Ezért közlekedünk a jobb oldalon...
A legrégebbi korokban egyszerűen nem volt szükség a közlekedési irány meghatározására. A múlt század közepén az ország nagy része áttért a jobb oldali közlekedésre. Néhány érdekességet gyűjtöttük össze az átállásról.
Az utcák többsége olyan keskeny volt, hogy csak egyetlen közlekedő fért el rajta, legyen az lovas vagy valamilyen kerekes jármű. Ha valaki szembejött, mindenki kitért, ahogyan tudott.
A nagyobb településeken már olyan szélesek voltak az utcák, hogy két közlekedő is elfért egymás mellett. Ezeken a helyeken mindenki az út bal szélén haladt már a római időkben is, és ez a szokás végig megmaradt a középkorban.
Állítólag azért, hogy a többségükben jobbkezes férfiak, akik ugye a bal oldalukon viselték a kardot, gyorsabban kiránthassák a hüvelyéből.
Már megint az amerikaiak…
Úgy tartják, hogy a jobb oldali haladást Amerikában találták ki. Ugyanis a lóval vontatott szekereken nem volt bak, hanem a bal hátsó lovon ült a „sofőr”, és onnan irányította a fogatot.
Egyébként a hajózásban és a légi közlekedésben is jobb oldalról kerülik ki egymást a szembetalálkozó vízi vagy légi járművek.
Európában ma már csak Nagy-Britanniában, Cipruson, Írországban és Máltán haladnak a járművek a bal oldalon, világszerte pedig Japánban, Szingapúrban, és az egykori brit gyarmati területeken - többek közt Indiában, Hongkongban, Ausztráliában - maradt máig érvényben az ősi balra tarts.
Utolsó előttiként
1939-re már csak a svéd és a magyar járműveknek kellett az út bal oldalán haladniuk, de idehaza felismerték az idegenforgalom és a szállítás előtt is akadályt jelentő bal oldali közlekedés fenntarthatatlanságát, ezért 1939-ben elhatározták a jobb oldalra való áttérést, bár a háború kitörése miatt az időpontot két évvel elhalasztották.
Végül is az 1941. június 26-i áttérés két lépésben történt. Július 6-án hajnali 3-kor Budapestet és környékét kivéve az egész országban, november 9-én hajnali 3-kor pedig a fővárosban és környékén tértek át a jobb oldali rendre.
A fővárosban és a környékén tehát még 4 hónapig megmaradt a bal oldali közlekedés, de mondjuk Érden vagy Gödöllőn túl már az út jobb oldalán kellett haladni. Hogy ez milyen érdekes helyzeteket szült, csak sejteni tudjuk.
Még nincs hozzászólás