Öltözzünk irodalomba! Simple On You - A vers összeköt
Szabó Erika színésznő úgy gondolja, a költészet mai, korszerű és trendi. Összeköt, és nem elválaszt. De emellett még azt is vallja, hogy a vers minden korosztálynak jól áll. Mert viselhető is. Hogy hogyan? Most elmeséli.
Mindannyian emlékszünk a kötelező olvasmányokra, rettegett verselemzésekre, kötelező versmondó versenyekre… Szerencsére felnőttkorunkra általában ’kinőjük’ az olvasás kötelező jellegét, és megszeretjük az irodalmat és a verseket. Valahogy így volt ezzel Szabó Erika csodaszép színésznő is, aki szintén később vált az irodalom szerelmesévé és igazi olvasó emberré, amolyan ’versfalóvá’.
Erikát sokan a Barátok közt sorozatból ismerhetik, de például az Üvegtigris című filmben is elbűvölt minket. A Thália Színház tagja, és rendszeresen játszik a Vígszínházban is. Emellett nem kevesebb mint 20 éve dolgozik koreográfusasszisztensként is, és mivel szülővárosa, Dabas a ’szívügye’, a Dabas rádióban is hallhatjuk műsorvezetőként. Erika energiabomba természetének és alkotó énjének ez még mindig nem volt elég, így testvérével és sógornőjével három éve létrehoztak egy különleges és szupersikeres divatmárkát.
Erika, Jocó és Reni, azaz Szabó Erika, Szabó József és Bálint Renáta a – ma már egyre többek által csak „verses pólós csapatként” hívott – Simple On You alkotói verseket, versrészleteket nyomtatnak pólókra és ruhákra, egyedi grafikával minden egyes darabon.
„Az öcsémmel és a feleségével hárman ültünk egy januári estén, és borozgattunk a pincében” – meséli a színésznő. Arról beszélgettünk, hogy nagyon szeretnénk, mint család, együtt belevágni valamibe. Ami közös, amiért együtt dolgozunk. Mindenféle remek ötletünk támadt a kutyaeledel-bolttól elkezdve a fürdőruhagyártáson át sok elvetemült dologig.
Aztán az öcsém talált egy különleges textilnyomtatás-technikát, a versek behozatalát én javasoltam, a sógornőm pedig kitalálta a rajzok gondolatát hozzá. Szóval abszolút hárman hoztuk össze, szépen, apró lépésenként elkezdtük építgetni a közös álmunkat… Mögöttünk nincs erős szülői anyagi háttér, tehát mindent magunk csináltunk és csinálunk. Azt mondtuk, hogy mindennap tegyünk hozzá egy picit. Ne teljen el úgy nap, hogy nem tettünk valamit érte. Így lett fél év alatt az ötletből termék és webshop.
Valljuk, hogy a versek elkísérnek bennünket a hétköznapokban is. Ahogy az illatok is elsuhanhatnak mellettünk az utcán, úgy szeretnénk, ha legnagyobb költőink gondolatai is kilépnének a verseskötetekből. Egyszerűen magunkon viseljük (’Simple On You’) ezeket a sorokat, és talán aki lát minket az utcán vagy buszon, metrón utazva, esetleg egy találkozón, hazamegy és leporol egy Ady-, Radnóti- vagy József Attila-kötetet, és elkezd olvasni…
Tehát szlogenünk, amely szerint ’a vers összeköt’, megjelenik a hétköznapok szintjén, egyszerűen szebbé teszi az életünket. Hisszük, hogy a költészet mai, korszerű és trendi. Összeköt, és nem elválaszt. Minden korosztálynak jól áll. Nem kötődik szubkultúrához, ideológiához és bármilyen helyzetben stílusos.
A rajzok pedig önálló művészeti alkotásként működnek a ruháinkon, így segítve a közös gondolkodást. A művészt mindig az adott versek inspirálják.
Az induló gyártási technikánk, az úgynevezett szublimálás, amellyel Magyarországon az elsők között voltunk. Ez a nyomási technika rendkívül részletgazdag színeket hoz létre, így biztosítva a tartós csúcsminőséget megfizethető áron. Azt említenünk sem kell, hogy minden ruhadarabunk 100%-ban hazai termék.
Mi készítjük a szabásmintát, mi válogatjuk össze, és csak prémium minőségű, valamint újrahasznosított poliészter anyagokat használunk. Természetesen a pólókat és ruhákat mind külön varrjuk, sosem kész ruhákra nyomtatunk. Mind a művészi, mind a szakmai munka 100%-ban magyar.
Az indulásnál megjelenített Ady-, Radnóti- és József Attila-versek választékát ma már kiegészítettük Cseh Tamás csodálatos dalszövegeivel, de például Szinyei Majálisa is jelent már meg pólón. És a sor itt nem ér véget. Eddig a mi kedvenceinket álmodtuk ruhára, és minden esetben hárman szavazunk: imádjuk Kosztolányi, Petőfi, Arany János, Örkény István verseit és prózáit is, de végtelen kiaknázatlan lehetőséget látunk még… Mondanunk sem kell, hogy a férfikollekcióink népszerűségben már vetekednek a nőivel, hiszen a férfiak is nagy ’versfalók’, és nekik ma még azért kevesebb a magyar designerválaszték.
Hármas csapatunk időközben kiegészült Volf Petra iparművész képzőművésszel. Petra a szöveg elolvasása után szabadon álmodhat grafikát, melyet a szövegről érez, ami őt megérinti, azt alkotja meg. A rajzokat a szöveghez pedig Molnár Eszter Szilvia illesztette, ő készítette a tipográfiát.
Nagyon vicces, hogy Petráról kiderült időközben, hogy ő is versmondó volt kamaszkorában és hogy nagyon kötődik a szövegekhez. Ahogy egyre több partnerünkről és ismerősünkről szintén megtudjuk ugyanezt.
Fantasztikus érzés például úgy menni a nyomdába, hogy a nyomdász kedvenc ’munkája’ mi lehetünk, mert ő is imádja a verseket, vagy amikor a boltban, az óvodában, a kormányhivatalban már többen ismernek fel a verses pólók kapcsán, mint mondjuk a tévésorozat alapján.
Külön öröm, hogy igazából a márka elkezdett önálló életet élni. A legtöbben szájhagyomány, ajánlás útján keresnek minket, és rettenetesen boldogok vagyunk, amikorn mondjuk, szembejön velünk az utcán egy SOY-póló, amely nem a saját tükörképünk (ilyenkor mindig eszembe jut, hogy milyen volt, amikor ezek a minták még csak szürke skiccek voltak), vagy éppen a versimádó ügyfeleink kiposztolják a közösségi oldalukra. Innen jött az ötletünk, hogy megkértük a vásárlóinkat, hogy amikor külföldön jár egy pólónk, azt is küldjék el nekünk. Pont úgy, ahogy az Amélie csodálatos életében a törpe, aki világ körüli útra indul…
A divatból csináltunk irodalmat, és az irodalomból próbálunk divatot: szeretnénk, hogy ha valaki kimondja a márka nevét, akkor lehetőleg minél többen tudják, miről is van szó, így pedig az emberek tudatában tényleg összeköt minket a vers és az irodalom szeretete.”
(x)
Még nincs hozzászólás