A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Ezért közlekedünk a jobb oldalon...

A legrégebbi korokban egyszerűen nem volt szükség a közlekedési irány meghatározására. A múlt század közepén az ország nagy része áttért a jobb oldali közlekedésre. Néhány érdekességet gyűjtöttük össze az átállásról.

Fotó: Fortepan

Az utcák többsége olyan keskeny volt, hogy csak egyetlen közlekedő fért el rajta, legyen az lovas vagy valamilyen kerekes jármű. Ha valaki szembejött, mindenki kitért, ahogyan tudott.

A nagyobb településeken már olyan szélesek voltak az utcák, hogy két közlekedő is elfért egymás mellett. Ezeken a helyeken mindenki az út bal szélén haladt már a római időkben is, és ez a szokás végig megmaradt a középkorban.

Állítólag azért, hogy a többségükben jobbkezes férfiak, akik ugye a bal oldalukon viselték a kardot, gyorsabban kiránthassák a hüvelyéből.

Már megint az amerikaiak…

Úgy tartják, hogy a jobb oldali haladást Amerikában találták ki. Ugyanis a lóval vontatott szekereken nem volt bak, hanem a bal hátsó lovon ült a „sofőr”, és onnan irányította a fogatot.

Jelenleg már csak a gödöllői HÉV vonalán van balra tarts. Érdekesség, hogy a jobb oldali átállás úttörője, Franciaország vasútvonalain ma is bal oldali közlekedés van, sőt: így járnak a svájci vonatok is.
Egyébként a hajózásban és a légi közlekedésben is jobb oldalról kerülik ki egymást a szembetalálkozó vízi vagy légi járművek.
Európában ma már csak Nagy-Britanniában, Cipruson, Írországban és Máltán haladnak a járművek a bal oldalon, világszerte pedig Japánban, Szingapúrban, és az egykori brit gyarmati területeken - többek közt Indiában, Hongkongban, Ausztráliában - maradt máig érvényben az ősi balra tarts.
Logikus, hogy ha szemből jön egy másik szekér, akkor pontosabban ki lehet centizni a szorosan egymás mellett elhaladó kocsik távolságát, ha a két kocsi úgy találkozik egymással, hogy egymás bal oldalát minél közelebbről megfigyelhessék – és ez a jobboldali közlekedéssel egyszerűen megoldható volt.

Utolsó előttiként

1939-re már csak a svéd és a magyar járműveknek kellett az út bal oldalán haladniuk, de idehaza felismerték az idegenforgalom és a szállítás előtt is akadályt jelentő bal oldali közlekedés fenntarthatatlanságát, ezért 1939-ben elhatározták a jobb oldalra való áttérést, bár a háború kitörése miatt az időpontot két évvel elhalasztották.

Végül is az 1941. június 26-i áttérés két lépésben történt. Július 6-án hajnali 3-kor Budapestet és környékét kivéve az egész országban, november 9-én hajnali 3-kor pedig a fővárosban és környékén tértek át a jobb oldali rendre.

A fővárosban és a környékén tehát még 4 hónapig megmaradt a bal oldali közlekedés, de mondjuk Érden vagy Gödöllőn túl már az út jobb oldalán kellett haladni. Hogy ez milyen érdekes helyzeteket szült, csak sejteni tudjuk.

Címkék: jobb oldali közlekedés

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!