Üdv a digitális fonóban!
Furcsán viselkedett a gyerek? Szokatlan piros pötty jelent meg a lábán? Nincs meg a lázcsillapító gyógyszer használati utasítása? Egy vérbeli Y anyuka felmegy az internetre, és már be is pötyögte a kérdését a keresőablakba vagy a közösségi oldalak megfelelő csoportjába, ahol hasonszőrű anyukáktól perceken belül válaszokat kap.
Manapság a gyerekekkel otthon lévő anyukákat úgy tartja össze a virtuális háló, akár egy digitális fonó, amely bátorítást és segítséget ad a nehéz időszakokban, ha arra van szükség. Az Y generációhoz tartozó anyukáknál az internethasználat alapvető, a közösségi oldalakon való jelenlét és aktív részvétel mindennapos.
A gyerekek abba nőnek bele, hogy azt látják, apa még megválaszolja gyorsan a telefonjáról a céges e-maileket, anya az interneten rendeli meg a család heti élelmiszeradagját. A tablet és/vagy a laptop pedig ott hever a lakás közepén.
Rugalmas munkarend
Az Y generáció tagjait az 1980 és 1994 között születettek alkotják, ebből a csoportból kerülnek ki az Y anyukák és természetesen az Y apukák is. Sok helyen millenniumi generációként is emlegetik őket. Ennél a korosztálynál a gyerekvállalás, a kisgyermekes élet sok szempontból eltér attól, amit a korábbi generációk tapasztaltak.
A munka és a gyereknevelés viszonya a technikai vívmányoknak köszönhetően egészen másként alakul, mint édesanyáink korában. A nyolctól ötig jellegű munkák részben vagy egészben kiválthatók otthonról, néha akár a játszótérről is intézhető tevékenységekkel.
Bizonyos esetekben a munkaidő rugalmasabban osztható be, máskor a saját vállalkozás adja meg a megfelelő szabadságot ahhoz, hogy az Y anyukák hamarabb vissza tudjanak kapcsolódnia a munka világába, vagy épp ellenkezőleg, teljesen más hivatást találjanak magunknak.
Az Y anyukák számára a sok digitális eszköz sokszor megkönnyíti a munka világába való visszatérést, aminek további előnye, hogy így az időbeosztásukat jobban össze tudják hangolni a gyerekek napirendjével.
Mobilisabb életforma
A mostani szülők életét sokkal kevésbé változtatja meg a baba érkezése, mint a korábbi generációkét. Megdőlt már az az elmélet, hogy minél tovább maradjanak otthon az anyukák a kicsikkel. Egyrészt számtalan program közül választhatnak már babakortól, másrészt a mobilitás is nagyban változott.
Korszerű autósülések és a mobilitást minden szempontból támogató eszközök vannak jelen a kimeríthetetlen baba-mama piacon, egyre több termék nyújt segítséget a kényelemhez. Az utazóágy, a bébiőr, de még akár a kocsiba helyezhető rendszerezők is mind-mind ezt a jellegében már teljesen más életformát támogatják.
Az új generációs szülők számára fontos szempont, hogy amellett, hogy lehetőség szerint minden megadnak a gyermeküknek lelkileg és anyagilag is, igyekeznek megteremteni a körülményeket ahhoz, hogy párként is kikapcsolódhassanak, színházba, moziba mehessenek, hódoljanak a korábbi közös hobbijaiknak, és ehhez nem félnek külső segítséget – nagymamákat, bébiszittereket – igénybe venni.
Építők - 1946 előtt születtek, 70 fölöttiek
Baby-boomerek - 1946-1964 között születtek, 60-asok és 50-esek
X generáció - 1965-1979 között születtek, korai 50-esek, 40-esek és kései 30-asok
Y generáció - 1980-1994 között születtek, 20-asok, korai 30-asok
Z generáció - 1995-2009 között születtek gyerekek és tinik
A generáció - 2010 - csecsemőktől az ovis gyerekekig
Forrás: Mccrindle Kutatás: Word up az Y és Z generáció lexikonja és útmutató a velük való kommunikációhoz
Digitális jelenlét
Az elterjedt internethasználattal új szokások is a mindennapok részévé váltak. A milleniumi anyukák a Pinteresten és különböző lakberendezési blogokon keresnek inspirációt a gyerekszoba berendezéséhez, vagy akár a szülinapi buli dekorációjának megtervezéséhez. Sok friss anyuka és egyre több apuka is blogot vezet, ahol tapasztalatait, élményeit osztja meg a gyerekvállalással, a gyerekneveléssel, a kisgyerekes hétköznapokkal kapcsolatban.
A mostanában született babák és kisgyerekek élettörténete is másképp dokumentált, mint a korábbi generációké. Ma már egyre több kisgyereknek érhető el a digitális élettörténete az internetre felkerülő képek és videók által.
Miután az új generációs anyukáknak a vásárlási szokásaik is mások, és nagyobb vásárlóerővel rendelkeznek, mint a korábbi generáció tagjai, a marketingcégek is többet fektetnek a szokásaik kutatásába. Ezekből a kutatási adatokból például az a meglepő tény derült ki, hogy az Y generációs szülők nem tartják már olyan fontosnak a házasságot, és sokan egyedül nevelik a gyermekeiket.
Még nincs hozzászólás