A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

'Segítséget sose kértem'

Kislány még, amikor Móricz Zsigmond Csöréjeként megszeretjük. Ölelésre éhes tanyasi gyerek. Évekkel később, amikor egy kecskeméti szükséglakásban lehangoló körülmények között él a párjával, és még szül is, megmozdul alatta a föld. Sokan ítélkeznek fölötte. Mára minden őt igazolja. Emberi tartását és intelligenciáját. Rendületlenségét és józan ítélőképességét. Czinkóczi Zsuzsa. Egy nő, aki csak a filmen volt Árvácska.

Czinkóczi Zsuzsa
Fotó: Lakos Gábor

Elnyeli a fotel a kecskeméti szálloda halljában. Sötét is van, s ez áthangolja a délutánt. Arca szemüveg mögött. Elbizonytalanodom. Ő lenne az? Megelőz a köszönésben. A hangjából felismerem.

RIDIKÜL MAGZIN    Negyven évvel az Árvácska bemutatója után milyen erővel van jelen az életében Ranódy László filmje?

CZINKÓCZI ZSUZSA  Az Árvácska folyamatosan jelen van az életemben. Ha nem vagyok filmes közegben, akkor is. Nem egy letett csomag, amelyről nem beszélünk többet. Ezzel nőttem fel. Akárhova megyek is, mindig bennem van a film. Büszke vagyok rá.

De a Mészáros Mártával forgatott Napló-trilógiát is ugyanígy imádom. Hálás vagyok a sorsnak, hogy ennyi széppel megjutalmazott. Hogy megismerhettem Mártát, és közel kerültünk egymáshoz. Ez mind külön boldogság a szívemnek.

RM   S a tanya? Semmi nosztalgia?

CZS  Tizennégy éves voltam, amikor végérvényesen elköltöztem onnan. Addig nem szerettem. Hidegben bicikliztem, fáztam, kályhában tüzeltünk, nem volt villany, fürdőszoba, melegíteni kellett a vizet. Egy gyönyörű szálloda vagy a tanító néni lakása után persze, hogy láttam, érzékeltem a különbséget.

Hosszú évekig gondolni sem akartam az egykori életem színhelyére. Aztán tíz évvel ezelőtt összeköltöztem a mostani párommal, azt mondtam, legyen tér, külterület, város széle. Csak ne a puszta közepe!

Így költöztünk ki Kecskemét peremére. Családi házunk van, 170 méter hosszú, 40 méter széles telekkel. Kert is van meg gyümölcsös, a körülmények is egészen mások, mint régen, a tanyán. Komfort van, kényelem. Kandalló is, ami ontja a meleget.

RM   A szülei látják mindezt?

CZS  Már nem élnek. Négyen vagyunk testvérek a szüleink első házasságából. Amikor elváltak, ketten mentek apuval, ketten maradtunk anyuval, aki aztán újra férjhez ment, és született két húgom. Így lettünk újra nagy család. Anyu látta a filmjeim egy részét. A maga módján örült is a sikereimnek. A gyerekei, a munka, az állatok, az életben maradás volt fontos neki. Minden áldott nap egy újabb küzdelmet jelentett számára.

RM   A küzdés mint olyan átörökíthető?

CZS  Dolgozom én is folyamatosan. Gályázunk. Mindenki. Takarítócéget vezetek, de ha kell, én is megyek.

RM   Főnökként?

CZS  A magam főnökeként. Mindenki tudja, mi a dolga. Én is. A csirkegyárban, sok évvel ezelőtt, rosszabb volt. S amellett még két másik munkát is vállaltam, hogy el tudjam tartani a fiamat. Keményen dolgoztam akkor is, hogy meg tudjunk élni.

RM   Tamás, a fia már elmúlt harminc. Hogyan alakult a sorsa?

CZS  Önálló életet él a párjával Angliában. Kimentek. Itthon üzletkötő volt, kint kárpittisztító, de vállal más munkát is. A jobb élet reményében mentek el, és ahogy mondják, kényelmesen meg tudnak élni. Karácsonykor voltak itthon. Ha sokáig nem jönnek, megyek én.

RM   Nemrég újra Mészáros Mártával dolgozott, az Északi fényben. Hadd kérdezzem előbb korábbi közös filmjeikről. Az Ők kettenben Marina Vladyval, Vlagyimir Viszockijjal és Jan Nowickival forgatott. Akkor már fel tudta mérni, kikkel áll a kamera előtt?

CZS  Nem úgy közeledtem hozzájuk, mint sztárokhoz. Nem is tudtam, kik ők, de imádtam mindegyiküket. Gyermek és felnőtt letisztult kapcsolata volt ez. Nyilván volt, aki éreztette, hogy jobban szeret, vagy fontosabb vagyok neki – én mindenkihez egyformán viszonyultam. Marina Vladytól gyönyörű irhabundát kaptam, amit az egész família végighasznált. Mindkét húgom végignyúzta.

RM   Később jöttek a Naplók, A magzat, a Kisvilma, A temetetlen halott, az Utolsó jelentés Annáról.

CZS  És A hetedik szoba. Akkor elég rossz passzban voltam. Felhívtam Mártát, hogy nem érzem jól magam, mintha összeomlott volna körülöttem a világ. Nem tudtam, mi lesz velem, hogyan tovább. Márta megnyugtatott. Mondta, hogy két hét múlva Lengyelországban forgatja A hetedik szobát, menjek ki én is, keresek egy kis pénzt, feltöltődöm, aztán megoldom szépen az életemet.

RM   Így lett?

CZS  Igen. Nagy élmény volt a lengyelországi forgatás. De a többi is. Nekem effektíve nagyon kevés ember segített úgy, mint Márta. Ő időről időre utánam nyúlt. Nem engedte, hogy eltűnjek. A távolból figyelt. Vigyázott rám.

Segítséget sose kértem. Sem tőle, sem mástól. Nem tudok, és nem is szeretnék segítségért könyörögni. Az nem én lennék. Mártára kezdettől fogva felnézek. Bármit mondott vagy tanácsolt, elfogadtam. Tudtam, hogy az úgy van, ahogy ő látja. A feltétel nélküli szeretetet érzem benne.

RM Ha két film között hosszabb szünet adódik, nehéz újrakezdeni? Vagy folyamatos készenléti állapotban várja, hogy hívják?

CZS  Nem ilyen tudatos ez nálam. Nem így élek. Nem gondolok arra, hogy legközelebb mikor hívnak. Az is lehet, hogy soha többet, és én akkor is boldog ember leszek. Pontosabban: maradok. Hiszen már eddig is annyi jót és szépet kaptam, és olyan emberektől! Ha ennyit adott a Jóisten, ezzel is megelégszem. Nem mondom, hogy amikor évekig nem forgatok, az első „tessék!”-nél nem érzek izgalmat. Bele kell jönnöm. Aztán elmúlik a feszültség, és jön egy furcsa örömállapot.

RM Az Amerikai rapszódiában Scarlett Johanssonnal és Nastassja Kinskivel dolgozott.

CZS  Mellettük már nem voltam gyerek. Scarlett fiatalabb nálam, láttam a kettőnk közti különbséget. Ő már akkor is tudatosan mozgott a pályán, én ösztönös lányként forgattam.

Nastassja Kinski sztárként élt, mindenkitől szeparálva, de mindig a maga valóságát hozta. Halálosan egyszerű ember ő is, csak a hollywoodi gépezet működteti. De imádom én Törőcsik Marit, Kováts Adélt, Hegyi Barbarát és Eszenyi Enikőt is, akikkel Mártánál dolgoztam. Csak már annyi jelzőt elhasználtam!

RM   Megvan az a pillanat az életében, amikor először érezte felnőttnek magát?

CZS  Amikor a fiam megszületett. Odáig sodródtam, vitt az élet. De az a nap mindent felülírt. Addig nem is analizáltam semmit. Gyerek voltam. Másra figyeltem. A filmek révén hétéves korom óta egyfajta vándoréletet éltem. Évekbe telt, míg megtaláltam a helyem.

RM   Cannes-nal milyen képeket hívok elő az emlékezetéből?

CZS  Napló, nagydíj. Tamás már megvolt. Pár hetesen hagytam itthon. Akkor már más életet éltem, Cannes egyáltalán nem csalogatott, de Márta szava szent volt számomra. Tudomásul vettem, hogy menni kell. Cannes az első olyan hely volt az életemben, ahol csak sétálgattam, nézelődtem.

De tátott szájjal, hogy ilyen is van?! Tenger, szálloda, uszoda. Ennyi gyönyörűség egy helyen, plusz a vörös szőnyeg hirtelen sok volt számomra. Éreztették velem, hogy letettem valami értékeset. Hogy súlya van a munkámnak.

Tíz napra szólt a meghívás, de a harmadik napon azt mondtam, vár a baba, szeretnék hazautazni. Elég volt, amit addig láttam. Életre szóló élmény, köszönöm, de mennem kell, nekem a gyerekem mellett a helyem. És haza is jöttem.

RM   Honnan ez a mérhetetlen tisztánlátás, higgadtság, földközelség? Hogy soha, egy pillanatra sem veszítette el a fejét? Ki tanította meg minderre?

CZS  Ezt vagy hozod, vagy ilyenné válsz. Én nagyon racionális vagyok, ami bizonyára abból fakad, hogy hétéves korom óta hatalmas kontrasztban éltem. Ha véget ért a forgatás, mentem haza. Taxi vitt, taxi hozott, szálloda, finomságok, szép ruhák, de pontosan tudtam, hogy ez tizenöt-húsz-harminc vagy ötven forgatási nap, és a landolás otthon lesz.

Időre volt szükségem ahhoz, hogy a magánéletem ilyen harmonikus legyen. Küzdeni kellett, talpon maradni. A fesztiváloknál sokkal fontosabb dolgokra figyeltem. Örültem a díjaknak, a teheráni vagy a viareggiói fesztivál elismerésének, de a gyerekemnek akkor is ennie kellett, ha nem filmeztem. A kecskeméti életem egy percre sem állhatott le.

RM   Most miről szólnak a napjai?

CZS  Biztonság, összetartozás, kiegyensúlyozottság. Az egykori nehéz körülményekhez képest most a nyugalom szigetén élek. Felnőtt a fiam, már magamra is jobban figyelhetek. Maradt energiám elég, aminek nagyon örülök. Őszintén mondom, tényleg rendben vagyok.

RM   Az Északi fényben jó szerepet kapott?

CZS  Nem nagyot. De Mártánál lenni mindig nagyon jó, függetlenül a szerep nagyságától. Egyszerűen szeretek a közelében lenni. Nekem az mindig feltöltődés, óriási öröm. Azt viszem tovább, azt osztom meg a párommal.

Címkék: színész, takarítás, árvácska, mészáros márta, napló gyermekeimnek

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!