A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

A virtuális valóság reggelén

Nem is volt olyan régen, amikor még csak filmekben láttunk virtuális valóság szemüvegeket. Ma meg a kanapén ülve vagy a nagyszobában a dohányzóasztalt félretolva játszhatunk egy-egy ilyen kütyüvel. Manapság már egy közepes telefon áráért egy jó VR felszerelést lehet venni. Na, persze, ha szükségünk van rá.

Fotó: Shutterstock.com

Egy fekete, nagy sisakszerű szemüveg, két joystick. Feltesszük a fejünkre, és kész, már egy másik világban is találjuk magunkat.

A környezet, amelybe kerülünk, annyira valóságos és hihető lesz az agyunknak pár perc alatt, hogy képesek vagyunk elfelejteni a valóságot, és már-már leülnénk a fotelbe, amely megjelenik mellettünk a semmiből, még ha tudjuk is, hogy az nincs ott.

Mert mi is történik? Miután felvettük a sisakot, pont olyan, mintha belülről látnánk a világot. Ha mozdítjuk a fejünket, úgy változik, amit látunk, mintha a valóságban lennénk. Ez az érzés teljesen új, semmihez nem hasonlítható élmény.

Annyira, hogy a virtuális valóság szépen lassan az életünk részévé válik. Budapesten és az ország számos pontján egymást érik a virtuális valóság szobák, parkok, ahol rengeteg játék és élmény között válogathat az érdeklődő.

Tematikus termeket látogathatunk, attól függően, mihez lenne kedvünk. Bejárhatunk olyan helyeket, ahova nem juthatnánk el, akár a Holdon vagy a Marson is sétálhatunk, úszhatunk bálnákkal, eljuthatunk a Machu Pichu tetejére, de egy teljesen kitalált, rajzolt világba is teleportálhatunk, vagy egy horror játék közepén borzonghatunk.

Azért ez nem csak játék!

A VR nem egyszerűen egy játék, amelybe, azaz a szemüveg nyújtotta környezetbe teljességgel beleélheti magát az ember, hanem akár egészségügyi szerepe is lehet hosszú távon.

Képzeljük el, hogy valaki rettenetesen fél a pókoktól. Egy olyan valóságban, amely ugyan a megtévesztésig hihető, mégis pontosan tudja, hogy biztonságban van, megszokhatja a pókok látványát, legyőzheti az araknofóbiát.

De egy-egy programmal, játékkal a fiatalokat taníthatjuk fontos, gyakorlatias dolgokra, hiszen a mai gyerekek jóval fogékonyabbak a technológiára, így szívesebben, könnyebben tanulnak interaktív módon. Szinte bármely tantárgy tanulását, tanítását megkönnyítheti a virtuális valóság, mert általa a legszárazabb tudnivalókat is valóságos élménnyé alakíthatjuk.

Például gondoljunk a történelemre! A fennmaradt történelmi emlékeknek köszönhetően persze eddig is el tudtuk képzelni az adott kort, de a VR-nek köszönhetően mi magunk is ott lehetünk száz, vagy akár ezer évvel előbb az időben.

És akár összetettebb, elvontabb témákat is gyorsabban megérthetünk, mint mondjuk egy matematikai tételt vagy egy fizikai jelenséget.

Fotó: Shutterstock.com

A tehenek is köszönik a VR-t!

Külön érdekesség, hogy a virtuális valóság nem csak embereken működik. Nemrég teheneken is kipróbálták ezt a technológiát, azon az elven, hogy ha a tehén nyugodt, jobban tejel. Ezért egy speciális, direkt a tehenek fejére tervezett eszközzel könnyedén lehet számukra ideális világot teremteni, amelyben minden tökéletes a legnagyobb tejhozamhoz…

Ugyanakkor nem csupa szórakozás ez a technológia sem, meglehetnek a saját buktatói, veszélyei. Az egyik ilyen, hogy ugyanúgy, mint bármely játékra, a virtuális valóságra is rá lehet szokni, hiszen játék közben kitűnően el lehet menekülni a valóságból anélkül, hogy ott felelősséget kellene vállalnunk a tetteinkért, döntéseinkért.

Sokkal kényelmesebb, biztonságosabb egy kitalált világban, egy avatár mögé bújva játszani. Gyerekeknél fokozottan fontos, hogy időben megtanulják, mi a különbség a valóság és a játék között.

Ám hiába a rengeteg lehetőség, ami az eszközben megtalálható, hiába a semmihez nem fogható hangulat, látvány, élmény, a VR egyelőre még nem érte el azt a szintet, amelyet előzetesen, pár éve várhatott tőle a közvélemény.

Nem fejlesztenek rá annyi programot, játékot, mint mondjuk egy számítógépre vagy telefonra, nem lehet rajta nézni a tévét, bár megjelentek rá az online streaming-szolgáltatók. Nem használják annyit egészségügyi problémák feloldására, mint amennyire lehetne. Különböző okok miatt megrekedt a fejlődése. 

Vannak, akik arra panaszkodnak, hogy túl nehéz a szemüveg, nyomja a fejüket, beleakadnak a zsinórokba, nem elég jó a grafikája, nem tudják elhinni, amit látnak… Épp ezért sokan már a bukott újítások közé sorolják, közvetlenül a blue-ray mellé.

Ám a legtöbb gond ’csak’ technikai probléma, melyeket elvileg ki lehet küszöbölni, ha akarják a fejlesztők. Ha tényleg akarják. S ha ez megtörténik, nem valószínű, hogy megállítható lehet majd ennek a technológiának a térhódítása, hiszen minden megvan benne, hogy a következő pár év, évtized legnagyobb sikereinek egyike lehessen.

Címkék: vr, virtuális valóság szemüveg, vr mint gyógyító eszköz, vr a teheneknek, vr mint játék

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!