Szex, szerelem, gyengédség
Kibeszélés helyett prüdéria, egyértelmű válaszok helyett köntörfalazás: a szexuális felvilágosítást még most is rengeteg tabu övezi Magyarországon. Vajon mekkora a család és az iskola felelőssége a probléma kezelésében, és mire kell figyelniük a szülőknek, hogy a gyermekből ne feszélyezett felnőtt váljon?
A kamaszlány az mondja: „anyámmal nem lehet beszélni a szexről”, apának meg izzad a tenyere, mikor a tízéves fia kérdéseket tesz fel vacsora után. Ismerős helyzetek, ugye? Azt gondolhatnánk, hogy az eltelt évtizedekben javult a helyzet a szexuális felvilágosítás terén, de ez sajnos nem így van.
A nemiséggel kapcsolatos tudnivalókról még ma is csak pironkodva mernek beszélni sok magyar családban – feltéve, ha szót ejtenek róla –, és nemcsak ott, ahol a meghitt légkört nagyítóval kell keresni, de ott is, ahol minden feltétel adott, hogy a gyerek korrekt válaszokat kapjon a kérdéseire.
1. Bizalmi légkörben
A szexuális felvilágosítást elsősorban a családban kell elkezdeni, és olyan bizalmi légkörben, ahol a gyerek bátran mer kérdezni. A gyerekeket már pici korban (2-3 évesen is) érdeklik a testrészeik, ilyenkor őszintén, az életkoruknak megfelelően kell válaszolni nekik. Így megtanulják, hogy a szüleiktől bizalommal kérdezhetnek, és ha ez a gyakorlat kialakult, akkor nem lesz gond később sem.
2. Tinik és a pornó
A pornófilmek nézésének hátránya az is, hogy nem alakul ki a maszturbáláshoz szükséges fantáziavilág. Amikor a tizenéves párkapcsolatra lép, az ellentétes lesz mindazzal, amit a pornófilmekben látott, és ez szexuális diszfunkcióhoz vezethet. Megesik, hogy később pornóval ki tud elégülni, partnerrel nem.
3. Lappangó szexualitás
Bizonyos elméletek szerint 6-10 éves kor között a szexualitás lappang. Ez az úgy nevezett látencia-időszak, amikor a gyereket elsősorban a külvilág érdekli, de ekkor is be lehet csempészni a szexuális felvilágosítást, hogy 13-14 évesen, mikor elszabadulnak a hormonok, a megfelelő tudás birtokában legyen a gyerek.
4. Intim határok
Arra is figyelni kell, hogy a gyerekben tudatosodjon: hol a határa a meztelenségnek. Tudnia kell, hol van az intim szférája, meddig engedhet be idegent, meddig nem. A legtöbb erőszakot családon belül követik el, mert a kicsik hajlamosak összetéveszteni a szeretet megnyilvánulását a molesztálással. Fontos, hogy legyenek szavaik arra, ha valamilyen bántalmazás éri őket.
5. Érzelmek
A fiúknál és a lányoknál más utat jár be a szexuális fejlődés: a fiúknál először tombolnak a hormonok, és később alakulnak ki az érzelmek, s csak érett korban találkozik a kettő össze, a lányoknál a szexualitás feltételezi az érzelmi részt is. Itt nagyon fontos, hogy az otthoni légkörből mit hoz magával a fiatal, mert ekkor dől el, hogy később mennyire fogja igényelni a párkapcsolati intimitást a szexualitáshoz. Tanítani kell az érzelem felismerésére, a kapcsolatfelvétel módjára.
6. Az apa hiánya
Egyszülős családban is ki lehet alakítani a gyerekkel bizalmi légkört, ilyenkor más felnőtt válhat referenciaszeméllyé, pl. egy nagybácsi, a nagypapa vagy egy tanár. Ezt nem szabad zokon venni, hanem támogatni kell a gyereket a kapcsolat kialakításában, hiszen férfimintára is szüksége van.
A helyzet orvoslásában fontos szerepük lehetne az iskoláknak – Magyarországon a hetvenes évek elején született először népesedéspolitikai határozat a családi életre nevelés és a szexualitás témájának fontosságáról az oktatásban –, ahol elsősorban a tanáron múlik, hogy hajlandó-e beszélni a dologról pl. egy osztályfőnöki óra keretében, vagy a szaktanár mondja el a tudnivalókat a biológiaórán, esetleg külső szakembert von be az iskola az ismeretek átadására. 2013 őszétől az erkölcstan órákon is kaphat útravalót a gyerek a párkapcsolatra, a családi életre vonatkozóan.
Ne kerülgessük a forró kását
„Az osztályfőnök beleveheti a felvilágosítást a tanmenetbe, de ha csak kényszeredetten tud beszélni róla, akkor azt közvetíti, hogy kényes a téma, és többet árt vele, mint használ – magyarázza Mátis Eszter gimnáziumi tanár, mentálhigiénés szakember. – A fiatalok ma már rengeteg helyről szereznek információt, de ennek a veszélye, hogy teljes káosz van a fejükben, és sokszor az alapvető ismeretekkel sincsenek tisztában, például hogy óvszer mellett is teherbe lehet esni.
Nálam például az »óvni, védeni« ige tanításakor tettek fel kérdéseket a gyerekek németórán, és nagyon fontos beszélgetés kerekedett belőle. Hiba, ha a szexuális felvilágosítást letudjuk a biológiai ismeretek átadásával. Nagy hangsúlyt kell fektetni arra is, hogy a gyerekek a lelki hátterét is megismerjék a szexualitásnak, tudják, mit jelent a párkapcsolat, mit jelent kötődni valakihez, és bármilyen hihetetlen, de ha elnyerjük a bizalmukat, teljesen nyitottak rá” – fűzi hozzá a szakember.
Magányos és titkolózó tizenévesek
„Én nemcsak a drogmegelőzésről beszélek a gyerekeknek a munkám során, hanem a szexualitásról is, ami például a HIV-vírus kapcsán mindig előkerül – mondja Varga Mónika tanító, fejlesztő pedagógus, addiktológiai konzultáns. – Tapasztalatom szerint a fiatalok nagy részének rendkívül hiányos a tudása, nincs kialakult bizalmi viszony a szülő és a gyerek között, emiatt a tizenéves nem mer kérdezni, nem osztja meg titkait a felmenőivel, és helyette a kortársaitól és a külvilág más csatornáin szerez be információkat.
A szülőnek nem hárítania kellene, hanem azonnal válaszolni a kérdésekre, ha pedig hiányosak az ismeretei, akkor azt mondani, hogy utánanézek a dolognak, és térjünk vissza rá. Amikor a diák azt kérdezi tőlem, hogy milyen egy üveggel maszturbálni, mert látta egy pornófilmben, ott nagyon sok mindent helyre kell tenni a gyerek fejében.
Ahogy például sok fiatal lány szenved attól, hogy átesett az első szexuális aktuson, ami negatív élményként maradt meg benne. Ennek oka, hogy nem kapott megfelelő felkészítést arról, hogy kinek adja oda magát, hogy a szüzesség érték, hogy kiben lehet megbízni és kiben nem.”
Még nincs hozzászólás