A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

És megszépülnek a férfiak...

A szépségipar az elmúlt évtizedben rendkívüli módon fellendült, nemes egyszerűséggel azért, mert van rá igény: a megjelenésünk ugyanis a munkaerőpiacon éppúgy nagymértékben meghatározza a sikerességünket, mint a magánéletben. Ma már a férfiak is el-eljárnak kozmetikushoz, és az esztétikai beavatkozás sem feltétlenül idegen tőlük.

Fotó: Europress/Getty Images

A szépészet sokáig a nők kiváltsága volt, a kozmetikai ipar szinte kizárólag rájuk épült. Napjainkban már a férfiak is igen jelentős piacot képeznek – míg korábban csak borotvahab és hajszesz kellett nekik, most kölnik és krémek tucatjai közül válogathatnak. Válogatnak is! A munka világában ugyanis a szakmai felkészültség, a tudás nem elég: a tálalás, és ezzel együtt a megjelenés legalább olyan fontos. Az ápoltság, a szépség előnyt jelent, ezért a férfiak is egyre többet tesznek a külsejükért.

Dr. Zsengellér Julianna esztétikai bőrgyógyász markánsan fogalmaz a jelenségről. Szerinte a 21. századra az ember maga is áruvá vált, saját magunkat kell „eladnunk” – mind a privátszférában, mind a munkahelyeken. Hogy a legjobban érvényesüljünk, a lehető legjobban is kell kinéznünk. Két egyforma tudású ember közül jó eséllyel – és többnyire nem tudatosított benyomások alapján – a fiatalabbat és szebbet fogják választani egy álláshirdetésnél.

Ugyanis a fiatalság is áruként jelenik meg: a fiatalosabb kinézetű emberről azt feltételezzük, hogy rugalmasabb, könnyebben tanul meg új dolgokat, és még sokáig jó munkaerő marad. Ha pedig még tárgyalnia is kell más emberekkel, cégekkel, akkor alighanem jobb benyomást fog tenni rájuk – éppen a fentiek miatt.

Ez alól a férfiak sem kivételek, sőt. A fehér galléros köztisztviselők és a vezető pozícióban dolgozó férfiak esetében alapelvárás a kifogástalan megjelenés, és közel sem biztos, hogy a körmüket, a kezüket megfelelően rendben tudják tartani.

Egy férfi a manikűrösnél ma már nem kuriózum Zsengellér Julianna szerint, hiszen a cipő és az óra mellett a kezek ápoltsága is árulkodó lehet egy állásinterjún. De – mint kiemeli – egyre többen mennek el szőrtelenítésre is, mert ma már az is kívánalom a fiataloknál, hogy a férfi mellkasa ne legyen szőrös: az uniszex szemlélet szerint ez az ápolatlanság jele.

A média hatását e témánál természetesen nem hanyagolhatjuk el. Ingerküszöbünket leginkább a szélsőségek haladják meg: így a hírekben vagy tévéműsorokban a borzalmak mellett a szép, sikeres emberekre vagyunk kíváncsiak. Ez utóbbi azonban óhatatlanul torzít az önképünkön, és arra késztet, hogy próbáljunk hasonlítani a képernyőn szereplőkhöz, akik ráadásul – a valóságtól eltérően – mindig a legjobb színben tűnnek fel előttünk.

A szépészet tehát ma már nem csak a nők kiváltsága, a férfiaknál is trendi, és sok munkaterületen az érvényesülést szolgálja.

„Akiknek tárgyalásokon kell meggyőzniük valakit, azoknak előnyt jelenthet a ránctalanság, mert a ráncos arc nehéz életutat sejtet – és általában szívesebben dolgoznak együtt egy vidám, kiegyensúlyozott emberrel, mint valakivel, aki a balsorsát cipeli. A ráncok nélküli arc a hozzáértést, a kompetenciát is tükrözi – hangsúlyozza a doktornő –, mivel erőt és nyugalmat áraszt: azt a benyomást kelti, hogy az illetőt nem lehet zavarba hozni. Nem véletlen tehát, hogy a politikusok is egyre többet tesznek a kisimult arcbőrért.”

Zsengellér Julianna az idő szerepét is kiemeli a szépségiparban. Mivel nincsenek hetek-hónapok a hosszú regenerálódásra, egyre népszerűbb az ún. anti-ageing (öregedés elleni) terület is, amely ugyan orvosi beavatkozásnak tekinthető, de nem műtét: az ezzel foglalkozó specialista a kozmetikus és a plasztikai sebész között helyezkedik el. Alapvetően injekciókkal, ultrahanggal, lézerfénnyel dolgozik.

A doktornő elmondása szerint pácienseinek mintegy 10 százaléka férfi, de arányuk folyamatosan növekszik. Általában a negyven-ötven évesek keresik fel, és mivel a felhasznált anyagok drágák, ezt a luxust csak a kifejezetten sikeres férfiak engedhetik meg maguknak. Ők úgy tekintenek a kezelésekre, mint egy befektetésre, ami az üzleti életben és a magánéletben egyaránt megtérülhet.

De mi szabhat határt a fiatalításnak, a beavatkozások számának? Zsengellér Julianna véleménye szerint a szépségipar fellendülése megállíthatatlan, de az orvosok felelőssége óriási: nekik kell ugyanis megóvni az embereket a túlzásoktól. Éppen ezért igen fontos, hogy csak orvosok végezzenek ilyen kezeléseket – az orvosi etika ugyanis megvédheti a pácienseket a testi és lelki egészségre káros túlkapásoktól.

Mivel a szépészeti beavatkozások is okozhatnak függőséget, az előzetes konzultáció, a páciens pszichés állapotának felmérése kulcskérdés, mint ahogy az orvos lelkiismerete is. Abban ugyanis segíthet, hogy valaki – legyen férfi vagy nő – megfiatalodva, megnövekedett önbizalommal jobban érezze magát a bőrében, de mindig figyelmeztetnie kell arra is, hogy ez önmagában semmilyen lelki, magánéleti vagy munkahelyi problémáját nem fogja megoldani.

Címkék: média, karrier, fogyasztói társadalom, magánélet, szépségipar, férfikozmetika, ránctalanság, fiatalos megjelenés, versenyképesség

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!