Majd, ha nagy leszek!
Mikor lettünk nagyok? Mikortól válunk felnőtté? Felnőtté válunk-e valaha? Nagy ez a bolygó, sokféle ember él rajta, sokféle társadalomba kell beilleszkedni, sokféle vizsgán kell átmenni. Sokféle módon kell érteni a jelentését a szónak: felnőtt.
![]()
Tóth Rebeka pszichológus szerint az a felnőtt, aki felelősséget vállal a tetteiért. Amikor tudatosan cselekszünk, akkor mi irányítunk. A felnőtt aktív résztvevője annak, ami vele történik. Meggyőződése szerint ő az élete formálója. Ha valami elromlik, az az ő hibája. Nem áldozat, aki a körülményeknek, az életnek vagy másoknak alá van vetve. Felelősséget vállal a szavaiért: nem hiteget vagy tesz elhamarkodott ígéreteket. Tudatosan állít fel célokat, és tesz értük. Egy felnőtt eldönti, mi a fontos neki az életében, és áldozatokat hoz érte.
A nemi érettség a szempont
Kétfajta felnőtt létezik: biológiai felnőttek (azaz olyan személyek, akik biológiai érettségüknek megfelelően képesek a szaporodásra) és szociális felnőttek (akiket a társadalmi szokások és/vagy törvények alapján felnőttnek fogadnak el). A szövegkörnyezettől függően a felnőtt kifejezést mindkét kategóriára használhatják.
Történelmi viszonylatban és a legtöbb, úgynevezett primitív társadalomban a felnőtté válást a nemi érettséghez kötötték, amikor mindkét nembeli gyermekeknél megjelentek a másodlagos nemi jellegek, a lányok elkezdtek menstruálni. A felnőtté váló személyek általában valamilyen ceremónia vagy érettségi teszt keretén belül léptek be a felnőttek társadalmába.
Tízéves asszonyok
![]()
A legtöbb ember 19-21 éves kor között éri el fizikai érettségét, vagyis a legtöbb modern társadalomban a jogi felnőttség, azaz a nagykorúság elérése egybeesik a teljes fizikai érettséggel. Ezzel szemben a legtöbb országban a pubertáskor, vagyis a biológiai érettség a lányoknál általában 10, a fiúknál 12 éves korra tehető, bár személyenként nagy eltérések tapasztalhatók.
A nyugati kultúrákban a törvényes nagykorúság határát 18 és 21 év között húzták meg, de egyes helyeken akár 15 év is lehet az alsó határ, míg Afrikában egyes kultúrákban a nagykorúság alsó határa 13 év. A magyar polgári jog szerint egy személy a 18. születésnapja 0 órájától válik nagykorúvá. Házasságot 18 éven aluli csak engedéllyel köthet, és feltétel még, hogy a 16. életévét betöltse. Az ily módon szerzett nagykorúság – cselekvőképesség – akkor is fennmarad, ha a házasság a 18. életév előtt megszûnik.
Beavatási rítusok a világban
![]()
De hogyan válnak felnőtté a világunktól távolabb élő fiatalok? Számos afrikai törzsben, például a zulu vagy masai közösségekben, a felnőtté válást beavatási szertartások jelzik. Ezek fizikai és lelki próbatételek, például körülmetélés, harci képességek elsajátítása vagy többnapos elvonulás.
A fájdalmas, esetenként halálos kimenetelû procedúra női beavatási szertartásnak minősül, és jellemzően a nyolc- és tizenkét éves lányokat érinti. A főként afrikai területeken (de a Közel-Keleten, Indonéziában és Srí Lankán is jelen van, és persze a nyugati világban is) alkalmazott veszélyes szokás lényege, hogy a nők számára ne legyen élvezetes a nemi együttlét, ezzel elkerüljék az asszonyok hûtlenségét, de olyan tévhitek is kapcsolódnak hozzá, miszerint szükséges a szüléshez, megszépíti az arcot, vagy hogy csak így lehetnek a nők tiszták és erényesek.
Vallási alapja nincs (nem csak muszlim, de keresztény közösségekben is végzik), tulajdonképpen a nők feletti kontrollgyakorlás egyik megrázó eszköze, melybe sokan belehalnak a nem megfelelő higiéniai körülmények következtében. A gyerekek millióit megcsonkító kegyetlen rítus ellen számtalan emberjogi szószóló és dokumentarista felemelte már a hangját, ennek ellenére még napjainkban is hatalmas problémát jelent ez a könyörtelen beavatási hagyomány.
Jelenleg kb. 200 millió nő és lány él a földön, aki átesett a procedúrán, számuk pedig, hiába próbálnak egyre több helyen fellépni a szokás ellen, folyamatosan növekszik. A női nemiszervek megcsonkítása a nők emberi jogainak megsértése, illetve gyermekbántalmazás is. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint sérti az élethez, a szabadsághoz, a méltósághoz, a nemek közötti egyenlőséghez, valamint a testi és szellemi integritáshoz való alapvető jogot.
Zsidó naptár szerint...
![]()
A fiúk a vallás szerint akkor válnak nagykorúvá, amikor a zsidó naptár szerint betöltik tizenharmadik évüket. A lányokat a vallás akkortól tekinti nagykorúaknak, amikor a zsidó naptár szerint tizenkét évesek lesznek. A tizenhárom éves fiú neve bár micvá, ’a parancsolat fia’, a tizenkét éves lányé bát micvá, ’a parancsolat leánya’. Ez azt jelenti, hogy a zsidó törvény szerint nem kiskorú többé, hanem felnőtt. Teljességgel köteles az előírásokat és parancsolatokat betartani, s cserébe megkapja a vallás biztosította kiváltságokat és jogokat.
Szokás a zsidó fiúk számára emlékezetessé tenni ezt a napot azzal, hogy nyilvánosan teljesíthet egy olyan micvát, ami mostanáig nem terjedt ki rá. Ez többnyire úgy történik, hogy a Tórához szólítják, ahol a megfelelő áldások elmondása után felolvas egy szakaszt.
A bár micvá nem misztikus felavatási szertartás, amely valami módon zsidósággal ruházza fel a gyermeket. Mint említettük, ez vallási jogi fogalom, amely a megfelelő életkor betöltésével lép életbe, függetlenül attól, hogy milyen külsőségek között történik ez. A bár micvá megtisztelése a zsinagógában a szokásos istentisztelet keretén belül nem több, mint ami bármely felnőtt zsidónak is kijár más alkalmakkor. A bár micvá fiú mindössze alkalmat kap, hogy tanúságot tegyen vallási ismereteiről.
Mivel a nők nem szoktak részt venni az istentisztelet levezetésében, a zsinagógákban nem alakultak ki hagyományok a bát micvá lányok megünneplésére. Vannak azonban családok, vallásos iskolák és zsinagógák, amelyek megpróbálják valamilyen eseménnyel emlékezetessé tenni a lányok életének ezt a vallási fordulópontját.
Hogy a bár micvát milyen rendezvénnyel ünneplik, az a helyi szokásoktól és a család lehetőségeitől függ. Van, ahol az istentiszteletet követően uzsonnát – kiddust – rendeznek, van, ahol hatalmas vendégsereget hívnak meg. Vigyázni kell, hogy ezeknek az ünnepségeknek a megtartása során meg ne sértsék az előírásokat, mert világivá silányítják ezt az eseményt, amelynek így nemcsak a vendégek, de az ünnepelt számára is csökken vallási jelentősége.
Japánban mulatoznak
![]()
Japánban a 20. életévüket betöltő fiatalok ünnepségeken vesznek részt, amelyek hivatalosan is elismerik őket felnőttként. Japánban húszéves kortól lehet szavazni, valamint házasodni szülői engedély nélkül. A dohányozás és az alkoholfogyasztás is ekkortól megengedett. A japánok többsége kimondottan rosszul reagál az alkoholra, szervezetükből ugyanis hiányzik egy enzim, amely annak lebontásáért felelős, talán ezért is alkalmasabb a magasabb életkori határ a szigetországban.
A ceremónián az előző évben huszadik életévüket betöltött fiatalok vesznek részt. Az esemény napja egyben munkaszüneti nap is, amelyeken beszédek hangzanak el, illetve jelképes ajándékot kapnak az ünnepeltek. Sokan a szentélyekbe is ellátogatnak, majd a családdal, barátokkal ünnepelnek. A lányok előszeretettel öltöznek a jeles napon hagyományos japán viseletbe, mely a fiúknál is elterjedt, de manapság az öltöny viselése is egyre gyakoribb. A hivatalos ünnepség után a legtöbben vacsorázni mennek, vagy bulizással töltik az estét.
Az ünnepség mára kissé veszített a népszerûségéből, egyre kevesebben vesznek részt a hivatalos ceremónián, amelyet gyakran unalmasnak tartanak a fiatalok. A kimonót és az ünnepi öltözetet kevesen engedhetik meg maguknak, melyeknek még a bérlése is jelentős összegbe kerül. Ennek ellenére az ünneplés nem marad el, de a formai keretek valószínûleg változnak majd a következő évtizedekben.
Ugyanakkor főként Japánban figyelhető meg az a tendencia, hogy a fiatalok hiába lépnek át a felnőttkor küszöbén, akár 30-40 éves korukig is a szülőkkel laknak egy háztartásban, és nem alapítanak saját családot.
Nigériában a meséktől búcsúznak
![]()
A nigériai Okrika törzs tagjai valamiért úgy hiszik, hogy a lányok gyerekkorukban romantikus kapcsolatban élnek a víz szellemével, amit a felnőtté válás küszöbén végérvényesen meg kell szakítaniuk annak érdekében, hogy később férjhez mehessenek. A lányokat több napra a folyóparton hagyják, ahol egészen addig kell különböző dalokat énekelniük, míg egy fiú meg nem menti őket.
Brazil indiánok megmérettetése
![]()
Az indián törzs beavatási procedúrája abból áll, hogy a fiatal fiúknak 10 percen át kell lapulevelekből készült, hangyákkal teli kesztyût viselniük. Ez a világ egyik legfájdalmasabb csípésû hangyafaja, úgy is nevezik, hogy a 24 órás hangya. A fájdalomérzet legalább egy napon át kitart, és átmeneti bénulást is okoz.
Krokodilmintásra cakkozott bőr
![]()
Pápua Új-Guinea északkeleti részén, a Sepik folyó vidékén a férfivá avatási szertartások során évszázadok óta éles pengével krokodilmintásra szabdalják a jelöltek bőrét. Maga a rituálé rendkívül fájdalmas, amelyen a fiatalok csak a többi jelölt segítségével, bátorításával tudnak átjutni.
A beavatás nem kötelező, de ha valaki nem veti alá magát, soha nem lesz teljes jogú férfitagja a közösségnek, úgy kezelik, akár egy asszonyt. Több nyugat-afrikai törzsnél a lányok arcát tetoválják ki ahhoz, hogy nőnek számítsanak.
Indiánok a kötélen
![]()
A Vanatui indiántörzsnél 20-30 méteres tornyokból kell a fiúknak egy kötéllel a lábukon leugraniuk, hogy férfivá válhassanak, az Alqonqin törzs tagjai pedig bezárják a fiúkat egy éjszakára egy ketrecbe, és egy LSD-nél sokkal erősebb szerrel bedrogozzák őket, hogy elfelejtsék a gyermekéveket.
Rizs a talp alatt
A kínai jünnani pumik fiatal leányai a jobb lábukkal egy zacskó zsírra, míg a bal lábukkal egy zacskó rizsre lépnek, ezzel biztosítva az egészséget és a gazdagságot későbbi felnőtt életük során. A hosszú múltra visszatekintő pumik kultúrája egyébként szorosan kapcsolódik a tibeti buddhizmushoz, emellett közösségük egyike a Kínában jelen lévő több mint ötven hivatalosan is elismert etnikai csoportnak.
A katolikus bérmálkozáshoz hasonlatos szimbolikus szertartást tizenhárom éves korukban végzik, és kizárólag a lányokra vonatkozik, bár számukra is csupán indok arra, hogy összehozzák ünnepelni a családok tagjait.
![]()
Etiópiában bikák hátán futkosnak
Ezzel szemben a nagyrészt pásztorokból álló hamar törzs nagykorúvá avatási szertartása a fiúk elé állít négylábú akadályt. Az etióp közösség tagjai a kultúrájukban nagy értékként számontartott szarvasmarhákat ugyancsak bevonják a háromnapos rituáléba, mely során a résztvevők négyszer rugaszkodnak neki egy bikasor átugrásának. A törzs nőtagjai eközben táncra perdülnek, és korbácsolásra szólítják fel a már beavatott férfiakat, így szerzett hegeik később a párválasztásban jelentenek iránymutatást.
A hajukat vörös agyaggal formázó fiúknak egy sornyi bika vagy kasztrált tinó hátán kell végigfutniuk kétszer oda-vissza, ügyelve arra, hogy le ne essenek, hiszen ezzel a törzsbe való beházasodást és a megszerezhető felsőbb rangokat kockáztatják.
![]()
Hegyes fogak
Az indonéziai Szumátrán a Mentawai-szigetek őslakosai egészen sajátos módon értelmezik a szépítkezés fogalmát. Hagyományos felnőtté válási szertartásuk szerint a törzs fiatal, jellemzően tizenhárom éves lányai élesre hegyezik fogaikat, hogy vonzónak és magabiztosnak érezzék magukat, teszik mindezt fájdalomcsillapítók és érzéstelenítők nélkül.
A főként animizmust, iszlámot és kereszténységet gyakorló törzstagok számára a spirituális és vallási hiedelmek legalább olyan fontosak, mint a fogélezéshez hasonló, egyedülálló ősi szokásaik, melyekkel a mentawai belső szellem tetszését szeretnék elnyerni. A procedúra – bár komoly fájdalommal jár – és már maga a bejelentés is a nép körében jelentős pillanat, melyet az eljárás előtt lakomával ünnepelnek meg.
![]()
Ausztráliai vadontúra
Az ausztráliai bennszülöttek úgynevezett Walkabout rituáléja valójában egy roppant veszélyes megmérettetést takar, és akár több mint ezerötszáz megtett kilométert is jelenthet az előírt hat hónapon keresztül. A felkészülés során, mely a kihívást megelőzően már éveken át zajlik, a férfiak átadják megszerzett tudásukat a fiatal fiúknak, majd a vadonba engedik őket, ahol spirituális és hagyományos módon is megélhetik a férfivá válás folyamatát.
A törzsek úgy vélik, ez egyszerre a test és az elme utazása. A fiúk sokat tanulnak a túlélésről, a környezetről, térkép hiányában a navigációról, melyhez elengedhetetlen, hogy felvegyék a kapcsolatot szellemi vezetőikkel.


Még nincs hozzászólás