Simon Benski Bence és a hiphop
A reklámszakember kedvence a hiphop. Simon Benski Bence éjszakánként beáll a DJ-pult mögé, és kedvenc műfajának trackjeit mixeli az arra nyitott közönségnek. A hiphop célja szerinte nem kizárólag a szórakoztatás: a ritmikus szövegmondásos, afroamerikai zenei kultúrából eredő műfaj egyszerre kíván felkavaró, újszerű és elgondolkodtató lenni. A nívós underground szórakozóhelyeken fellépő lemezlovas kreativitását, gondolatiságát és üzeneteit nemcsak civil munkáján, de zenei világán keresztül is kifejezésre juttatja.
Zenei ízlésének formálódása szempontjából legmeghatározóbb tinédzseréveit Simon Bence Németországban töltötte, ahová családja a kilencvenes évek elején költözött. Itt fedezte fel magának a rappelős-szövegelős hiphop műfajt, és az ehhez tartozó kulturális környezetet.
A műfaj alapelemei – a breaktánc, a beatbox, a DJ-zés és a rappelés – magukkal ragadták. Míg Magyarországon ekkoriban még leginkább humoreszk jelleget öltött a rap, addig Németországban dinamikusan fejlődő, hiteles zenei kultúrát és életformát képviselt a hiphop. Követői gyakran felismerhetőek a külső jegyek alapján: színes tornacipőt, lezser, jellegzetes ruhadarabokat, divatkiegészítőket, sapkákat, ékszereket hordanak:
„A posztszocialista évek meglehetősen zárt Magyarországa után egy zavartalan fogyasztói társadalom kellős közepén találtam magam, ahol mindenki éhes és nyitott volt a kulturális sokszínűségre” – mondja Bence, aki szerint a hiphop bátor, szemtelen, okos, sokszor provokatív – hiszen a belvárosi sznob, semmitmondó és üzenet nélküli műfajok ellenkultúrájaként született meg.
Missziója, hogy feszegesse a határokat, tabutémákat érintsen, gondolkodtasson el, ugyanakkor maradjon színvonalas és igényes. A lázadó és küldetéstudattal bíró szöveggyárosok adott időn belül pergő nyelvvel sokat és gyorsan tudnak elmondani.
„Míg egy lírai pop- vagy soulfelvétel általában érzelmi állapot közvetítésére korlátozódik, addig a hiphoposok saját környezetük riporterei, és élő egyenesben adják közzé, amiről egyébként senki sem beszél” – vallja a DJ, aki szerint a műfaj bölcsője Amerika, de bárhol hiteles lehet, ahol megtalálja a saját közegét, nyelvét és irányát. „Hiteles a II. kerületi újgazdag fiú is, de az ózdi romagyerek is, ha arról rappelnek, ami az ő környezetükben történik.”
Bence a családja hazaköltözése után magyar középiskolában érettségizett. Csalódottan vette tudomásul, mennyire eltér a hazai kulturális közeg a nyugat-európaitól. A zártság és az elmaradottság miatt főiskolai tanulmányai megkezdéséig kívülállónak és idegennek érezte magát. Hogy otthonosabb legyen a környezete, hiphopegyüttest alapított.
„Az árral szemben” nevű formáció a populáris helyett az underground vonalat képviselte, üzeneteikre így nehezebben volt vevő a hallgatóság, mégis viszonylag gyorsan hírnévre tettek szert. „Akkoriban nem volt internet, Youtube, Facebook, mp3, és mindössze egy magyar zenecsatorna létezett. Kazettákkal népszerűsítettük magunkat, de még így is országszerte hívtak minket fellépni.”
Bence úgy érezte, a siker rossz irányba vitte őt és zenésztársait, ezért úgy döntött, befejezi a közös munkát. A fiatal zenész, aki a civil életben mindvégig a médiában dolgozott, a zenekar feloszlása után televíziós szerkesztőként, marketingkommunikációs szakemberként tevékenykedett, és saját rádióműsort készített zenész kollégákkal.
Szereplési vágya ugyan eltűnt, de továbbra is megmaradt benne az igény, hogy a zenével fejezze ki magát. Hogy másokkal is megismertesse az általa kedvelt és az évek során összegyűjtött zenéket, elkezdett lemezlovaskodni. A Benski név több mint tíz éve ismert a hazai underground zenei életben, heti rendszerességgel pörgeti a lemezeket felkapott budapesti szórakozóhelyeken. Rá jellemző, egyedi hangzásvilága különböző műfajok ötvözeteként jön létre: Benski hiphop-, house-, funk-, soul- és jazz-elemeket vegyít mixeiben.
Két éve saját reklámügynöksége van, és nagyon élvezi, hogy kompromisszummentesen dolgozhat. Korábban a megrendelőhöz alkalmazkodott; ma már azért kérik fel őt, mert bíznak az ízlésében, az ötleteiben, a munkájában.
Csakúgy, mint amikor zenélni hívják. „Mind a DJ-zésben, mind a marketingkommunikációs szolgáltatásban rám bízzák a dolgot. Ismernek, tudják, hogy amit csinálok, az jó lesz nekik. Nagyon hosszú út volt eljutni idáig, rengeteg munka van benne, de megérte. Végre a helyemen vagyok.”
Hisz abban, hogy az igényes kulturális háttérből érkező produktum, akár zenei egyveleg, kép, szöveg, vagy egy teljes reklámkampány, megtalálja a rá fogékony befogadókat. „Alternatívát kell nyújtanunk, különben csak a silányság és a mellébeszélés marad. A hiphopban és a marketing területén is fontos, hogy színvonalas és hiteles légy, és ne hazudj.”
Bence személyes életében is az egyenes kommunikációra törekszik. „Nem beszélek rébuszokban, mindig tisztán és érthetően közlöm a szándékomat.” Úgy érzi, amit a hiphopon keresztül át tud adni, azt vissza is kapja az élettől, ezért sosem fáradt, a kiégettséget vagy az életuntságot hírből sem ismeri.
„A munkámat szerencsére már egy kulturális komfortzónából végzem, teremtettem egy olyan közeget, amelyben jól érzem magam, és amely motivál. Nekem nincs rá időm, hogy hazudjak magamnak vagy másoknak, én ezt képviselem, és így vagyok flow-ban.”
Még nincs hozzászólás