja, miként tehetünk különbséget az udvarias mosoly és a valódi között.

A mimika emberrel való veleszületettségét Linda Camras is kutatta japán és amerikai gyermekek mimikai reakcióit vizsgálva az Oster és Rosenstein által kidolgozott módszerrel. A kísérletek egyértelműen mutatták, hogy a japán, valamint az amerikai gyermekek is ugyanazokat a mimikai reakciókat produkálják adott helyzetekben. A legtöbb sajátosnak mondható helyi jelzés leginkább az arab országokra, Japánra és Ázsia bizonyos részeire jellemző.

Amikre érdemes figyelni

Fotó: Shutterstock.com

  • Ne vedd a szádba a kezed!: Ez ugyanis azt jelzi, hogy tudatalattink biztonságérzetet keres, ahogy csecsemőkorban az anyamellet. Ez a gesztus általában akkor mutatkozik meg, amikor szorult, feszült helyzetbe kerülünk és megnyugtatásra, stabilitásra vágyunk. Míg a kisgyerek az ujját vagy a takaró csücskét veszi a szájába, addig a felnőtt a szociálisan elfogadott dolgokat, például a toll végét, cigarettát, szemüveg szárát.
  • Ne zárd össze a karjaidat!: Akinek a karja zárt, összefonott, annak a felső ruházata is be van gombolva, ami a negatívabb hozzáállásra utal. Amikor valaki tárgyalás közben hirtelen gombolkozik ki, joggal feltételezhetjük róla, hogy ilyenkor ő maga is megnyílik partnerének. A kéz gesztusainál jobban járunk, ha zárt ujjakkal, az áll vonala alatt gesztikulálunk. Aki szétnyitja az ujjait és kezét az arca elé emeli, arra kevésbé figyelnek.
  • Ernyedt csukló - sérült madár: Az ernyedt, laza csukló szárnylógatására enged asszociálni. Ez a hatásos figyelemfelkeltő eszköz különösen vonzó lehet a férfiak számára, ugyanis ettől úgy érezhetik, övék a vezető szerep. Az üzleti világban viszont határozottan csökkenti a nők tekintélyét az ernyedt csukló, hiszen a másik fél erőtlennek vél.
  • Nem kell annyit gesztikulálni!: A kiegyensúlyozott ember átgondolt, határozott mozdulatokat tesz.  Az ősi tárgyalási stílust követve, akinél a hatalom van, az nem szorul rá, hogy hevesen gesztikuláljon, sokat mozogjon.

Hogyan jó kezet fogi?

Fotó: Shutterstock.com

A kézfogáskor alakul ki az első benyomás. Kezünket tartsuk egyenesen és határozottan, figyeljünk arra, hogy ugyanakkora erővel szorítsunk vissza, mint a másik fél. Se erősebben, se gyengébben! Soha ne az íróasztal fölött nyújtsuk a kezünket, odalépéskor az íróasztal bal oldaláról közelítsünk, hogy ne kapjunk lefelé néző kézfogást.

Az első néhány másodpercben ismételjük el kétszer is a másik fél nevét, a kialakuló párbeszéd alkalmával pedig ne beszéljünk túl hosszan (körülbelül fél percnél tovább). Hagyjuk szóhoz jutni, reflektálni mondanivalónkra a másik felet is, hogy egy kiegyenlített diskurzus tudjon létrejönni, amelyben mindkét fél meghallgatásra talál.

A három majom bölcsessége

A három bölcs majom azoknak a jelképe, akik nem hallanak, nem látnak, és nem beszélnek rosszat. Aki rossz hírt hall, vagy egy szörnyű balesetet lát, automatikus reakcióként elzárja magától a hírt vagy a látványt, gyakori emberi reakció ilyenkor, hogy ijedtségünkben a fülünk, a szemünk vagy a szánk elé kapjuk kezünket a bennünket ért sokk hatására.

A kisgyerek, ha hazudik, mindkét kezét a szája elé kapja, mintha megpróbálná ezáltal visszafogni a száját elhagyni készülő hazug szót. Ahogy idősebb lesz, ezek a gesztusok bár veszítenek intenzitásukból, mégis változatlanul előjönnek, felismerhetők, ahogy az ember hazudik, falaz, vagy valamilyen csalfa dolgot tapasztal. A száj körül babráló kéz továbbra is megmarad árulkodó jelként…

Hogy viselkedik a…

Fotó: Shutterstock.com

  • Szorongó?: Mindannyian tudjuk, hogy aki ideges, az tördeli az ujjait, dobol az asztalon. Tehát, ha olyan szituációba kerülünk, ahol szorongunk, figyelni fogunk arra, hogy a kezünk szépen, nyugodtan pihenjen az asztalon. De mit csinál eközben a lábunk? Ha a láb és a lábfej folyamatosan mozog, ha himbáló a lábfejtartás, vagy éppen a beszélgető lábai folyamatosan az ajtó felé fordulnak, akkor bizony kemény szorongással, menekülni vágyással szembesültünk.
  • Zárkózott?: Ha valaki összezárt karral és egymásba kulcsolt lábbal ül veled szemben, akkor biztosra veheted, hogy jobban szeretne valahol máshol lenni, és esze ágában sincs bizalommal, nyíltsággal lenni feléd. A szorongás is kiválthatja ezt a fajta bezárkózást.
  • Akinek mehetnékje van?: Ha beszélgetés közben a partnered egyszer csak elfordítja tőled a teste síkját, vagy hátrál egy lépést, akkor azt jelzi, most már nagyon szeretné befejezni a beszélgetést.
  • Aki a figyelmedre vágyik?: Unalmas a partnered? Elkalandozott a figyelmed? Vigyáz, ezzel megbánthatod őt. Ha azon kapod magad, hogy a beszélgetés közben megérinti a vállad, ezzel azt jelzi, hogy a nem tudatos szintjén érzékelte, hogy nem érdeklődsz iránta eléggé, és ily módon szeretné magára vonni a figyelmed. Ha viszont szemben állsz vele, és egész testeddel felé fordulsz, úgy, hogy a lábfejeid is felé néznek, és még a szemkontaktust is tartod, akkor azt üzened neki, hogy figyelsz rá.
  • Aki pont becsap?: Hazudik a szánk, de nem hazudik a testünk. Legalább is, amíg nem kontrolláljuk tudatosan. A hazugságnak sokféle jele lehet, ilyen például a szájeltakarás, bár ez leginkább az ovisokra jellemző. A felnőtt már megpróbálja elfojtani ezt a gesztust: a kéz elindul a száj felé, de megtorpan és elterelődik, mintha csak a haját, vagy ruháját akarná megigazítani. Ha valaki hazudik, igyekszik eltakarni a kezét, a tenyere egészen ritkán látható. Aki lódít, kerüli a szemkontaktust. Ezért is szokta azt kiabálni a szülő a sundám-bundám gyereknek, hogy nézz a szemembe, fiam, ha hozzám beszélsz. A felnőtt hazudós ilyenkor hirtelen félrenéz, vagy dörzsölgetni kezdi a szemét. 
  • Akinek tetszel?: Ha egy férfinak tetszik egy nő, egész testével felé fordul, és megigazítja a nyakkendőjét. Ha egy nőnek tetszik egy férfi, szintén felé fordul, és a haját igazgatja.

Testbeszéd gyorstalpaló

Fotó: Shutterstock.com

  • Áll simogatása: mély gondolkodás, csodálat
  • Fejbólintás: egyetértés, bátorítás
  • Fejrázás: ellenérzés, nemtetszés
  • Fej félredöntése: érdeklődés
  • Fej leeresztése: depresszió, behódolás, elmélkedés
  • Fejrángatás: hiúság, szexuális felhívás
  • Fejtámasztás: fáradtság, unalom
  • Haj hátravetése vagy érintése: hiúság, tollászkodás, szexuális felhívás
  • Homlokba hulló haj hátrasöprése: szexuális felhívás vagy idegesség
  • Hajcsavargatás: idegesség
  • Haj rágcsálása: idegesség vagy koncentráció
  • Szem meresztése: meglepetés vagy sokk
  • Minimális szemkontaktus: becstelenség vagy félénkség
  • Tekintet elfordítása: unalom, hazugság
  • Pislogás: idegesség
  • Szem megérintése: kétségek, bizonytalanság, hazugság
  • Szempillák alóli leskelődés: szerénység, félénkség, flörtölés
  • Nyitott száj: meglepetés, sokk
  • Kéz a száj előtt: hazugság
  • Ujjak a szájban: bizonytalanság, idegesség, flört
  • Szájnedvesítés: szexuális érdeklődés, bujaság
  • Karba tett kezek: védekezés, bizonytalanság
  • Összeszorított ököl: ellenségeskedés, agresszió
  • Hátratett kezek: lazaság, magabiztosság, hatalom
  • Kezek a fej mögött: magabiztosság, arrogancia
  • Összekulcsolt kezek: idegesség, bizonytalanság
  • Csípőre tett kezek: düh, hiúság, szexuális kihívás
  • Nyitott tenyerek: nyitottság, őszinteség
  • Lábak keresztezése a térdnél: védekezés, negatív gondolatok
  • Lábak keresztezése álló helyzetben: védekezés, negatív gondolatok
  • Lábdörzsölgetés: idegesség, kényelmetlenség
  • Vigyázzállás: alárendeltség, nagyfokú tisztelet

(forrás: www.lelkititkaink.hu; Forgács József: A társas érintkezés pszichológiája; hrpwr.hu)

Címkék: tértávolság, rátekintés, a testbeszéd örökölt vagy tanult?, nehezen irányítható mimika, három majom bölcsessége

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!