A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Sztankay Ádám: A filmművészet értékeit nem szabad elfeledni!

A legnagyobb mozisikerek történelmi, művészi, társadalmi és kultúrpolitikai összefüggéseit járja körül Sztankay Ádám, az M5 műsorvezetője új filmes háttérműsorában. A közmédia kulturális csatornáján január óta csütörtökönként, 21 órától látható Sztankay mozija az M5 esti filmje előtt jelentkezik gondolatébresztő beszélgetésekkel. Az új sorozatról Sztankay Ádám a Ridikül magazinnak mesélt.

Január óta csütörtök esténként láthatják az M5 kulturális csatorna nézői a Sztankay mozija című filmes háttérműsort. Milyen helyet foglal el ez a produkció a munkásságában?

A műsor szerves részét képezi csaknem harminc éves újságírói pályafutásomnak, amelynek egyik fontos része a kulturális történések, művészeti témák, illetve alkotók bemutatása, elemzése – saját ismereteim, illetve az adott témakör szakértőinek bevonásával. Ugyanakkor a Sztankay mozija epizódjai – az adásokat indító szubjektív, rövid jegyzetekkel, valamint a Deák-Sárosi László filmesztétával történő pár perces beszélgetéseinkkel – legalább olyan izgalmas kihívást jelentenek, mint az Origo.hu számára írásban készített terjedelmes színészportrék.

Az alkotások között a hazai és a nemzetközi filmgyártás remekei kapnak helyet. Miért érzi fontosnak televíziós alkotóként, hogy – akár száz év távlatában is – felhívja a figyelmet ezekre a művekre?

Felgyorsult és információáradattal elöntött jelenünkben nemhogy százéves, de minapi művészi teljesítmények, filmremekek is könnyen feledésbe merülnek. Azokkal az üzeneteikkel együtt, amelyek napjainkban is olyan intellektuális és emocionális fogódzókat jelentenek, amelyek segíthetnek észnél maradni, megőrizni az emberségünket bármely körülmények között.

Kulturális újságíróként, de pusztán önmagát értelmiséginek tartó emberként is alapvető feladatomnak tartom, hogy napról napra jelezzem: a kultúra minden területén, így a filmművészetben is olyan értékek vesznek körül minket, amelyeket balgaság elfeledni.

Az aktuális film előtt, Deák-Sárosi László filmesztétával tárgyalják az egykori mozisiker történelmi, művészi, társadalmi és kultúrpolitikai összefüggéseit. Segítenek értelmezni a nézőknek az alkotásokat, sokszor új, eddig nem tárgyalt szempontokat is figyelembe véve. Véleménye szerint az eddigi adások közül melyikben született a korábbi filmelemzésektől eltérő, unikális nézőpont vagy tartalom?

Bízom benne, hogy a műsort megelőző személyes jegyzeteim, illetve rövid, a szubjektivitástól sem megriadó beszélgetéseink Deák-Sárosi Lászlóval egyaránt olyan hatással vannak a nézőkre, amely hatás arra sarkallja őket, hogy maguk is egyedi módon, bátor szubjektivitással tekintsék meg a felkínált filmeket. Remélem, hogy ez az igyekezetünk minden film esetében eléri a célját.

A tematikus műsorok a legtöbb esetben egy bizonyos réteghez szólnak. Hogyan próbálják meg egy átlag tévénéző számára is izgalmassá, könnyen befogadhatóvá tenni a műsort?

Elsősorban újságíró vagyok, aki nem réteg olvasókban gondolkodik, hanem olvasókban. Így van ez a megtisztelő televíziós feladataimmal is. Sok éve tapasztalom már, hogy a felkészültség, átgondoltság, valamint a tartalomközlő – újságíró, műsorvezető – személyiségének, eredeti gondolatainak jó arányban történő adagolása meglepően széles rétegekhez képes eljuttatni az információt.

Jövőre lesz 10 éve, hogy édesapja, a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművész, Sztankay István elhunyt. Gyakran emlegeti őt az adások kezdetén hallható személyes esszéiben. Milyen közös filmélményeket őriz vele?

Édesapámmal számtalan filmet láttunk együtt, képtelenség egyet is kiemelni. A szüleimmel megtekintett mozidarabokon keresztül ismertem és szerettem meg a legendás hollywoodi sztárokat, alkotásokat; ahogy a múlt század meghatározó európai filmrendezőit, filmszínészeit is.

Édesapám filmes szerepei közül kiskoromban a Bors című sorozat volt rám a legnagyobb hatással, amelyben apám egyszerre volt hős katona és furfangos tréfamester. Propaganda sorozatnak készült, de a színészek és a sorozat rendezői tehetségükre támaszkodva, a rendszernek fittyet hányva emelték magasabb szintre összes epizódját.

(x)

Címkék: sztankay Ádám, sztanlay mozija, magyar filmművészet

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!