A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Híres festménylopások

Különös területe a rendőrségi nyomozati munkának a lopott műtárgyak elkövetőinek felderítése, és szerencsés esetben az eltűnt művek előkerítése. A lopások többsége kisstílű, a tolvaj viszi a lakásból, a templomból, amit ér, és fillérekért passzolja tovább az orgazdának. A tulajdonos érzelmi vesztesége, egy templomi közösségi megfosztása megszokott jelképeitől fájóbb, mint a pénzben kifejezhető kár.

Fotó: Google Art Project

Csak a filmekben intelligensek és szórakoztatóak a műtárgytolvajok, az elegancia és a kedélyes svindler még a nemzetközi médiaérdeklődést keltő rablásokra se jellemző. Általában a fantázia szüleménye a titokzatos festményimádó műgyűjtő is, aki olthatatlan vágyat érezve egy remekmű iránt, felbéreli a tolvajokat, hogy azután egyedül ő gyönyörködhessen a képben.

A legértékesebb, legismertebb művek ellopása mögött, Dick Ellisnek, a Scotland Yard ma már nyugalmazott, műtárgyakra szakosodott nyomozójának véleménye szerint általában vagy a tudatlanság, vagy a remekmű zálogként, biztosítékként való értéke áll. Avagy a „megtalálói” jutalom, amit a tolvajok a biztosítótársaságokon igyekeznek bevasalni.

A tudatlanság itt azt jelenti, hogy a tolvaj a lopás után ott áll egy, a műkereskedők, művészetkedvelők által jól ismert darabbal, s a lapokban olvasott aukciós ár vagy a múzeumok által közölt eszmei érték töredékéért is alig tudja elpasszolni a zsákmányt, hiszen óriási a lebukás veszélye.

Az elmúlt évek legnagyobb festménylopása 2012-ben történt Budapesten. Az összesen félmilliárd forint összértékű alkotásokat a nyomozók megtalálták: Csontváry Kosztka Tivadar Szerelmesek találkozása című műve egy VIII. kerületi lakásban volt befalazva, két Mednyánszky-festmény az egyik tettes hátizsákjában volt hetekig, Szinyei Merse Pál Vadregényes táj című hetvenmilliós festménye egy XX. kerületi lakásból került elő, Kádár Béla Válaszút című művét és egy ismeretlen németalföldi festő alkotását pedig egy zacskóba csomagolva, az út szélére dobva találták meg. Állítólag Csontváry képét el akarták égetni, mert rájöttek, hogy nem lehet túladni rajta.

Zálogként az alvilág erősebb bandái fogadnak el műtárgyakat egy-egy nagyobb, nemzetközi bűnügyben, mert tudják, hogy végső esetben a múzeum, a biztosító vagy a magángyűjtő visszavásárolhatja a művet, így ők a pénzüknél lesznek.

S hogy miért állítottuk az elején, hogy különös rendőri munka az illegális műkereskedelem elleni harc? Mert a legegyszerűbb eseteket kivéve egy olyan világban való jártasságot igényel, ami a hétköznapi rendőri munkához nem áll közel. Művészettörténeti, restaurátori tudásra kell szert tenni, otthonosan kell mozogni a galériák és árverezőházak tehetős vevői között, miközben ismerni kell a piti tolvaj és a nagystílű gengszter gondolkodásmódját és módszereit is.

A francia rendőrség a közelmúltban mutatta be a frissen restaurált, megkerült Picasso-festményt, a La Coiffeuse (Öltözőasztal) című művet, amelyet 2001-ben loptak el a párizsi Pompidou Központból. A tizennégy évig pihentetett műre egy amerikai vámtiszt figyelt fel, mert a postai feladóvevény szerint 37 dollár értékű karácsonyi ajándékcsomagot 'klimatizált konténerben szállítandó' megjegyzéssel adták fel. A súlyosan sérült festményt több mint fél évig restaurálták, mire újra ki lehetett állítani.

Mivel a művészet nem ismer határokat, a műkereskedelem nemzetközi szinten zajlik, így az idegen nyelvek ismerete is alapvető, s egy jó nyomozónak meg kell találnia a hangot a tekintélyes aukciósházak és a nagy múzeumok, a British Museum vagy a Louvre kurátoraival is. Éppen az imént említett Dick Ellis mondta e sorok írójának:

Én vagyok a fekete bárány a családban. Hiába lett tekintélyem a művészetek világában, hiába, hogy sikereim közé tartozik a Munch-remekműnek, A sikolynak az oslói múzeumból való elrablás utáni visszaszerzése, többgenerációs orvos dinasztiánkban – és a lányom is doktor már – én csak egy zsaru vagyok.”

Címkék: picasso, csontváry kosztka tivadar, műtárgy lopások, illegális műtárgykereskedelem, dick ellis, rendőri munka, álrendőrök

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!