Ima vagy mágia?
Hogyan is foglalkozhatna mágiával egy keresztény, hívő ember? Hogyan is képzelhetné, hogy a maga erejével hatni képes a világ elrendezett és mozdíthatatlan dolgaira? De akkor mi történik a katolikus templomban, amikor magunkhoz vesszük az ostyát? "Uram, nem vagyok méltó, hogy hajlékomba jöjj, hanem csak egy szóval mondd, és meggyógyul az én lelkem." Mi ez, ha nem varázslat?
Aleister Crowley, a hírhedt feketemágus így írta le a mágia fogalmát: „Oly tudomány és művészet, amely az akarattal összhangban változást idéz elő.” A kérdés csak az, hogy milyen szándékkal kérünk vagy akarunk, vagyis hogy angyali vagy ördögi-e az óhajunk.
Kérés vagy akarás?
A teológusok szerint a kereszténység és a mágia épp e miatt az akarat miatt áll ellentétben. A mágusok saját vágyukat igyekeznek megvalósítani a varázslatokkal, míg a keresztény ember csupán kér, imádkozik és Istenre hagyatkozik. A bibliai csodák nem különböznek a mágikus csodatételektől, a különbség csak annyi, hogy míg az egyik Isten akaratából jön létre, addig a másik a gonosz segédletével.
A keresztény középkort végigkíséri a varázslók, boszorkányok üldözése, ám nem annyira a módszereik ellen lépett fel az egyház, inkább a személyük ellen. A ’hivatásos varázsló’ szerepét a papság vette át, a ráolvasást például, ami a mágia eszköze, az egyház áldásnak vagy ördögűzésnek nevezte és alkalmazta. Megáldották az embert, a vagyont, a szántót, a jószágot, megtisztítottak a gonosztól, gyógyítottak és ördögöt űztek.
Istent várva
Le kell szögezni, hogy a szándék mindkét esetben lehet jó, a fehér mágia, bár nem vallási eszköz, spirituális, gyógyító, vagy általában pozitív célból művelt mágia. Az események befolyásolásának módszere valamely jó célból.
Az ezoterikában Jézust is fehér mágusnak tekintik. Jézus meggyógyította a hozzá könyörgő betegeket, pénzt azonban sohasem fogadott el. Hangsúlyozta, hogy vallási küldetéséhez mérten csodatételei csupán másodrendűek, ez különbözteti meg őt a közönséges varázslóktól.
Akik a fehér mágiát végzik, azok rendkívüli önmegtagadásról és belső tisztaságról tesznek tanúbizonyságot, nem törekszenek hatalomra, sem dicsőségre. Egyetlen céljuk a Földet úgy átalakítani, hogy Isten eljöhessen az emberek közé.
Gyógyító szentek
Ha egy ókori ember megbetegedett, vagy testi fogyatékossággal jött a világra, a helyi orákulumhoz fordult bajának orvoslásáért, aki – miután meghallgatta a panaszait – részint gyógymódot ajánlott a betegségre, részint megmondta neki, melyik istenhez könyörögjön segítségért.
A korai keresztény hívőknek már csak egy istenük volt, rajta kívül azonban fiához – aki valójában az Atyával egy –, Jézushoz fohászkodhattak, illetve a kisebb pogány isteneket e tekintetben felváltó szentekhez. Jézus, a Biblia szerint, visszaadta egy vak látását, meggyógyította a leprást és a bénát.
De számos szentnek is kijár a védőszent cím, hiszen többféle betegségtől megóvták, többféle bajból kigyógyították azt, aki hozzájuk fordult. Sokukat éppen ezért avattak szentté. A mai katolikusok főleg Jézushoz és Szűz Máriához imádkoznak gyógyulásért.
A gyógyító szentek közé tartozik többek között Szent Pál, aki például az epilepsziások reménysége, Remete Szent Antal, aki a Szent Antal tüze (anyarozsmérgezés) és az orbánc gyógyítója. Balázs a torokbajokban, Erazmus az altest fájdalmaiban, Pantaleon minden betegségben, Vitus a szemérem elleni kísértésekben, Ákos a halálfélelemben, Margit a szülő asszonyok bajaiban segít. Ha ilyen problémákkal küzdünk, hozzájuk érdemes könyörögni.
Betegség mint büntetés?
Betegséget isteni büntetésként is lehet kapni, ez az oka a Biblia szerint több nagy járványnak. Egy súlyos betegségre gyakran úgy tekintünk, mint isteni megpróbáltatásra. A betegség önmagában véve rossz. „A betegség időnként olyan mélyen van bennünk, mint egy ismeretlen leigázó erő”, mondta Szent II. János Pál pápa. És ez különösen felháborító és elviselhetetlen, ha egy gyermeket érint.
Tehetetlen szemlélői vagyunk az eseményeknek, gyakran a kétségbeesés, a harag és a bűntudat emészt minket. De amint az egészség nem a legfőbb jó, a betegség sem a legfőbb rossz. Nazianzoszi Szent Gergely így folytatta: „Ne csodáljuk az egészséget, és ne gyűlöljük a betegséget.” Más szóval minden attól függ, hogyan válik hasznunkra az egészség vagy a betegség.
Attól függ, hogyan tekintünk rá, hogyan közelítjük meg. A betegség nem átok. Legyen akár az eredendő bűn következménye, vagy rossz szokásainké, az nem Isten által ránk mért személyes büntetés. Inkább lehetőség.
Feketén, fehéren
Az ókori görögök hite szerint Apollón isten nyilai okozták a pestist. Rontást a boszorkányokon kívül a betegségdémonok is hoznak. Rosszindulatú személyek ellenségük hajszálát, körömdarabját megszerezve mágikus rontótechnikákat alkalmaznak, a kiszemelt személyt megbetegítő feketeböjtöt tartanak. Azaz a mágikus és szakrális módszerek mindkét irányban működnek a néphit szerint: gyógyítani és ártani egyaránt lehet velük.
Forrás: Medical Tribune, wikipédia
- Ima Szent Antalhoz: „Ó, dicsőséges Szent Antal! kit az Úr az elvesztett vagy ellopott tárgyak gyors megtérítőjévé tett, hallgasd meg az én alázatos kérésemet. Íme, kárt szenvedtem vagyonomban, mert egy szükséges és nekem kedves dolgom elveszett. Te, ki annyi ember ügyes-bajos dolgaiban segítettél már, ne tagadd meg tőlem sem hathatós közbenjárásodat!”
- Avilai Szent Teréz reggeli imája: „Uram! A reggeli csendben békéért, bölcsességért és erőért imádkozom. A szeretet szemével akarom nézni a világot: türelemmel, megértéssel és kedvesen. Úgy látni gyermekeidet, ahogyan Te látod őket, csak a jót venni észre mindenkiben. Hadd legyek olyan készséges és vidám, hogy a közelemben az emberek megérezzék a Te jelenlétedet…”
- Csodatévő ima a Szűzanyához: „Most segíts meg Mária, ó irgalmas Szűzanya! Keservét a búnak, bajnak eloszlatni van hatalmad. Hol már ember nem segíthet, a Te erőd nem törik meg. Hő imáit gyermekidnek nem, Te soha nem veted meg. Hol a szükség kínja nagy, mutasd meg, hogy anya vagy. Most segíts meg Mária, ó irgalmas Szűzanya! Amen.”
Ima és böjt
A negyven sivatagi nap végén az ördög jött megkísérteni Jézust. Jézus erélyesen és könnyen legyőzte az ördögöt három fegyver segítségével, ami az ima, a böjt, és Isten Igéje. Ezek a hatékony fegyverek a Sátánnal való harcban.
Még nincs hozzászólás