Négy évszakban - két keréken
Hűvösebb időben, a tél közeledtével ugyan sokan küldik téli álomra, ám egyre többen akadnak, akik már négy évszakos üzemmódban használják a kerékpárjukat.
Egy hűvös téli napon rég látott ismerős húzott el mellettem a belvárosban, aki láthatóan nem foglalkozott a bicikliseket elrettentő körülményekkel. A „szél-hideg-eső” hármas bármelyike legtöbbünket elriaszt a kerekezéstől, ő azonban így is élvezettel száguldott az Andrássy úton. Mivel biztos voltam benne, hogy ugyanezt teszi egész télen is, rákérdeztem nála, miért is jó egész évben bringázni.
„Ugyanolyan jó, mint nyáron. Időben odaérsz mindenhová, nincs dugó” – válaszolja a „száguldozó ismerős”, Viszlay Zsuzsanna, aki a hideget firtató kérdésemre egy népi bölcsességgel válaszol: „Nincsen rossz idő, csak rosszul öltözött biciklis” – ezzel gyorsan meg is győz a kérdésem naivitásáról.
„Sportolsz, mozogsz, miközben közlekedsz, és nem járulsz hozzá a légszennyezés növekedéséhez. Ez egyébként télen különösen fontos, mert akkor nemcsak a közlekedés, de a fűtés is szennyezi a levegőt. Amikor nyolc éve elkezdtem, mindig csak a következő napig néztem előre, aztán egyszer csak eljött a tavasz” – teszi hozzá Berta Krisztián, aki szintén „négy évszakos” bringás.
Mindent, persze, ő sem bír ki: amikor ónos eső van, vagy hóvihar, akkor metrózik. Elmondása szerint kerékpár-karbantartás vonatkozásában nincs sok változás télen sem: „A latyakban is érzed, hogy mikor kell kenés a láncnak, ilyenkor nem kéthavonta, hanem háromhetente kell olajozni”. Igaz, az állagmegőrzés fogalma egészen más egy tanyasi libaterelő kerékpár és egy több százezer forintot érő presztízsbicikli esetében.
Tíz évvel ezelőtt nagyon kevesen kerekeztek télen, ám azóta évente csaknem megduplázódik azok száma, akik zord időjárásban is használják a drótszamarat. Erre az időszakra is megvan, persze, a speciális felkészülés, a nem mozgó ízületeket védeni kell, így érdemes például síkesztyűben vagy téli bringáskesztyűben tekerni.
A két fő ellenség a hideg és a szél, ezek ellen tudatosan kell készülni. „Sokkal kevesebb cucc kell télen, mint az ember gondolná. Térdvédő az nem árt, amit a nadrágodra rá tudsz tenni kívülről egy tépőzárral. Ha valaki nem bakancsban teker, akkor a hideg ellen érdemes védenie a bokát.
Érzékenyebbeknek ajánlatos a fület és az arcüreget is óvni valamilyen módon – mondja Zsuzsanna, aki szerint túlöltözni sem szabad bringázáshoz. – Az elején fázni fogsz, de mivel mozogsz, egy sokkal vékonyabb kabát is elég. A lényeg a kabát szélállósága, és fontos, hogy ne izzadjon le benne az ember, mert utána meg fog fázni, ha megáll valahol.”
A téli havas-jeges időszakban a csúszásveszélyt is érdemes enyhíteni, ehhez elegendő lehet a guminyomás kismértékű csökkentése, és a súlypont változtatásához lejjebb állíthatjuk az ülést is. „A csúszás egy dolog: hó esetén inkább az a gond, hogy nem takarítják a bringautakat, sőt, épphogy rátolják a havat. Sokan emiatt kényszerülnek ki a kerékpárút melletti forgalmi sávba” – osztja meg téli tapasztalatait Zsuzsanna.
A Critical Mass a Magyar Kerékpárosklubbal összefogva 2011 óta, tavasszal és ősszel egy-egy alkalommal lámpaszámlálásra invitál, amelynek segítségével azt igyekeznek felmérni, mennyire láthatóak, illetve látnak a kerékpárral közlekedők. Az önkéntesek által elvégzett felmérés szerint az utóbbi négy évben 10%-kal csökkent azon kerékpárosok száma, akik egyáltalán nem használtak világítást kerékpározás közben. A tavalyi mérést november 11-én este végezték, 2016 márciusában pedig akár a Ridikül olvasói is bekapcsolódhatnak a mindössze húszperces lámpafigyelő kalandba.
Hozzáteszi, hogy az autósoknak fokozottan kell figyelniük ilyenkor a kerékpárosokra, a biciklis ugyanis „éppolyan széles, amilyen magas”: esés vagy elcsúszás esetén a nem megfelelő oldaltávolság komoly balesethez vezethet.
Éppen ezért a biztonsági kérdéseket sem kerülhetjük meg. „A statisztikák szerint minél több a kerékpáros az utakon, az egyedi bringás annál nagyobb biztonságban van, mert jobban figyelnek rá az autósok. Én úgy látom, folyamatosan javul a helyzet, és ez télen is így van.
Kellő oldaltávolságot kapunk előzésnél, megadják a kereszteződésekben a jobbkéz-szabály szerinti előnyt” – mondja Krisztián, aki arra azért felhívja a figyelmet, hogy a téli időszakban a láthatósági elemekre (első-hátsó lámpa, prizma a kerekeken stb.) érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni. Bár nem kötelező, szürkületkor vagy reggel a láthatósági mellény viselése is csökkenti a balesetveszélyt.
Még nincs hozzászólás