A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Nők a pilótafülkében

A repülés megszállottjai. Bátrak, semmitől sem félnek. Ha kell, várnak türelemmel, míg felnő melléjük a társadalom, és elismerik, hogy képesek arra, amire a férfi kollégák. Hatalmas gépeket uralnak, és biztonsággal hasítják a kék eget. Ők a női pilóták, akik sosem rettentek meg a kihívásoktól.

Emily Warner
Fotó: Wikipédia

A 18. század Franciaországa az újítások, a felfedezések és a bátor hölgyek időszaka volt. 1784-ben a francia operaénekesnő, Madame Thible egy Montgolfier-ballonnal emelkedett a magasba, mely tettét sokan követték. Három évre rá egy Sage névre hallgató hölgy már odáig merészkedett, hogy férfi kíséret nélkül végezte léggömbrepüléseit. Valószínűleg ezek a kezdeti lépések adták meg a kedvet és a bátorságot ahhoz, hogy a hölgyek testhezálló kihívásnak érezzék a levegő meghódítását.

Kezdeti szárnyalások
Bár a pilóták között a mai napig több férfit találunk, mint nőt, a hölgyek sikere elvitathatatlan, főleg, ha hozzátesszük, hogy a 19. század elején bizonyító férfiak mellett sok esetben a feleségük is jelen volt. Példa erre a Garnerin házaspár, ahol a feleség, Élisa csaknem olyan ügyes ejtőernyős ugrásokat hajtott végre, mint a férje. Sikerük Európa-szerte mérhető volt. Jean-Pierre Blanchard, aki először szelte át a La Manche csatornát hőlégballonnal, szintén többször repült a felesége kíséretében. Halála után Sophie folytatta a ballonos repüléseket, ám 1819-ben lezuhant: halálával a repülés első mártírnőjét gyászolták. A motoros repülőgépek sem tartották vissza a bátor női pilótákat, az angol Edith Maud Cook 1910-ben egyedül vállalkozott a Blériot-monoplán irányítására. 

A 20. század innovációi
Magyarországot sem kerülte el a repülés láza: 1910-ben elsőként Csermely Károly vitte el repülni a feleségét. Az első női pilótát Steinschneider Lilly személyében ünnepelhette a hazai közönség, és szenvedélye ragadósnak bizonyult, mert egyre több hölgy vállalkozott a cseppet sem veszélytelen szakma kitanulására. 

Az I. világháború sem riasztotta el a vállalkozó kedvűeket, így az első katonai hölgypilóta, Elfriede Riote már a német légiflotta tagjaként hasította a kék eget. Az 1920-as és '30-as évek legismertebb női pilótája az amerikai Amelia Earhart lett, aki a nők közül elsőként repülte át az Atlanti-óceánt. Amikor a Csendes-óceánt is át akarta repülni, nyomtalanul eltűnt (erről lásd cikkünket a 16. oldalon). Az első színes bőrű pilótanőre sem kellett sokáig várni: 1921-ben az amerikai Bessie Coleman Franciaországban tette le sikeres vizsgáját. Karrierje nem bizonyult hosszú életűnek, öt évvel később tragikus véget ért.

Még a II. világháború előtt megszületett a távolsági repülés új világrekordja. A cím Valentyina Grizodubova, Polina Oszipenko pilóták és Marina Raszkova navigátor nevéhez fűződik, akik 6500 kilométert megtéve váltak világhírűvé. 

Az orosz pilótanők a II. világháborúban nagy elismertséget szereztek, mert azon túlmenően, hogy önálló női ezredet képeztek, számos légi győzelmet arattak. A háborúban a német pilótanők is szépen teljesítettek, ám érdekes tény, hogy az amerikai hadsereg nem szívesen engedte női pilótáit a frontra, helyette más munkákkal bízták meg őket. A háborút követően az orosz légierőnél szolgáló női pilóták alakulatait felszámolták, ám lehetőséget kaptak rá, hogy az Aeroflot belföldi járatain utasszállító gépeket vezessenek. 

A férfiuralom vége
A polgári légiközlekedés első hivatásos női pilótáját, Helen Richey-t 1934-ben alkalmazta az amerikai General Airlines. A polgári légiközlekedésben betöltött férfihegemóniát azonban csak az 1970-es évek környékén tudták áttörni a hölgyek. Az első női kapitány, Emily Warner 1976-ban ült a Boeing B-737 kormánya mögé. Példáját 1984-ben a holland Mariette Braspenning követte, aki a KLM kötelékében repült. 

A '80-as évek áttörést jelentettek: az amerikai és orosz légitársaságok után Svájc is szorgalmazta a női pilóták jelenlétét. Ennek eredményeképpen a Luzerni Aero Club pilótaiskolájába 1400 férfi mellett 93 női tanulót is felvettek. 1986-ban a Lufthansa elnöke bejelentette, hogy vége a férfiuralomnak, és a német pilótaiskolába jelentkező 6000 nő közül 2 fő számára bizalmat szavazott. Egy évvel később a brit légiközlekedésben is feltúntek az első női pilóták. Az igazi szenzáció mégis az volt, amikor 1987-ben Sydney-ben leszállt a Continental Airlines DC10-es óriásgépe, amelynek a teljes személyzete egytől egyig nő volt. 

Egyre több női pilóta kapta meg a kapitányi rangot világszerte, és míg Amerikában majd' 3000 főt tartottak nyilván, más légitársaságoknál a női pilóták száma nem haladta meg az 50-100 főt. Az amerikai hölgyek számára csupán egyetlen gép maradt tiltott: a légierő egészen 1992-ig nem engedte a nőket vadászgépet vezetni. 

Címkék: női pilóta, madame thible, elisa garnerin, la manche csatorna, steinschneider lilly, katonai női pilóta, elfriede riote, bessie coleman, valentyina grizodubova, távolsági repülés, polina oszipenko, marina raszkova, emily warner, fokker 70

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!