A láthatatlan generáció. Nők 50 után
Az ötven feletti nők gyakran érzik úgy, hogy lassanként láthatatlanná válnak. Nem véletlenül. Már nem nekik szólnak a reklámok, ha elveszítik az állásukat, már nehezebben találnak munkát, mint korábban, arcukon egyre csak mélyülnek a ráncok, s ha nem akarnak hízni, már nem ehetnek akármit. Mindez azonban nem sokat számít. Ez a korosztály aktív, érett és tapasztalt. Érthetetlen, miért nem vesszük őket észre.
Szerep nélkül?
Van egy kor, amikor a nők egyszerűen eltűnnek a radarról. Tízes éveikben kamaszok, húszas éveikben reménységek, harmincévesen anyukák, negyvenesen karrierépítők, hatvan felett nagymamák, de ötven felett nincs címkéjük. Mintha elveszítenék korábbi ’szerepeiket’ anélkül, hogy újakba léphetnének. Holott ez a korosztály a legérettebb, legélesebb eszű, legtapasztaltabb nőket jelenti.
Mégis sokan gondolják úgy, sőt, gyakran ők is azt gondolják magukról, hogy túl idősek az újrakezdéshez, de túl fiatalok még az öregedéshez. Ott állnak két világ között, és rosszul érzik magukat. Nincsenek rítusok, nincsenek átmenetet segítő szimbólumok, mint egy ballagás vagy egy diplomaosztás.
Azt lehetne mondani, hogy ők a szendvicsgeneráció. Hiszen bár a gyerekeik felnőttek, azért segítségre, legtöbbször anyagi támogatásra szorulnak, a szüleik pedig sajnos öregszenek, ezért az 50 feletti nők gyakran ’szendvicsgenerációként’ két oldalról kapják a feladatokat.
A tények
A demográfiai adatok világosan mutatják: az európai társadalmak elöregednek, a lakosság jelentős része 50 év feletti, a nők körében ez az arány még magasabb. Magyarországon a nők átlagos életkora 79 év, tehát több mint negyedszázadot élnek még ötvenedik szülinapjuk után. Többségük szellemi frissessége, aktivitása vetekszik a fiatalabbakéval, mégis, ha az arányukat nézzük a vezető pozíciókban a médiában vagy a divatiparban, olyan, mintha nem is léteznének.
A munkaerőpiacon sokan tapasztalják, hogy egy jól felépített karrier után hirtelen ’lecserélhetővé’ válnak, és nem kapnak új lehetőséget. A fiatalabb generációk egyre kevésbé támaszkodnak az idősebbek tapasztalataira, mivel az információ bármikor elérhető az interneten. A cégek a fiatalokat részesítik előnyben, mert olcsóbb alkalmazni őket, valószínűleg rugalmasabbak, gyorsabban alkalmazkodnak az új technológiákhoz.
(A teljes cikket elolvashatja a Ridikül Magazin 2025. évfolyama 7. számának 6. oldalán!)
Még nincs hozzászólás