Ridikül Magazin logo

Az extrém rendező új színésznője

Nem tegnap kezdte a pályát.  Már a kilencvenes években pontosan kijelölt helye volt a spanyol filmben. Emma Suárez mégis csak az idén lett világszerte ismert színésznő. Hogy mi kellett ehhez? Pedro Almodóvar szeme. A mozi madridi matadora benne látta meg friss opusa, a Julieta (egyik) címszereplőjét. De ez a fél falat is elég volt neki ahhoz, hogy feljusson vele új mentora női Olümposzára.
A spanyol színésznővel Szabó G. László beszélgetett.

Emma Suárez
Fotó: Getty Images

Arra a bizonyos Olümposzra eddig is csak a kiváltságosok, a legszigorúbb elvárásnak megfelelő kiválasztottak jutottak fel. Közéjük került be most Emma Suárez. A női lelkek bolondos búvára ugyanis egyetlen korábbi sztárját sem tudta elképzelni a férje elvesztése és lánya eltűnése miatt őrlődő irodalomtanárnő szerepében.

Emma Suárez egészen új színt képvisel Almodóvar palettáján. Másfajta kisugárzása van, mint a rendező korábbi nőalakjainak. Nincs benne annyi érzékiség, mint Penélope Cruzban, nem olyan meggyötört, mint Victoria Abril vagy Carmen Maura, és nem olyan bizarr látvány, mint Rossy de Palma.

Nem beszél szédítő gyorsasággal, nincs benne flúg, nem áll az idegösszeomlás határán. Higgadt, megfontolt, kiegyensúlyozott ember, aki első látásra inkább szláv, semmint mediterrán alkat. Ám ahogy beszélni kezd, attól fogva le sem tagadhatná a spanyolságát. A hangszíne, a nyitottsága, a temperamentuma nem engedi.

EMMA SUÁREZ      Van egy másik friss filmem is, az Új bőr, amelyet Isaki Lacuesta rendezett. Az nem érdekli, arról nem fogunk beszélgetni? Számomra az is fontos munka volt.

RIDIKÜL MAGAZIN Kérdezem majd arról is, de ugye, megérti, hogy…

ES    …Almodóvar, Almodóvar! Akármerre utazom is a világban, mindenütt róla faggatnak. Mintha mással nem is dolgoztam volna.

RM   S ez zavarja?

ES    Nem zavar, csak furcsállom.

RM   Miközben tudja, hogy minden egyes alkotása hullámokat kavar. A rendezői stílusa is ilyen?

Emma Suárez
Tizenöt évesen már filmekben szerepelt, később Julio Medem, a neves spanyol rendező foglalkoztatta. Nála játszotta el a Földön egy angyal szemérmesen szerető férjes asszonyát. De később is a boldogan vagy fájó szívvel lobogó nők szerepében láthattuk. A Derűs órák ápolónőjeként egy kezelhetetlen bűnözőbe volt szerelmes. A csillagos ég alatt vonzó nőjeként egy hulladékfémmel dolgozó szobrászba. A spanyol filmszövetség rangos elismerését, a Goya-díjat A kertész kutyája Diana grófnőjéért kapta, aki unalmában és fásultságában válik intrikussá, féltékennyé és csábítóvá. Ez már a múlt. A jelen: Pedro Almodóvar sokadik melodrámája, a Julieta. Cannes idei mustráján versenyben volt a film, azóta Európa-díjra terjesztették fel.

ES    Senkiéhez sem hasonlítható, az biztos. Pedro zabálnivalóan édes pasi, de ha a fejébe vesz valamit, akkor azt végig is viszi. Nála nincs választási lehetősége a színésznek. Nekem kell alkalmazkodnom hozzá. Képletesen szólva: kapsz egy kabátot, amit magadra kell öltened. Tudja a méreted, tehát nem mondhatod, hogy nem jó, kicsi vagy nagy, szűk vagy bő. Vedd fel, és viseld!

Nagyon fel kellett készülnöm a szerepre. Kaptam egy anyát, akit elhagyott a lánya, és éveken át semmit sem tud róla. Már férfi sincs az életében. Régóta. Amikor végre találkozik valakivel, aki mellé állna, kap egy jelet a sorstól, egy halvány üzenetet a lányától.

Visszafordul az úton, amelyre nem volt könnyű rátalálnia, és a szívére hallgatva elindul nyomtalanul eltűnt gyereke után. Julieta, túl a negyvenen, már magányos asszony, minden szerelmi kapcsolata kihunyt, nincs az életében senki, aki biztos érzelmi támaszt jelentene számára.

RM   Hogyan készült a szerepre annak tudatában, hogy egy ilyen feminin lelkű rendezőnek kell átadnia magát?

ES    Először is elolvastam minden, a témával kapcsolatos könyvet, amit Pedro ajánlott. Utána megnéztem minden filmet, amelyet szerinte látnom kellett. Majd Lucian Freud-albumokat bújtam, Richard Serra festményeivel és Miquel Navarra szobraival ismerkedtem. Ők ugyanis Pedro nagy kedvencei. Az első forgatási nap előtt aztán felhívott, hogy megkérdezze: „Készen állsz a munkára?” „Nem tudom – feleltem –, de az biztos: izgatottan várom, hogy elkezdjük". És másnap elkezdtük.

RM   S milyen volt?

ES    Ő? Intelligens, érzékeny, szenvedélyes, maximalista, A legtöbbször kielégíthetetlen. Mindig többet és többet akar a színésztől. Bármennyit adtam is neki, örökké csak azt hajtogatta: „Még, még, még!” Amikor már úgy éreztem, többre tényleg nem vagyok képes, még akkor sem hagyta annyiban. Huszonegyedszer is felvette. Amíg nem találta tökéletesnek a játékot. Volt, hogy Alberto Iglesias zenéjével bombázott. El akart érni nálam egy olyan érzelmi állapotot, amely az adott jelenetben elengedhetetlen volt a figurához.

RM    Sokszor nem is beszél a filmben, a néző mégis tudja, mit érez, mire gondol.

ES    Julieta sérült lélek. Befelé él, azért beszél keveset. Előbb nekem is meg kellett értenem őt, hogy mindazt, ami lejátszódik benne, a tekintetemmel, a gesztusaimmal képes legyek érthetővé tenni.

RM   Almodóvar nem hisz sem a smink, sem a paróka meggyőző erejében. Azt tartja, hogy az idő múlását a csupasz arc mutatja meg valósághűen. Ezért Julietát negyvenéves koráig egy másik színésznő, Adriana Ugarte alakítja, negyven fölött pedig ön. Nem érezte magát „meglopva” azáltal, hogy ketten játsszák a figurát?

ES    Egyáltalán nem. Pedro mindkettőnkkel külön-külön dolgozott. Adrianával mi nem találkoztunk a forgatáson, csak a végén, a plakátfotózáson. A legfontosabb számomra az volt, hogy a lehető legtöbbet tudjak Julieta múltjáról, és azt hozza a filmbe Adriana. De nem őt néztem, hogy mit játszik és hogyan, hanem elmentem Galiciába, ahol Julieta a fiatalkorát töltötte.

Látni akartam, milyen körülmények között nőtt fel érett, szeretni való nővé. Kimentem a tengerhez, megvártam, míg sűrű köd borul a tájra. Érdekelt, milyenek az ott élő emberek, miből tartják fent magukat, mikor kel és mikor nyugszik náluk a nap. Ott, azon a pontján Spanyolországnak Adriana áll a kamera előtt, de nekem is meg kellett merítkeznem az élményben, hogy szorosabb kapcsolatban legyek a figurával.

RM   Minden szerephez ilyen aprólékos előtanulmányt végez?

ES    Igyekszem a lehető legmélyebbre merülni a karakterben. Mintha Tiffany-lámpát készítenék apró, színes üvegdarabokból. Még a járására, a léptei ritmusára is figyelek a figurának. Semmi sem érdekel jobban a színészetnél, a pontos emberábrázolásnál.

RM   Mikor zárja le ezt a végtelennek tűnő felkészülési folyamatot?

ES Amint elkezdődik a forgatás. Addigra pontos képem van a szerepről.           

RM   A Pireneusok havas csúcsai között forgatott Új bőrben is egy olyan anyát formál meg, aki elvesztette a gyerekét. Gabriel, a filmbeli fia kilencévesen tűnik el, mikor az apja tragikus körülmények között meghal a hegyekben. Tizenhét éves, amikor hazaállít. Addig mindenki, még az anyja is halottnak hiszi. Két ilyen megrázó történet egymás után!

ES    Az Új bőrre tíz évig készültünk. Nem volt rá pénz. Már javában folytak a felvételek, amikor Almodóvar felkínálta Julieta szerepét.

RM   Nem okozott gondot elválasztani egymástól a két karaktert?

ES    Ebben a forgatási helyszínek is segítettek. Az Új bőrt télen forgattuk, hóban és csípős hidegben, a Julietát Madridban, fullasztó hőségben. Persze, azért szükségem volt néhány hétre, hogy érzelmileg elhatárolódjak Gabriel anyjától. Nem folytathattam ugyanazt az anyai sorsot. Át kellett állnom egy egészen más történetbe, amelyben majdnem annyi évesen hagy el a lányom, ahány évesen az Új bőrben megjön az elveszettnek hitt fiam.

RM   A két rendező között felfedezett valamiféle hasonlóságot?

ES    Semmiben sem hasonlítanak egymásra. Almodóvart az egész világon ismerik, ezért a színész előre tudja, hogy hatalmas közönség elé fog kiállni a filmmel. Ez őrületes elismerés, és egyfajta luxus is. Isaki, Almodóvarhoz képest, alternatív művész.

RM   Önnek is vannak gyerekei. El tudja képzelni, hogy egyik napról a másikra elmegy valamelyik?

ES    Ezt már én is megtapasztaltam, csak másképpen, nem úgy, mint ezekben a filmekben. Az Új bőr egy igazi tékozló fiú története: Julieta lánya, Antía az apja iránt érzett mérhetetlen fájdalmát fordítja át az anyja iránt hirtelen feltámadt ellenszenvébe, és azért kezd új életet nélküle.

RM   Tudja már, miről fognak szólni a következő hónapjai?

ES    Utazással, nagyon sok utazással. Julieta sokáig le fog még kötni. Nagyon sok fesztiválmeghívásnak kell eleget tennem vele.

RM   S az Olümposzon hogy érzi magát?

ES    Hol?

RM   Almodóvar Olümposzán.

ES   Ez nagyon költőien hangzik, csak éppen nem tudom, hol van. Tudnom kellene egyáltalán?

Címkék: anyaszerep, spanyol film, almodovár, julieta című film, az új almodóvar színésznő

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!