Ridikül Magazin logo

Olcsó! De jó?

Ne tagadjuk, nyáron könnyebb kézzel adunk ki pénzt - akár itthon, a különböző piacokon, vízparti árusok bódéjánál, vagy külföldön járva - egy-egy márkás táskára, pólóra, sálra, parfümre, miközben a lelkünk mélyén tudjuk: nem lehet ilyen olcsó az, ami valódi. De az illúziót megadja, a ridikül árulkodó bélését pedig nem vizsgálgatjuk.

Fotó: Shutterstock.com

Ki ne találkozott volna már Dudwil hátizsákkal vagy fordított pipás sportcipővel? Persze nem mindig ilyen egyszerű azonosítani, vajon az alacsony ár mögött kivételes akcióról vagy utángyártott hamisítványról van-e szó. 

Vásárlóként is kellemetlen, mikor hamis termékkel szúrják ki a szemünket, de cégként akár csődközeli helyzetbe is sodródhatunk, ha nem gondolunk jó előre a márkavédelemre.

Én kardom, te kardod

Az első védjegyeket valószínűleg a fegyverkovácsok alkalmazták, még az ókorban: saját monogramjukkal látták el a kardokat. Így ha valaki elégedett volt a harci eszközzel, később visszatérhetett a készítőjéhez, vagy ajánlhatta az ismerőseinek.

Ugyanezt a funkciót látják el manapság is a márkajelzések, védjegyek. 'Sok minden lehet védjegy, ami karakterisztikus jellemzője a termékünknek, szolgáltatásunknak. Lehet ez egy márkanév, egy logó, egy jól hangzó szlogen, egy jellegzetes forma, de akár egy egyedi színkombináció is.

Sőt, beszélhetünk földrajzi árujelzőkről is, például a tokaji borok vagy a szabolcsi alma esetében' – magyarázza Takács Gábor márkavédelmi szakértő, aki húsz éve dolgozik a márkavédelem és a védjegybitorló tevékenységek elleni harc területén, s a kezdetektől segíti a hazai hatóságok munkáját az ilyen vizsgálatok során.

Hurrá, hamisítanak minket!

Gábor azt meséli, sok cégnél egyenesen pezsgőt bontanak, mikor a termékeiket elkezdik hamisítani. 'Azt gondolják: király, olyan jó vagyok, hogy már hamisítanak is. Aztán persze nem tart soká az öröm, hiszen pár hónapon vagy éven belül elkezd látszani az árbevételen is, hogy komoly konkurens az olcsóbb, hamis verzió” – meséli a szakértő.

Azt mondja, mindig egyszerűbb a megelőzés, mint a tűzoltás: érdemes már akkor márkavédelmi szakértőhöz fordulni, amikor megalkotjuk a brandet, nem csak akkor, amikor már veszélyben a márkánk. „Volt olyan, hogy az egyik nagy sportruházatgyártó termékcsaládját nem védték le Magyarországon.

Egy török testvérpár szemfüles volt: levédették ők. Később nem kevés időbe és pénzbe került, mire jogilag bizonyítani lehetett, hogy a világmárkáé az eredeti, és a törököké a hamis.'

Adjuk a rászorulóknak!

Hamis árut lefoglalni a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak és az Országos Rendőr-főkapitányságnak van joga, illetve a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, másodfokú ügyekben pedig országos illetékességgel a Pest Megyei Kormányhivatalnak.

'A hatóságokkal szinte minden nap ellenőrzünk: előre megtervezve, spontán vagy bejelentés alapján, piacokon, üzletekben, plázákban, határátkelőkön, akár az áruk szállítása közben. A lefoglalt termékekkel kapcsolatban gyakran felmerül kritikaként, hogy miért nem adjuk a rászorulóknak, miért semmisítjük meg.

Nos, ilyenkor az a protokoll, hogy megkérdezzük a védjegy jogos tulajdonosát, engedélyezi-e a karitatív felhasználást, amire általában az a válasz, hogy természetesen, ha eltüntetünk minden, a márkájukra utaló jegyet a termékről.

Ez viszont nem mindig megoldható, gondoljunk például az óriási logókkal ellátott pólókra. Bár láttam már olyat is, hogy több ezer hamis pólót szétvágtak, a márkajelzéses elejüket kidobták, a hátakat pedig összevarrták, de lássuk be: ez óriási emberi, időbeli és anyagi ráfordítással jár.'

A józsefvárosi piac az internetre költözött

Manapság egyre nagyobb teret hódít az internetes kereskedelem. Sokkal olcsóbb és egyszerűbb webshopot üzemeltetni, mint üzlethelyiséget bérelni és ott eladókat alkalmazni. Persze ez a hamisított termékek forgalmazásának is új lendületet adott.

Takács Gábor szerint 'mára a józsefvárosi piac az internetre költözött: bárminek beszerezhetjük az olcsóbb változatát, akár a Távol-Keletről is, pár dollárért. Ez egy új kihívás, amire uniós szinten kell megoldást találni.' 

Címkék: vásárlás, nyár, hamis márkák, trendmánia

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!