A rend a lelke az otthonodnak
Avagy mit csinálnak másképp azok a családok (és főleg azok a nők, anyák), akiknél mindig rend van, igen, még a rohanós hétköznapokon is?
„Hihetetlen, biztos egy másik bolygóról jött” – gondoltam, miközben fejemet csóválva, lelkemben némi irigységgel hazafelé baktattam a családommal. Vendégségben voltunk, méghozzá egy olyan jó fej családnál, ahol valahogy mindig rendben van a lakás. Pedig az anyuka nyolc órában (de inkább többen) dolgozik, emellett két gyereket nevel, kutyájuk és macskájuk is van, és mégis sikerül olyan rendet tartania, amire a bennem élő rendszerező is mindig elismerően és picit irigykedve kapja fel a fejét.
A kérdésre, hogy mégis hogyan csinálja, van annál logikusabb magyarázat, mint hogy tényleg ufó volna (de azért ezt a lehetőséget sem zárnám ki teljesen). Létezik ugyanis néhány alapvető praktika, melyeket bevetve neked is ilyen szép, irigyelt rend lehet az otthonodban – ezeket a trükköket segítünk most ellesni.
Mindent a maga idejében
Például napirendjük van, bizonyos értelemben véve legalábbis. Ne arra gondolj, hogy percre pontosan beosztják előre a napjukat, mert még ha az ember lánya találna is erre időt és lehetőséget, arra már biztosan nem, hogy tudja is tartani magát ahhoz, amit precízen táblázatba szerkesztett magának. Vagy csak felírt egy fecnire.
Úgy értjük, hogy ezeknél a rendmegtartó nőknél, családoknál a hétköznapokon mindennek megvan a maga ideje. Mondunk egy példát. Vacsora mindig este 6 és 7 között van, és olyankor mindenki egyszerre eszik, nem ám kettes-hármas csipetcsapatokban, vagy egyedül. Így csak egyszer kell vacsorát készíteni, utána elmosogatni és elpakolni. Ez pedig neked is biztosan belefér az estédbe!
Tipp: vond be a gyerekeket vagy a párodat is a hétköznapi teendőkbe, mindenkit életkora és ügyessége szerint. A kicsik ügyesen elpakolhatják a játékaikat, a kisiskolás megteríthet, a kamasz pedig akár már segíthet összeütni egy-egy egyszerűbb vacsorát is (persze, nem minden este).
Az otthonod ideje
A következő trükköt egy régi barátnőmtől lestem el. Ő minden egyes nap szán az otthonára 20-30 percet, általában lefekvés előtt. Ilyenkor elpakol maga után, letörli a konyhapultot meg a csapot a fürdőben, és gyorsan felmos.
De ha úgy látja, más feladat sürgősebb, például bedobni egy gyors mosást vagy elpakolni a tiszta ruhákat, akkor azzal foglalkozik ebben a fél órában. Így a hétvégi takarítás és rendrakás nem viszi el az egész szombat délelőttjét, nem mellesleg pedig a hét minden napján tiszta és rendezett az otthona.
Tipp: mindennap, vagy legalább minden másnap estére tervezz be te is egy kis ’otthonidőt’ – ilyenkor pakoljatok el a gyerekekkel, és csináljátok meg a legszükségesebb teendőket. Együtt akár szórakoztató is lehet.
Rend a lelke… meg a rendszer!
Amióta rendszerezéssel is foglalkozom, mindig pozitív meglepetésként ér, mennyire megkönnyítheti egy család hétköznapjait az, ha nem ’csak’ rendet raknak a lakásban, hanem egy olyan rendszert is ki tudnak alakítani, amelyet fenntartva mindig rend lesz a lakásban. De tényleg. Mindig.
Ehhez nem kell feltétlenül gardróbszobát kialakítani, vagy külön fürdőszobai szekrényt venni a cuccok elpakolásához – persze, ezt is lehet –, elég átgondoltan, a megfelelő tárolók beszerzésével, akár zónákban gondolkodva kialakítani a nektek megfelelő és tartósan is fenntartható rendszert.
Ha megvan például, hová pakoljátok a kisebb gyerekek játékait, hol lesz a helye a nagyobbak zene- vagy sportfelszerelésének, iskolai holmijának, vagy épp az ékszereidnek vagy a törülközőknek, akkor a nap végén egy gyors rendrakással mindent a helyére tudtok pakolni a kialakított rendszer szerint.
Tipp: Sok családnál azért nem sikerül hatékonyan rendszerezni, mert kimarad egy fontos lépés: a szelektálás. A felesleges holmik miatt csak nő a káosz, és nem fogtok tudni azokra a dolgokra koncentrálni, amiket tényleg nap mint nap szeretnétek vagy kellene használni.
Arról nem is beszélve, hogy ha sok cucc van elővéve, az könnyen a rendetlenség látszatát keltheti. A megoldás egyszerű: ami nem kell, azt add el vagy adományozd el. Ha nem is lesztek minimalisták, de a rég áhított rendet elérhetitek végre a lakásban.
Egy kis multitasking
Itt most nem arra gondolunk, hogy egyszerre főzz, moss, takaríts otthon esténként, hanem arra, hogy vannak olyan egyszerű és nagyszerű családi tevékenységek, amelyek simán működhetnek párhuzamosan.
Tipp: a gyerekekkel ruhahajtogatás vagy a mosogatógép kipakolása közben is meg lehet beszélni, milyen volt a suli, milyen tantárgyból van lecke másnapra, vagy mit szeretnének vacsorázni. Illetve két klikkeléssel meg lehet rendelni a fogyóban lévő kutyakaját a mobilodról, miközben megetetitek a kis kedvenceteket.
Fejben takaríts először
Emlékszem, a nagymamám annak idején mindig elmondta hangosan a takarítás menetét: először letörölte a port a szekrényekről, polcokról, majd ablakot pucolt, ezt követte a szőnyeg, illetve a padló rendbetétele.
Felnőttként értettem meg, hogy ezzel nem bennem akart lelkifurdalást kelteni, hogy segítsek többet, hanem ő fejben lejátszotta, megtervezte az egészet – így felmérte, mi mindent kell megcsinálni, és megsaccolta magában, hogy ez az egész mennyi idő lesz körülbelül.
Tipp: A kisebb takarításokat könnyebb menedzselni, a nagytakarítást pedig ne szégyelld profira bízni. Keress meg egy takarítócéget, vagy hívd el a barátnőd takarítónőjét! Sokkal gyorsabban és alaposabban takarít, mint mi, laikusok, ennek köszönhetően hosszabb ideig ragyogó tisztaság lehet az otthonodban. Ez pedig inspiráló lehet a család minden tagja számára, hogy vigyázzatok erre a tisztaságra meg a rendre.
Az apró részletek
Az ördög a részletekben rejlik, tartja a mondás, és milyen igaz! Akiknél be van vetve az ágy, és nincsenek elővéve ruhák, cipők, ott mindjárt a rend és a tisztaság látszata uralkodik. Ne feledd: minél több holmi van szem előtt, annál inkább nőhet annak az esélye, hogy a szoba vagy a lakás rendetlennek tűnjön.
Tipp: Ha reggel csak 10 perccel korábban kelsz, és letörlöd a konyhapultot, meg elpakolod az étkezőasztalról a füzetet meg a játékokat, melyeket előző este a móka hevében a kicsik ottfelejtettek, máris sokat dobtál a helyzeten. Pedig ezek tényleg apróságok!
Ruhahegyek, hova legyek?
Nálunk a rumli forrása sokáig az úgynevezett ruhásszék volt. Ez gyakorlatilag egy, az étkezőből a hálóba vándorolt ülőalkalmatosság, amelyre ledobtunk először egy ruhadarabot, azt aztán villámtempóban követte tucatnyi. Amikor a párom edzőcucca is ’felmászott’ a ruhásszékre, vettünk egy nagy levegőt, és likvidáltuk. A ruhahegy eltűnt. Ezután a ruháknak két tárolási helye maradt: vagy a szekrénybe kerülnek (tisztán), vagy a szennyestartóba (használtan), nincs középút.
Tipp: Ha előző este kikészíted a ruháitokat másnapra, megelőzheted, hogy a reggeli rohanásban az ágyra vagy a földre dobáljatok mindent. Nagyon rossz úgy hazaérni délután, hogy szét vannak dobálva a holmik… és ki akarja mindjárt rendrakással kezdeni a szabadidejét?!
Az SOS-megoldás
Persze, nem vagyunk tökéletesek – olykor a legnagyobb igyekezet ellenére is előfordulhat, hogy épp közepesen rendetlen a lakás, amikor vendégek érkeznek. Ilyen esetre legyen egy-két fiókod, vagy az egyik szekrény aljában egy kis hely, ahová egy perc alatt besüllyesztheted az elöl hagyott vagy épp még a helyüket kereső holmikat, apróságokat. Ez egy olyan trükk, melyet olykor a legrendesebb családok is bevetnek.
Még nincs hozzászólás