Ezért közlekedünk a jobb oldalon...
A legrégebbi korokban egyszerűen nem volt szükség a közlekedési irány meghatározására. A múlt század közepén az ország nagy része áttért a jobb oldali közlekedésre. Néhány érdekességet gyűjtöttük össze az átállásról.
![]()
Az utcák többsége olyan keskeny volt, hogy csak egyetlen közlekedő fért el rajta, legyen az lovas vagy valamilyen kerekes jármű. Ha valaki szembejött, mindenki kitért, ahogyan tudott.
A nagyobb településeken már olyan szélesek voltak az utcák, hogy két közlekedő is elfért egymás mellett. Ezeken a helyeken mindenki az út bal szélén haladt már a római időkben is, és ez a szokás végig megmaradt a középkorban.
Állítólag azért, hogy a többségükben jobbkezes férfiak, akik ugye a bal oldalukon viselték a kardot, gyorsabban kiránthassák a hüvelyéből.
Már megint az amerikaiak…
Úgy tartják, hogy a jobb oldali haladást Amerikában találták ki. Ugyanis a lóval vontatott szekereken nem volt bak, hanem a bal hátsó lovon ült a „sofőr”, és onnan irányította a fogatot.
Egyébként a hajózásban és a légi közlekedésben is jobb oldalról kerülik ki egymást a szembetalálkozó vízi vagy légi járművek.
Európában ma már csak Nagy-Britanniában, Cipruson, Írországban és Máltán haladnak a járművek a bal oldalon, világszerte pedig Japánban, Szingapúrban, és az egykori brit gyarmati területeken - többek közt Indiában, Hongkongban, Ausztráliában - maradt máig érvényben az ősi balra tarts.
Utolsó előttiként
1939-re már csak a svéd és a magyar járműveknek kellett az út bal oldalán haladniuk, de idehaza felismerték az idegenforgalom és a szállítás előtt is akadályt jelentő bal oldali közlekedés fenntarthatatlanságát, ezért 1939-ben elhatározták a jobb oldalra való áttérést, bár a háború kitörése miatt az időpontot két évvel elhalasztották.
Végül is az 1941. június 26-i áttérés két lépésben történt. Július 6-án hajnali 3-kor Budapestet és környékét kivéve az egész országban, november 9-én hajnali 3-kor pedig a fővárosban és környékén tértek át a jobb oldali rendre.
A fővárosban és a környékén tehát még 4 hónapig megmaradt a bal oldali közlekedés, de mondjuk Érden vagy Gödöllőn túl már az út jobb oldalán kellett haladni. Hogy ez milyen érdekes helyzeteket szült, csak sejteni tudjuk.


Még nincs hozzászólás