Számítógépes játékok, nem csak fiúknak
A számítógépes szoftverek világa elég férfias, ezért az itt készült játékok is többnyire az erősebbik nemnek szólnak. De valóban más játékokat keresnek a nők? Az öltöztesd fel Barbie-t oldalakkal lehet megfogni a gyengébbik nemet, vagy ez csak egy tévhit?
A számítógépes játék fiús dolog
A számítógépek megjelenése forradalmasította a munkát, az adattovábbítást, de a mindennapi életet is. Bár tény, hogy kezdetben a gyerekeket nem igazán érdekelte a hatalmas, fehér műanyag doboz, ahogy a technika fejlődött, törvényszerűen megjelentek a játékok is, és a gyerekek bekapcsolódtak a számítógépek világába. A programok pedig fejlődni kezdtek, hogy kiszolgálhassák az egyre népesebb tábor igényeit. Illetve csak a tábor egyik felének igényeit, ez pedig a tizenéves fiúkra korlátozódott. A lövöldözéses, stratégiai, verekedésses és igencsak szexista nőalakokat szerepeltető játékok egyértelműen ezt a közönséget célozták meg, ami nem csoda, hiszen a fejlesztők között is csak elvétve találhattunk nőket. Egy férfi pedig – kivált az akkori marketing-felfogásoknak megfelelően – a férfiak igényeit ismeri igazán.
Mit szeretnek a lányok?
A fejlesztők sokáig úgy gondolták, hogy a lányoknak a nemi szerepekről kialakított képnek megfelelően olyan játékokra van szükségük, amelyekben bolyhos nyuszik, és babák a főszereplők. Itt megint nem a női vásárlókat célozták meg, hanem a szülőket, hiszen a gyerekek nem foglalkoznak olyasmivel, hogy mit kell csinálnia egy kislánynak vagy egy kisfiúnak.
Ha körülnézünk a világhálón, szép számmal találhatunk kifejezetten a lányoknak kialakított játékokat. Öltöztetős, sminkelős, állatsimogatós cukiságok ezek, amik azonban maximum nyolc-tíz éves korig kötik le a lányokat. Szerencsére, mint minden hatalmas üzlet – és a számítógépes játékszoftverek piaca tagadhatatlanul ilyen –, ez is megpróbál minél nagyobbat meríteni, így felmerült a kérdés, hogyan lehetne játékra bírni a hölgyeket. Egyszerű: olyan játékokat kell kínálni, amit a nők szeretnek. Sokáig úgy tartották, hogy ezek eltérnek a fiúk, férfiak számára készített játékoktól.
„Amíg a gyerekek kicsik, addig a fiúk és a lányok érdeklődése más, ezért a nekik szóló játékok is alapvetően különbözőek. Míg a fiúk a katonás, harci, vagy épp a kalandjátékokat keresik, addig a lányok a lovacskás, öltöztetős, sminkelős verziókat. Felnőttkorban azonban ezek az éles határok eltűnnek, így tulajdonképpen nem azért nem játszik annyi nő, mert nem nekik szól az adott program. Az ok sokkal inkább az, hogy nincs rá idejük, hiszen a munka mellett a háztartással, a gyerekekkel is foglalkozniuk kell. Az is igaz, hogy a nők szociális igényei nagyobbak, mint a játékra való hajlandóságuk, vagyis előbb chatelnek a gépen a barátnőikkel, mint hogy egy játék foglalja le őket" – mondja Gazdag Enikő pszichológus.
Az MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) interneten, online játszható szerepjáték. A számítógépes játékok azon műfaja, ahol nagyszámú játékos képes egymással kapcsolatot teremteni egy virtuális világban. Manapság már igen elterjedt játékforma. Az elnevezés arra utal, hogy sok ezer, millió ember játszik egyszerre. Képességeket (skilleket) fejlesztenek, felveszik egy kitalált karakter szerepét, szörnyek ellen harcolnak egyedül vagy többen, kereskednek, társalognak. A lehetőségek tárháza végtelen, de játékonként eltérő lehet. Az MMORPG kifejezést Richard Garriott eszelte ki, az Ultima Online alkotója, a játéké, mely 1997-ben népszerűsíteni kezdte e műfajt. (Wikipédia)
Nőknek, nőktől
A fejlesztésekbe szerencsére ma már a nők is szép számmal bekapcsolódtak, ami azt jelenti, hogy egy másik szemléletmód is elterjedhetett a játékok világában. Kiderült, hogy az eredeti elképzelés, miszerint a lányoknak egészen más játékokat kell készíteni, nem állja meg a helyét. A nők ugyanis kifejezetten kedvelik az online játékokat, amelyekben sok százan, ezren is játszanak együtt. Ilyenek az MMORPG-k, vagyis az online szerepjátékok, amelyekben minden megvan, ami a nőket érdekli: szépen felépített világ, saját történetekkel, szerelmekkel, szociális kapcsolatokkal, és fejlődési lehetőségekkel. A szereplők egymással beszélgethetnek, kereskedhetnek, és nem a lövöldözős akciójelenetek teszik ki a játék 99 százalékát. Ez nagymértékben köszönhető annak, hogy immár nők is képviseltetik magukat a játékszoftverek fejlesztésében, így képesek belevinni a saját látásmódjukat, vonzóbbá téve ezt a szórakozási formát a hölgyek körében is.
Még nincs hozzászólás