A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Felepénzből a világ

A fapados járatokkal kinyílt előttünk a világ, mégis elsőre úgy gondoljuk: utazni drága. Pedig a világ felfedezése néhány trükkel olcsóbban is megoldható, mint gondolnánk. A költségeinket minimalizálhatjuk ha egy kicsit odafigyelünk, és szakítunk eddigi szokásainkkal.

{GXWah}}

Bár legtöbben nyáron szeretnek utazni, leginkább azzal spórolhatunk, ha a szabadságunkat a szezonon kívülre tartogatjuk. Nemcsak az utazás költségei, de a szállás is olcsóbb, sőt, magából a helyből és a helyiekből is többet látunk, ha nem a turista-tömegeket kell kerülgetnünk.

Az egyik legdrágább tétel az utazás során a szállás költsége, de szerencsére e téren is léteznek már alternatív megoldások. Ha nem vagyunk elég hippik ahhoz, hogy az erre specializálódott közösségi oldalakon keressünk olyan helyit, aki ingyen befogad minket, akkor érdemes a szálláskereső oldalak segítségével (airbnb, booking) szobát vagy egész lakást bérelni. Ezek a helyek jóval olcsóbbak a hoteleknél, és konyha is rendelkezésünkre áll, így a drága éttermek helyett főzhetünk magunknak.

A másik megoldás a hostel: a legtöbb ilyen helyen nemcsak hat-nyolc ágyas, hanem kétszemélyes szobák is vannak, s a közös konyha jó lehetőséget ad arra, hogy a többi vendéggel megismerkedjünk, és megosszuk a tapasztalatainkat, tippeket adjunk egymásnak a városról. Az utazási irodák és a tourist informok ajánlatait mindenesetre el kell felejteni.

A kevesebb tényleg több

Ha minimális pénzből akarjuk kihozni az utazást, a „kevesebb néha több” elv különösen érvényesül. A legjobb, ha backpackelünk, azaz hátizsákos módját választjuk a kalandozásnak. Egy könnyen hordozható csomaggal nem olyan megterhelő sétálni, így megspórolhatjuk a taxit, s ha úgy adódik, akár túrázhatunk is. Hogyan férjünk el a holminkkal egy túratáskában?

Budapestről Albániába
Egy ideje nagyon érdekelt Albánia, de mivel idén lakáshitelt vettem fel, le kellett mondanom a nyaralásról. Ám a barátommal úgy döntöttünk, mégsem mondunk le a dologról, kihozzuk minimális pénzből, és stoppolunk odáig. Még sohasem csináltam ilyesmit, így Budapesten furcsa érzés volt kiállni az út szélére a 'Balaton' táblával. De egy idős olasz úr hamar felvett minket, és elvitt egészen a határig. A második stoppunkkal már aznap este lent voltunk a horvát tengerparton, ahol még sötétedés előtt felállíthattuk a sátrunkat. Onnan utunk végig a parton vezetett, át Montenegrón, egészen Albániáig. Horvát búvár, ausztrál kereskedő, francia hippik, ittas, nyaraló szerbek szerepeltek a jótevőink között, akik sokszor megvendégeltek minket, és kerülőket is tettek a kedvünkért. Amikor megakadtunk, gyalog folytattuk az utat: a legszebb élmény volt a horvát-montenegrói határátkelőn a napfelkeltében meglátni a tengert. Bár időnként megálltunk fürdeni és várost nézni, öt nap alatt lejutottunk, teljesen ingyen. Azóta próbáljuk törleszteni az életnek, azt a sok jót, amit kaptunk útközben.
(Mészáros Anita, huszonhat éves magyar lány)

Elsőre nem egyszerű lemondani az arckrémről, kézkrémről, a körömlakklemosóról vagy épp a hajhabról, de a nagy tubusokat el kell felejteni. A drogériákban mindenből kapható kis kiszerelés is, így inkább ezeket érdemes beszerezni. Ruhából csak annyit vigyünk, amennyire feltétlenül szükség lesz, s ami a cipőket illeti, a papucs-sportcipő páros bőven elég egy-két hétre, lényeg, hogy kényelmes legyen.

Ami mindenképp szükséges, az egy jól működő okostelefon vagy tablet, hogy egy wifivel rendelkező kávézóban gyorsan megtervezhessük a következő napjainkat.

Pénzkímélő megoldások

A spórolás egyik záloga a nasi a táskában. Ha mindig van nálunk egy kis keksz vagy gyümölcs, akkor nem csábulunk el a turistacsalogató méregdrága édességek láttán, és kibírjuk azt is, hogy étterem keresésére induljunk. A legjobb, ha a helyiektől megérdeklődjük, milyen olcsó és jó minőségű, akár napi menüs helyeket ajánlanak.

A másik alapszabály, hogy a szállásokon ne kérjünk reggelit, hacsak nincs az árba foglalva. Az olcsóbb helyeken ezek általában nem jó minőségűek: a boltokban jóval kevesebbért beszerezhetjük a kedvünkre való, tartalmasabb ételt. Az üzletekben egyébként érdemes a szezonális kínálatot is figyelni, így nemcsak pénzt takaríthatunk meg, hanem frissebbet is eszünk.

Az éttermeknél és a büféknél bevált trükk, hogy oda menjünk, ahol sorban állnak, akkor is, ha a hely kevésbé bizalomgerjesztő. Az ilyen helyeken ugyanis gyorsan pörög az étel, nem lesz romlott, és biztosan tudnak is valamit, ha a vevők annyira kedvelik.

Tanítani Kambodzsában
Történelmet és németet tanultam az egyetemen, mindig is tanár szerettem volna lenni. Az utazásom előtt letettem egy olyan nyelvvizsgát, amivel angoltanárként fizetett munkát kaphatok más országokban. Dél-Koreában kilenc hónapig tanítottam egy magániskolában, így nemcsak az országot és a helyiek életét ismerhettem meg, hanem félre tudtam tenni a kaland folytatására. Útközben magán-zeneórákat is adtam: tanítványt találni nagyon egyszerű, ha megismersz pár embert. Később egy kambodzsai hostelben hallottam, hogy a közelben egy árvaházat működtetnek. Vásároltunk néhány könyvet, ceruzát, és felkerestük. Mesébe illő volt. Amikor megérkeztünk, a gyerekek hozzánk szaladtak, és megöleltek. Tizenegy napig ott maradtam tanítani, cserébe elláttak szállással és étellel is.
(Jason Shooster, huszonnégy éves amerikai fiú)

A nyaralásokat el sem tudjuk képzelni drága, de később feleslegessé váló szuvenírek és olyan apróságok nélkül, mint a város jelképeivel felszerelt kalap, póló, hógömb vagy épp hamutartó. Erre a legegyszerűbb ellenszer, ha minden ilyen vásárlás előtt feltesszük magunknak a kérdést: valóban szükségem van erre, vagy megvagyok nélküle is? A válasz általában egyértelmű. Arról nem is beszélve, hogy ha emlékbe egy-egy kagylót, kavicsot vagy lepréselt virágot viszünk, kedvesebb lesz a visszaemlékezés.

Kötöttségek nélkül

Bár a repülőjegyet érdemes korán lefoglalni, olcsó utazásnál nem jó túltervezni a dolgokat. Így ha kapunk egy jó tippet, vagy ha elmennénk hamarabb, esetleg maradnánk még valahol egy napot, lazán megtehetjük. A szálláskereső oldalakon este hatkor is találunk aznapra olcsó, last minute alvóhelyet, amivel jobban is járhatunk.

Utazáshoz pedig válasszuk mindig a tömegközlekedést vagy a sétát, de sokszor olcsón bérelhetünk biciklit is. Ha hosszabb távról van szó, válasszuk a vonat helyett a buszt vagy az autós útitárs-keresőket. A tourist informokban tájékozódhatunk arról is, milyen kedvezmények érvényesek a múzeumi belépőkre, mely napokon ingyenesek a kiállítások, és hol vannak szabadtéri koncertek estére.

A legfontosabb persze, hogy jól érezzük magukat. Így ha épp befáradunk a „nélkülözésbe”, akkor engedjük meg magunkat a hotelszobát vagy épp az éttermi vacsorát. A legfontosabb, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a spórolás és a jókedvűen töltött idő között.

Címkék: turista, ellátás, szállás, hátizsák, fapados, autóstop, félpénzen, spórolni, helyiek, repülőjegy, szuvenír

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!

Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!