A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Túlhajszolt gyerekeink

Timinek egy héten háromszor van hat órája az iskolában. Tanítás után megebédel. Négyszer egy héten fél négytől fél hatig teniszedzése van. Kedden és csütörtökön különangolra jár. Pénteken edzés után még zongoraóra megy. Hétvégeken teniszversenyei és házi hangversenyei vannak. Az iskolatáskája több mint nyolc kiló. Mindennap reggel negyed nyolckor indul, s bár csak kétmegállónyira van az iskola, küzdenie kell, hogy hatalmas táskájával felférjen a villamosra.

Fotó: Shutterstock.com

Már az óvodában is

Korunkban a gyerekkort a megszűnés veszélye fenyegeti. A legtöbb szülő úgy érzi, hogy ha nem kezdi el már óvodáskorban gyermeke tanítását, lemarad. Ha nem járatja már az ötévest is játékos angolra és furulyára, ha már az óvoda nem kezdi tanítani, valami óriási baj lesz. A gyerek lemarad, és felnőttként majd csak segédmunkás lehet.

Rohanó világunkban már a legkisebbeket is örökké siettetjük. Gyorsabban vedd a cipődet, elkésünk, hallják reggelente. Az óvodában is időre kell ebédelni, sorakozni, kezet mosni, vécére menni. S iskolába kerülvén, ez a hajsza fokozódik. Sokszor az elviselhetetlenségig. A gyermekpszichológusok hiába könyörögnek, hogy lassítsunk, s legalább mi ne akarjunk edzők, tanárok lenni. Maradjunk inkább játszótársak, szülők.

Felesleges tanulnivalók

Timi suli után mindennap hazamegy. Átöltözik, és újra elindul. Délután hat előtt soha nem ér haza. Akkor még le kell ülnie leckét írni és tanulni. Mivel édesanyja nagyon szigorú, és elvárja kislányától, hogy lehetőleg egy négyes se legyen a bizonyítványban, Timinek meg kell tanulnia a zöldségfélék különböző részeitől kezdve a Dunántúli-dombság és hegyvidék, valamint Magyarország összes többi tájegységének színét a térképen.

Azt is be kell bifláznia, hogy a családneveinkben előforduló többjegyű magyar betűket mi szerint választjuk el. Valamint a zárhangokat, réshangokat, pergő, oldalsó és orrhangokat, hogy a többi felesleges tanulnivalóról ne is beszéljünk.

Az iskolai futószalag

Fotó: Shutterstock.com

Timi 11 éves. A napi hajsza után bekucorodik apa foteljébe, ujját a szájába veszi, és a semmibe néz. Fáradt. Timi túl gyakran fáradt. Anyukája azt mondja, sajnos nem lehet lemaradni, a jó középiskolából kimaradni, az elit egyetemet kihagyni, mert a sikeres élet múlik ezen. Fontos, hogy sportoljon, tanuljon nyelveket. Lehetőleg legyen meg az első nyelvvizsgája már a középiskola első éveiben. És tanuljon zenét, mert az is kell. S ki mondhatná azt, hogy nem, nem kell.

A gyermekpszichológusok szerint a gyerekek túlhajszoltságának alapvető oka az iskolarendszer. Az az oktatási modell, mely nem veszi figyelembe a gyerek egyéni igényét, haladási tempóját, eltérő érdeklődését, szellemi képességeit.

Az iskola manapság inkább egy gyár, mely arra kényszeríti a gyereket, hogy egységes követelményeknek feleljen meg. Mintegy futószalagon próbálja legyártani a kiművelt emberfőket. Tehát a gyerek túlhajszoltságának oka rendszerint nem a különórák, nem a sport, a nyelv vagy a zenetanulás, hanem az iskolarendszer, amely az egyformára csiszolt gyerekeknek fölösleges tanulnivalók tömegeit próbálja a fejébe tuszkolni.

Játszani is engedd!

Fotó: Shutterstock.com

A gyerekeknek időre van szükségük, hogy gyerekek legyenek. Ha az órarendjük mindennap tele van percre pontosan beosztott tevékenységekkel, és csak lefekvéskor lehetnek szabadok, lehetnek önmagukkal, akkor egy idő után sérülnek a képességeik.

Iskola után szabadidőre van szükségük, kikapcsolódásra és a játékra. Ha ez nem áll rendelkezésükre, és egyik ütemezett tevékenységről a másikra lépnek, akkor lemaradnak a játékidőről. Pedig a játékidő elengedhetetlen a gyermek fejlődéséhez. Ha nem jut elég idő a játékra, akkor csökken a kreativitásuk, sérülnek szociális készségeik, kommunikációs képességeik, érzelmi fejlődésük, sőt koordinációs képességeik is.

Ha a gyerekeknek nincs idejük játszani, mert mindig úton vannak, akkor lemaradnak a játék fejlesztő előnyeiről. Minden szakember tudja, hogy a gyerekeknek játszaniuk kell ahhoz, hogy kezeljék a szorongást, a stresszt és az aggodalmat.

A játékidő lehetőséget biztosít számukra, hogy egészségesen kezeljék ezeket az érzelmeket, és segíti kreativitásuk fejlődését. A gyerekeknek mindennap szabadidőre van szükségük a játékhoz. Tizenöt perc a szünetben nem elég. Szükségük van rá iskola után, otthon, a tervezett tevékenységek kötöttségein kívül.

Segíts neki

Fotó: Shutterstock.com

Íme néhány hasznos tipp, hogyan segíthetsz a gyereknek, ha túlterhelik az iskolában

  • Az erőfeszítéseket dicsérd, ne az osztályzatokat!
  • Ha a gyerek örökké a ’hozzál ötöst’ elvárásnak akar megfelelni, akkor a tudás megszerzésének célja nem maga a tudás lesz, hanem az érte kapott osztályzat.
  • Tanítsd meg a gyerekedet tanulni. Bár ez az iskola dolga lenne, sokszor nem történik meg. Ezért a gyerek sokkal több időt tölt a tananyag bemagolásával, mint kellene.
  • Tanítsd meg a gyerekedet rangsorolni az elvégzendő feladatokat. Ha úgy látod, hogy fáradt, akkor a rangsorban hátul lévő feladatokat engedjétek el. Nem dől össze a világ, ha természetismeretből egyszer hármast hoz.

Jelek, amelyek arra utalnak, hogy a gyerek túlterhelt

  • Megváltozik a viselkedése. Ingerlékenyebb, szemtelenebb lesz, figyelme túl gyakran elkalandozik.
  • Ha önbecsülése megváltozik, haragszik magára a rosszabb teljesítménye miatt.
  • Alvási problémái vannak. Nehezen alszik el, vagy nehezen kel fel.
  • Túl sokat vagy túl keveset eszik.

Címkék: gyereknevelés, iskolatáska, iskola,, hajszolt gyerek, túlterhelt gyerek, tananyag magolás

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!