Manipuláció, vagy valóban egészséges a vásárlás?
„A nők 64%-a saját maga is bevallja, hogy a hangulatát a vásárlás igenis javítja. Úgy érzik, mintha világkörüli felfedezésre indulnának egy bevásárlóközpontban, ami valódi kikapcsolódás lehet a számukra. Kapcsolatot építenek, élményeket gyűjtenek és inspirálódnak saját maguk és szeretteik számára” – mondja Pálfi Éva, a női célpiacra fókuszáló B2W marketing alapítója
Miért szeretnek vásárolni a nők?
- Mert egészséges. Számtalan kutatási eredmény igazolja, pl. a Brunel Egyetem tanulmánya, hogy shoppingolás közben a nők boldogsághormonszintje jelentősen emelkedik. Ilyen boldogsághormon a dopamin. Ez gy olyan neurotranszmitter, amely az agyban elsősorban a jutalmazásért és boldogságérzetért felelős. A memóriától a motivációig és az alvásig is javíthatja agyi aktivitásunkat pozitívan. Az MIT Carnegie Mellon és a Stanford kutatói fMRI-géppel rögzítették nők különböző termékekre adott reakcióit, s konkrétan azoknál az árucikkeknél, amiket meg szerettek volna venni, ott jelentős adag került be az agy jutalomközpontjába. Egy másik, tajvani kutatás szerint – amelyet 2000 ember bevonásával 10 éven át folytattak – azok, akik minden nap ellátogattak a boltokba, átlagosan 27%-kal tovább éltek, mint a többiek. Ezek az adatok azt jelentik, hogy a vásárlás egészséges. Ha viszont megnézzük azt a manipulációt, amivel influenszerek és márkák csaphatnak be minket, akkor megkérdőjelezhetjük a fentieket… Tényleg? Valóban az?
Sajnos a társadalmunk nehezen fogadja el az öregedést, így nem ritka, hogy 50 év felettieknek kínált szemránckrémet húszévesekkel reklámoznak. A modellekre, véleményvezérekre ráhúzott fiatalító filterek olyan komoly önértékelési problémákat eredményezhetnek a követőkben, mint például a kényszervásárlás.
Hogyan vásárolnak a nők?
- A jelenkori hiperfogyasztással egyre többet vásárolunk, és szinte éjjel-nappal, beszűrődve magánéletünkbe, életterünkbe és időnkbe, jelen van a fogyasztás. Párkapcsolatok válnak automatizált társkereső alkalmazások fogyasztói színtereivé, ahol az érzelmeket lesöpri a gyorsaság elve. Kihat az emberi kapcsolatokra, női önbecsülésre, önértékelésre, mindenre, amihez idő és megélés kellene. A hiperfogyasztó nőnek gyakorlatilag három választása van: belesimul az elvárásokba, és élvezettel költi a pénzét, vagy tudatos vásárlóvá válik, és megnézi mit vesz meg, vagy pedig belerokkan a vásárlás hajszolásába. Márpedig ha belerokkan, akkor megjelennek a testkép-, önértékelés- és evészavarok, kórosan kényszeres egészségre törekvések. Ha önbecsülésünket a vásárlással akarjuk helyreállítani, csak ideig-óráig tudjuk teljesíteni az elvárásokat.
Fontos látni azt is, hogy az impulzív vásárlás egyáltalán nem ugyanaz, mint a kényszeres vásárlás. Az impulzív vásárlást valamilyen külső tényező befolyásolja, pl. megtetszik egy szép ékszer, egy csodás illat, vagy trendi ruhadarab, és hirtelen úgy döntünk, megvesszük, mert jó lesz másnap felvenni. Ám a kényszeres vásárlás általában egy belső, őrlődő folyamat, mely erős sóvárgással indul és nem hagyja békén elszenvedőjét. Sokszor valamilyen negatív élmény húzódik meg a háttérben, például önértékelési problémák vagy konfliktusok, amelyeket újra és újra csillapítani szeretne a szorongó. Sok esetben sajnos ilyenkor olyan dolgokat is megvesz kényszerből egy hölgy, amire valójában nincs szüksége. El kell telnie egy kis időnek ahhoz, hogy „kijózanodjon”. Ilyenkor persze, amit lehet, visszavisz a boltokba a nők java.
Miket vásárolnak a magyar nők kényszeresen?
- Míg a férfiak elsősorban műszaki cikkekkel vagy alkohollal csillapítják kényszerességüket, addig a nők főképp ételt, ruhákat, ékszereket és kozmetikai termékeket vesznek. Sajnos sokszor előfordul olyan is, hogy kisebb méretet vásárolnak, mondván, majd belefogynak, ám ezek a darabok évekig állnak a gardróbban érintetlenül.
Hogyan lehet kiutat találni ebből a helyzetből?
- A reklámpszichológia abban segíthet a B2W marketingnek, hogy alternatív nőideálokat hoz létre, megértő, elfogadó és szeretetteljes tartalmakkal kommunikál. Igyekszik minél jobban megismerni a női célközönséget, és nem csak korra, státuszra, élethelyzetre, stílusra lebontva, de attitűdre és célokra is fókuszál. Mára komoly versenyelőny ez a tudatosság a cégeknek is, hiszen sikeresebbek, eredményesebbek lesznek általa, és olyan hűséges vevőket, rajongókat szerezhetnek, akik méltóképp ismerik el a márkák erőfeszítéseit.
Pálfi Éva olyan cégeknek tervez brand stratégiát, stílust, vizuális marketinget, kampányokat, arculatot és webdesignt, amelyek nőknek adnak el. Egyetemi oktató a Budapesti Metropolitan Egyetemen, ahol a B2W marketinget mesterszakon, végzett marketingeseknek tanítja. A tervezés és az oktatás mellett 24 éve sikeres üzletasszony saját márkás termékeivel. Az általa vezetett B2W Akadémián cégvezetőket, marketingeseket és nagyvállalati döntéshozókat mentorál, akik Éva stratégiájával 1 év alatt megújulnak, hálásabb és hűségesebb női vevőket vonzanak, jól láthatóan forgalmat többszöröznek cégüknek.
A B2W Akadémián folyamatosan indulnak online és offline képzések, amelyeken a marketingesek, cégvezetők, nagyvállalati döntéshozók, kivitelezők megismerhetik azt a módszert, amely segíti őket a nőkkel való tiszta, célravezető kommunikálásban. A B2W Fesztivál 2019-ben, a B2W Akadémia pedig 2020-ban nyerte el a Magyar Marketing Szövetség Marketing Gyémánt díját.
„A B2W rendezvények teltházasok. Legnagyobb rendezvényünk az évente megrendezésre kerülő B2W Fesztivál, amelyen a résztvevők megismerkedhetnek a legújabb trendekkel, és olyan példaértékű szakemberekkel, akik elkötelezettek a B2W ügyében” – ismertette Éva.
A szakember nevéhez számos könyv is fűződik a témában, amelyekben megosztja az olvasókkal kivételes látásmódját, kidolgozott és alkalmazott módszerének lényegét, valamint a közel 25 év alatt összegyűlt szakmai tapasztalatait.
(x)
Még nincs hozzászólás