A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Az a bizonyos három nap

Vettem egy farmert, de nem jó rám. Három napon belül, ugye, kicserélhetem? - Az elmúlt években számtalan ismerősöm fordult hozzám ilyen kérdéssel - idősek, fiatalok egyaránt. Volt, aki cipőt vett, más valamilyen ruhát, megint más műszaki cikket. A háromnapos szabályra valahogy mindenki emlékezett, pedig réges-régi, hisz lassan húsz éve megszűnt ebben a formában. De akkor mire is jó az a bizonyos három nap?

Fotó: Thinkstock

Sokszor szinte rutinból vágjuk rá, mikor a vásárlás másnapján rájövünk arra, hogy nem is áll jól, vagy egyszerűen nem tetszik az a póló, amiért még tegnap pénzt adtunk, hogy sebaj, ma visszaviszem, úgyis belefér még a három napba. Aztán a boltban ér minket a meglepetés, mert nem cserélnek.

Egy üzlet nem köteles visszavenni, kicserélni például egy ruhát csak azért, mert nem tetszik, vagy nem jó a mérete. A háromnapos csereszabály kizárólag az úgynevezett tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik. Ebbe a körbe tartoznak például a bútorok, az ékszerek, a különböző híradástechnikai felszerelések, háztartási gépek, a laptopok, a notebookok és még az autó is. 

Ha ezek a vásárlástól vagy az üzembeállítástól számítva három munkanapon belül elromlanak, visszavihetjük az üzletbe. Hogyha a termék használhatatlan, a kereskedő nem hivatkozhat semmire – köteles cserélni, ha pedig valamiért nem tudja ezt megtenni, akkor visszakérhetjük a pénzünket.

Vannak persze kivételek is. Karácsony táján az üzletek sokszor engedékenyebbé válnak. Sok helyen fel is hívják a vásárlók figyelmét arra, hogy ha nem jó az ajándék, nyugodtan vigyék vissza az ünnepek után. Az eladók dönthetnek így, de hasznos, ha ennek az ígéretnek írásos nyoma is van.

A boltokat ugyanis a törvény nem kötelezi cserére, így megtehetik, hogy karácsony után mégsem cserélnek. Itt is igaz a mondás: „A szó elszáll…”

Amihez mindenképpen jogunk van: az üzletben reklamálni. Gyakran előfordul, hogy az eladó azt állítja, minőségi kifogást csak három munkanapon belül lehet náluk intézni, majd a jótállási jegyen feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz irányítja a vásárlót.

Jó, ha tudjuk, hogy még akkor sem küldhetnek minket tovább a szervizhez, ha nem cserélik, hanem megjavíttatják az elromlott készülékét. Jogunk van ugyanis a panaszunkat a vásárlás helyén intézni.  

„Eredeti csomagolást kérünk” – még egy mondat, amit nyugodtan elengedhetünk a fülünk mellett. Használhatatlan a tévé? Cserélné? Nem kell az eredeti csomagolás! A dobozokat nyugodtan ki lehet dobni a pincéből, ugyanis ilyet egyszerűen nem lehet kikötni.

Fontos, hogy tudjuk, milyen jogaink lehetnek, de legalább annyira lényeges, hogyan tudunk nekik érvényt szerezni. Nos, ha az üzlet nem hajlandó a törvények szerint eljárni, az első és legfontosabb, hogy vetessünk fel jegyzőkönyvet.

Nem a vásárlók könyvébe kell beírni, hanem a kötelezően minden üzletben megtalálható jegyzőkönyvhöz ragaszkodjunk. Az abban leírtak alapján tudunk ugyanis csak továbblépni, ha a bolt nem akarja elismerni a kifogásunkat.

Címkék: csomagolás, kifogás, háromnapos csereszabály, jegyzőkönyv

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!